Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu
U.S.V-443/25/2006
z 7 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.V-443/25/2006
Data
2007.03.07


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dzierżawa
import usług
rzecz
towar


Pytanie podatnika
Czy materiały i usługi świadczone przez firmy niemieckie (na terenie Niemiec) winny być opodatkowane w Polsce na podstawie wewnętrznych faktur VAT i ujęte w deklaracji VAT-7?
Tożsamy z
128339


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 9, art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 9 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 17 ust. 2, art. 27 ust. 1, ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 6, art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6.12.2006 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w powyższym wniosku jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 6.12.2006 r. Spółka zwróciła się o wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Wniosek dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka wykonuje usługi montażu konstrukcji stalowych na terytorium Niemiec. Na potrzeby robót montażowych dokonuje zakupu niezbędnych materiałów spawalniczych na terytorium Niemiec oraz wynajmuje od firm niemieckich sprzęt np. rusztowania, dźwigi. Spółka nie jest zarejestrowana w Niemczech jako podatnik VAT.

Spółka ma wątpliwości czy wymienione materiały i usługi świadczone przez firmy niemieckie (na terenie Niemiec) winny być opodatkowane w Polsce na podstawie wewnętrznych faktur VAT i ujęte w deklaracji VAT-7.

Zdaniem Spółki zakupu materiałów nie należy kwalifikować do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z uwagi na to, że nie ma przemieszczenia materiałów do Polski. Natomiast nabycie usług dzierżawy sprzętu należy opodatkować w kraju zgodnie z art. 27 pkt 4 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług jako wynajem, dzierżawa, której przedmiotem są rzeczy ruchome.

W ocenie tut. organu stanowisko przedstawione przez Spółkę jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Przepis art. 9 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z uwagi na fakt, iż zakupione w Niemczech materiały Spółka wykorzystuje do wykonywania usług na terytorium Niemiec i nie następuje ich przemieszczenie na terytorium kraju nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Natomiast odnośnie wątpliwości Spółki dotyczących opodatkowania w kraju nabytych od firm niemieckich usług wynajmu rusztowań i dźwigów niezbędne jest ustalenie miejsca świadczenia usług, które jest zarazem miejscem opodatkowania transakcji. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady ustawa przewiduje szereg wyjątków. Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem należy stwierdzić, że świadczenie przedmiotowych usług wynajmu, dzierżawy sprzętu na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Dla usług określonych w art. 27 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikiem jest w każdym przypadku usługobiorca - co wynika z przepisu art. 17 ust. 2 ww. ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny tut. organ stwierdza, że świadczenie usług wynajmu, dzierżawy sprzętu przez podmioty mające siedzibę na terytorium Wspólnoty na rzecz podatnika polskiego, dla których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka jako nabywca usługi importowej, będąc podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, mając siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tytułu nabytych od kontrahentów niemieckich usług wynajmu sprzętu jest podatnikiem podatku od towarów i usług zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tego tytułu i wykazania w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7. Zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku importu usług Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktur wewnętrznych.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj