Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rykach
PD/415-7/07
z 5 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-7/07
Data
2007.06.05
Autor
Urząd Skarbowy w Rykach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
cel wydatku
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
koszty uzyskania przychodów
przychód podlegający opodatkowaniu
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Czy otrzymana pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawi art. 21, ust. 1, pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapytanie dotyczy również kwestii zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków pokrytych z otrzymanego wsparcia pomostowego, z tym że nie będą one dotyczyły zakupu środka trwałego.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216 i 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rykach, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.03.2007 roku postanawia udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, że stanowisko Podatnika nie jest prawidłowe U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 07.03.2007 roku zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku: W dniu 20.09.2006 roku zawarł Pan umowę z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego (w ramach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego). Przedmiotem umowy jest wypłata w pierwszych 6 miesiącach działalności gospodarczej wsparcia pomostowego. Beneficjent (Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny) wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy, z którego są pokrywane koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Projekt jest finansowany w 75% z Europejskiego Funduszy Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych. Zapytanie Podatnika: Czy otrzymana pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawi art. 21, ust. 1, pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapytanie dotyczy również kwestii zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków pokrytych z otrzymanego wsparcia pomostowego, z tym że nie będą one dotyczyły zakupu środka trwałego. Stanowisko Podatnika: Pana zdaniem otrzymane wsparcie pomostowe jest od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21, ust. 1, pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Fundusze strukturalne obejmują: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR), Finansowy Instrument wsparcia Rybołóstwa (EIWR). Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowgo Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). W ramach Priorytetu 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i pracy z dnia 1 lipca 2004 roku w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745 z 2005 roku) realizowane jest Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 roku ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 roku ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z 2004 roku z późn. zm.). Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U nr 14, poz. 176 z 2000 roku z późn. zm.) stwierdza, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W związku z powyższym wszelkie dochody podatnika nie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu. W świetle art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu jest spełnienie przesłanek w nim zawartych, tj.:
Pomoc, jaką Pan otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowanie otrzymane przez Pana nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zwolnienie na podstawie powyższego przepisu uwarunkowane jest pochodzeniem środków z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej. Należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w omawianym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE) natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Art. 5, ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z 2005 roku z późn. zm.) zalicza środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej do środków publicznych. Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W związku z powyższym otrzymana przez Pana comiesięczna dotacja, stosownie do zapisów art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie stanowić przychód podatkowy i tym samym podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów, po spełnieniu przesłanek wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów i będą podlegały wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla Podatników prowadzących działalność gospodarczą będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków pomocowych zostaną zrównoważone wydatkami stanowiącymi koszt podatkowy. Zapytanie Podatnika dotyczy również zwolnienia otrzymanych dotacji na podstawie art. 21, ust. 1, pkt 46a, 47a, 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z zapisami powyższych przepisów wolne od podatku dochodowego są:
Jednakże powyższe przepisy nie mają zastosowania do środków otrzymanych w ramach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w związku z powyższym również na ich podstawie otrzymane przez Pana wsparcie pomostowe nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, stanowisko Pana zawarte w złożonym wniosku o interpretację, należy uznać za nieprawidłowe. Powyższa interpretacja: - odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego - jest aktualna według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.