Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZD-2/423-41-9/07
z 11 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD-2/423-41-9/07
Data
2007.05.11



Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
spółdzielnie mieszkaniowe
zasoby mieszkaniowe


Pytanie podatnika
Czy uwagi na wejście w życie z dniem 01 stycznia 2007r. nowego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 17 ust. 1 pkt 44, Spółdzielnia może korzystać nadal z przepisów art. 25 ust. 6 cytowanej ustawy.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, po analizie wniosku z dnia 05 stycznia 2007r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2007 r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze. zm.).

Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa z siedzibą w ... prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z określonym w statucie profilem działalności, tj. w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Do końca 2006 roku Spółdzielnia korzystała z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, z uwagi na fakt płacenia podatku dochodowego zgodnie z zapisem art. 16 ust. 1 ustawy cytowanej wyżej ustawy.

Z uwagi na wejście w życie z dniem 01 stycznia 2007r. nowego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 17 ust. 1 pkt 44, Spółdzielnia wystąpiła do tutejszego Organu z pytaniem czy może korzystać nadal z przepisów art. 25 ust. 6 cytowanej ustawy.

Zdaniem Strony, z uwagi na brak zastrzeżeń w art. 25 w związku z wejściem w życie art. 17 ust. 1 pkt 44, Spółdzielnia może skorzystać z przepisów art. 25 ust. 6 i nie poniesie konsekwencji zaniżenia należnych miesięcznych zaliczek od dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej. Spółdzielnia rozliczy podatek i przekaże różnicę zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto Strona wskazała, że w żadnej ustawie nie jest sprecyzowane pojęcie „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Przyjmując wprost pojęcie gospodarki mieszkaniowej i uwzględniając obowiązujące w tej kwestii wyjaśnienia, a mianowicie że dochód uzyskany np. z najmu lokali użytkowych, dzierżawy terenów, przychodów finansowych i inne podlega opodatkowaniu z dniem 01.01.2007r., należne miesięczne zaliczki na podatek dochodowy ulegną zwiększeniu od stycznia 2007r.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody Spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Biorąc pod uwagę wyżej zacytowany przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wprowadzony art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) od dnia 01.01.2007r. wolne od podatku są jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą zatem jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przyjmuje się, że przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa ww. przepisie należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wymienione wyżej jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowlane inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne, jak drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami, urządzeniami opłaty oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl zacytowanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Przepis ten natomiast wyklucza zwolnienie dla dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostaną one przekazane.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 (w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r.) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie okresy. Natomiast w myśl art. 25 ust. 6 cytowanej ustawy podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Jak wynika z powyższych przepisów podatnicy mają możliwość wpłacania miesięcznych zaliczek w danym roku podatkowym w uproszczonej formie, w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8, o którym mowa w art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.

Stosownie do treści art. 25 ust. 7 i 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani:

  1. w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek,
  2. stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym,
  3. wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 1a i 2a, uwzględniając zasady wyrażone w tych przepisach
  4. (skreślony),
  5. dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27.

Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dotyczy lat następnych, chyba ze podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Z informacji posiadanych przez tut. Organ oraz z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia skorzystała z możliwości wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w uproszczonej formie. Zaliczki w tej formie wpłacane są przez Spółdzielnię od 2004r.

Wskazać należy, iż wprowadzony ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) art. 17 ust. 1 pkt 44 nie nakazuje zmiany sposobu wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Wprowadzenie tego przepisu miało przede wszystkim na celu rozgraniczenie dochodów między innymi Spółdzielni mieszkaniowych, które podlegać będą zwolnieniu od podatku, a które z tego zwolnienia nie będą mogły korzystać.

Również z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika, iż w związku z wprowadzeniem wyżej wspomnianego przepisu spółdzielnia traci możliwość opłacania podatku dochodowego w formie uproszczonej.

Skoro zatem przepisy ustawy nie wyłączają takiej możliwości, to Spółdzielnia nadal może płacić zaliczki w uproszczonej formie, bez obowiązku odrębnego złożenia zawiadomienia o wyborze tej formy, mając równocześnie na uwadze fakt, iż zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy dotyczy lat następnych, chyba ze podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek. W przypadku gdy Spółdzielnia nie złoży rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w ustawowym terminie, będzie wpłacać w 2007r. zaliczki na ten podatek na dotychczasowych zasadach, tj. w formie uproszczonej.

Biorąc zatem pod uwagę cytowane powyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny w opinii Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, Spółdzielni przysługuje uprawnienie do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych w uproszczonej formie.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielania.

Zgodnie z art.14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenia, zgodnie z art. 223 § 1 w związku z art. 239 i 236 § 2 pkt 1 wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj