Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-56/07
z 28 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-56/07
Data
2007.05.28



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
olej
stawka preferencyjna


Pytanie podatnika
Czy spółka może stosowac 7 % przy sprzedaży na cele techniczne oleju rzepakowego jadalnego rafinowanego ?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca prowadzi działalność w zakresie produkcji wysokiej jakości jadalnych olejów pochodzenia roślinnego. W wyniku skomplikowanego procesu produkcyjnego powstają 3 rodzaje oleju rzepakowego przeznaczonego do sprzedaży tj. olej rzepakowy nie jadalny odśluzowany, olej rzepakowy nie jadalny neutralizowany oraz olej rzepakowy jadalny rafinowany. Każdy z ww. rodzajów oleju jest sprzedawany bezpośrednio do odbiorcy na cele techniczne, np. prowadzącego działalność z zakresu przetwarzania biopaliw. Natomiast na cele spożywcze sprzedawany jest tylko olej rzepakowy jadalny rafinowany.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy dla oleju rzepakowego jadalnego rafinowanego, a sklasyfikowanego pod pozycją PKWiU 15.42.11-60.30, sprzedawanego na cele spożywcze i techniczne stosuje się w każdym przypadku stawkę podatku VAT w wysokości 7 %?

Wnioskująca, opierając się na treści art. 2 pkt 6, art. 41 ust. 1 i ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, pkt 7.3 działu „Zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” będącego częścią rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 ze zm.) oraz załącznika nr 3 do ustawy o VAT zakwalifikowała olej rzepakowy jadalny rafinowany do grupy ex 15.4 znajdujący się pod pozycją 21 tegoż załącznika.

Powodem przedmiotowego zakwalifikowania produkowanych przez Podatnika towarów jest fakt, iż Spółka posiada nadany numer statystyczny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, któremu odpowiada numer Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 15.42.Z, który oznacza, że Wnioskująca prowadzi działalność, która obejmuje zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. z 2004 r. Nr 33 poz. 289), produkcję rafinowanych olejów roślinnych: oliwy z oliwek, oleju sojowego itp. oraz przetwarzanie olejów roślinnych: parowanie, gotowanie, utlenianie, polimeryzację, odwadnianie, utwardzanie itp. Ponadto, Podatnik w przedmiotowym stanie faktycznym stwierdza, iż produkcja oleju jadalnego wymaga, aby wykorzystywany surowiec spełniał najwyższe standardy jakościowe. Surowiec ten podlega każdorazowo szczegółowej weryfikacji. ika. Dopiero po potwierdzeniu spełnienia najwyższych standardów jakościowych rzepak zostaje użyty do produkcji oleju jadalnego. Na bieżąco pobiera się również próbki półproduktów na wszystkich etapach produkcji w celu potwierdzenia ich jakości zgodnie z Polską Normą (PN-A-86908) określającą wymagania i metody badań rafinowanych olejów roślinnych i ich mieszanin przeznaczonych do celów spożywczych.

Jednocześnie Podatnik podnosi, iż podstawową cechą charakterystyczną dla oleju jadalnego jest norma dotycząca zawartości kwasu erukowego (nie wyższa niż 5 %). Stosowany przez Wnioskującą złożony proces produkcyjny umożliwia tłoczenie i ekstrahowanie surowego oleju rzepakowego charakteryzującego się niską (poniżej 2 %) zawartością kwasu erukowego w sumie kwasów tłuszczowych oraz brakiem jakichkolwiek wolnych frakcji.

Wnioskująca jednocześnie podnosi, iż zwróciła się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o potwierdzenie klasyfikacji statystycznej produktów Spółki według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Dnia 27.10.2006 r., Podatnik otrzymał odpowiedź, która w żaden sposób nie wyjaśnia wątpliwości Spółki. Urząd Statystyczny bowiem zakwalifikował opisany w przedmiotowym stanie faktycznym olej ze względu na jego przeznaczenie, a nie ze względu na właściwości towaru. W ocenie Spółki powyższa interpretacja na gruncie ustawy o VAT nie może mieć zastosowania. Podatnik w oparciu o regulację art. 41 ust. 13 oraz załącznik nr 3 do ustawy oraz wyrok NSA z 16 lutego 1995 r. nr S.A./PO 3084/94, stoi na stanowisku, iż dla określenia właściwej stawki podatkowej VAT nie ma znaczenia cel na jaki sprzedawany jest towar.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku sprzedaży oleju rzepakowego sklasyfikowanego jako jadalny pod numerem PKWiU 15.42.11-60.30 bez względu na jego przeznaczenie właściwą stawką podatku VAT jest stawka 7 %.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, podkreśla, iż dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie dokonywał, jako niewłaściwy rzeczowo, weryfikacji zaklasyfikowania przedmiotowego oleju rzepakowego jadalnego rafinowanego do grupowania PKWiU 15.42.11-60.30. Tut. organ podatkowy wydając niniejsze postanowienie oparł się na klasyfikacji dokonanej przez Podatnika, tj. na stwierdzeniu, iż produkowany przez Wnioskującą olej należy do ww. grupowania.

Jednocześnie należy podkreślić, iż stosownie do przepisów art. 14 a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Udzielenie zatem pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Podatnika, we wniosku, stanu faktycznego. Organ podatkowy dokonując przedmiotowej interpretacji nie poddawał ocenie złożonych wraz z wnioskiem załączników, opierając się jedynie na okolicznościach faktycznych i prawnych przywoływanych przez Wnioskującą w przedmiotowym wniosku.

Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Zgodnie z regulacją art. 41 ust. 1 przywoływanej ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle natomiast przepisów art. 41 ust. 2 ww. ustawy podatkowej, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 21 załącznika nr 3 do przywoływanej ustawy zwierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 7 %, wymienione zostały Oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne, oznaczone symbolem PKWiU ex 15.4, gdzie ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z przedstawionego przez Wnioskującą stanu faktycznego wynika natomiast, iż Podatnik prowadzi działalność w zakresie produkcji wysokiej jakości jadalnych olejów pochodzenia roślinnego w ramach której dokonuje dostawy oleju rzepakowego jadalnego zaklasyfikowanego przez Wnioskującą do grupowania PKWiU 15.42.11-60.30.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż dostawa oleju rzepakowego sklasyfikowanego jako jadalny o symbolu PKWiU 15.42.11-60.30, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 7 %. Jednocześnie, tut. organ podatkowy zaznacza, iż zapisy ustawy nie wprowadzają uwarunkowania zastosowania stawki 7 % podatku VAT, od przeznaczenia bądź celów na jakie wykorzystany zostanie ww. produkt. Przedmiotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu 7 % stawką podatku od towarów i usług zarówno wówczas gdy nabywca przeznaczy go na cele spożywcze jak i gdy przeznaczy go na cele techniczne. Jedynym warunkiem zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest prawidłowość wskazanego przez Wnioskującą symbolu PKWiU.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika należało uznać na prawidłowe i postanowić, jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj