Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/423-2/07
z 2 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/423-2/07
Data
2007.02.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy otrzymana dotacja jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych, czy też nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29.12.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie działalności stadionów i pozostałych obiektów sportowych.
Spółka uzyskała dofinansowanie projektu „Zwiększenie konkurencyjności ..... przez modernizację powłoki” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.
Dofinansowanie dotyczyło następujących wydatków związanych z prowadzoną przez firmę działalnością gospodarczą:
1. Zakup – wymiana systemu powłok pneumatycznych wraz z siecią lin stalowych i elementami łączącymi,
2. Zakup – system grzewczo – nadmuchowy piecem grzewczym, palnikiem, zasilaniem awaryjnym i kanałami cyrkulacyjnymi,
3. Drzwi trójskrzydłowe obrotowe główne i jednoskrzydłowe awaryjne z elementami łączącymi,
4. System oświetlenia bezpośredniego i awaryjnego.

Jak wynika z powyższego dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, nie dotyczy bowiem dostawy towarów lub świadczenia usług lecz zakupów mających na celu modernizacje firmy.

Pytanie: Czy otrzymana dotacja jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych, czy też nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?

W w/w sprawie zajęto następujące stanowisko: Biorąc pod uwagę przeznaczenie dotacji na inwestycje – należy stwierdzić, że nie jest ona przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co wynika między innymi z interpretacji Ministerstwa Finansów.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Również środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z poźn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta także nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Natomiast w przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych, pomocy przeznaczanej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c), a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów – stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie potwierdza stanowisko zajęte przez Spółkę, iż otrzymana pomoc finansowa przeznaczona na inwestycje nie będzie przychodem dla Spółki zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest zwrotem wcześniej poniesionych przez Spółkę wydatków na inwestycje - nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c cyt. ustawy.
Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006r.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj