Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443/683/135/2006/GW
z 24 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443/683/135/2006/GW
Data
2006.10.24



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
moment powstania obowiązku podatkowego
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Jak należy rozliczyć faktury za koszty transportu czy:jako import usług i po wystawieniu faktury przez kontrahenta niemieckiego wystawiać fakturę wewnętrzną rozliczaną w deklaracji za miesiąc, w którym obciążono nas kosztami transportu,czy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i po każdej otrzymanej fakturze za transport korygować rozliczenie miesiąca lipca 2006 r. poprzez wystawianie korekt do faktury z miesiąca lipca i poprzez korygowanie każdorazowo deklaracji VAT-7 z tego m-ca oraz deklaracji VAT-UE za III kwartał 2006r.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Spółki, z dnia 27.07.2006r (data wpływu do tut. urzędu) uzupełnionego w dniu 20.10.2006r, żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 9 ust. 1, 20 ust. 1 i 2, art. 100 ust. 1 i 3, art. 101 ustawy z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) , Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Spółka zawarła umowę z kontrahentem unijnym z Niemiec na kupno (do dalszej odsprzedaży) nieograniczonej ilości specjalistycznych programów komputerowych na płytach CD wraz z kluczami zabezpieczającymi oraz Maintenancem ( uprawniającym do uzyskania nowych wersji oprogramowania przez okres jednego roku ) przez okres 18 miesięcy (od 1 lipca 2006 r. do 31 grudnia 2007r.). Ryczałtowa odpłatność za wszystkie zakupione przez nas produkty wynosi 270 tysięcy USD (bez względu na ilość i wartość zamówionych produktów) . W miesiącu lipcu 2006r, Spółka otrzymała fakturę zgodnie z umową, płatną w czterech ratach. Obowiązek podatkowy z tytułu tej faktury powstanie zgodnie z art. 20 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług z dniem wystawienia faktury . Produkty będą dostarczane do naszej firmy zgodnie z zamówieniami przez okres półtora roku. Każda dostawa będzie dokumentowana fakturami pro-forma (nie niosącymi za sobą obowiązku zapłaty ) Spółka będzie ponosić jedynie koszty transportu, które będą dokumentowane oddzielnymi fakturami. Za usługi transportu towarów kontrahent unijny z Niemiec obciąża Spółkę fakturą zawierającą jej numer identyfikacji podatkowej.

Pytanie Wnioskodawcy:

Jak należy rozliczyć faktury za koszty transportu czy:jako import usług i po wystawieniu faktury przez kontrahenta niemieckiego wystawiać fakturę wewnętrzną rozliczaną w deklaracji za miesiąc, w którym obciążono nas kosztami transportu,czy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i po każdej otrzymanej fakturze za transport korygować rozliczenie miesiąca lipca 2006 r. poprzez wystawianie korekt do faktury z miesiąca lipca i poprzez korygowanie każdorazowo deklaracji VAT-7 z tego m-ca oraz deklaracji VAT-UE za III kwartał 2006r.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:

Zdaniem Spółki należy rozliczyć powyższe faktury jako import usług, gdyż każda dostawa będzie dokumentowana fakturami pro-forma nie niosącymi za sobą obowiązku zapłaty. Prosimy o potwierdzenie czy nasz punkt widzenia jest słuszny, a jeżeli nie to o wskazanie prawidłowego rozwiązania.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Na podstawie art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o imporcie usług, rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Na podstawie ust. 2 tego artykułu ww. przepisu nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony prze usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Natomiast w myśl ust. 4 w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ww. przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97. Jednocześnie w przypadku usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy, gdy nabywca podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usług jest w myśl art. 28 ust. 3 ustawy terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. W świetle ww. przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego nabywane przez Stronę w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów stanowią dla niej import usług, z tytułu którego Spółka jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego do importu usług stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt. 1 lit. b i c , pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16. Na podstawie ust. 13 pkt 2 lit. a) ww. artykułu ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami. Biorąc powyższe przepisy pod uwagę należy stwierdzić, iż w opisanym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu importu usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów powstanie u Spółki stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 i ust. 19 ustawy z chwilą dokonania przez Spółkę całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dni licząc od dnia wykonania usługi przez kontrahenta. W świetle powyższego Spółka powinna ująć przedmiotowe faktury w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu importu usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj