Interpretacja Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu
ZP2-4407/I/2/08
z 29 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP2-4407/I/2/08
Data
2006.05.29



Autor
Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opłata targowa
prowizje


Pytanie podatnika
zakres stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie naliczania podatku VAT od prowizji otrzymanej z Urzędu Miasta w .... z tytułu uzyskiwania dochodów z prowadzenia bazaru.


D E C Y Z J A

Na podstawie art.14 „b” § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Dz.U. nr 8, poz.60), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 17 marca 2006r. l.dz. FR-II-VAT/4/2006 na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... z dnia 10 marca 2006r., nr PP/443-3/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawiam:- odmówić uchylenia zaskarżonego postanowienia.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 25 stycznia 2006r. L.dz. FR-II-VAT/1/2006, złożonym w dniu 27 stycznia 2006r. ......, zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie naliczania podatku VAT od prowizji otrzymanej z Urzędu Miasta w ... z tytułu uzyskiwania dochodów z prowadzenia bazaru.Związek poinformował, że bloczki opłaty bazarowej otrzymuje z Urzędu Miasta i do Urzędu Miasta przekazuje całość zebranej kwoty. Natomiast Urząd Miasta zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 29 listopada 2004r., nr XXI/214/2004, przekazuje na konto Związku 50% kwoty zebranej na bazarze. Zagadnienie dotyczy zatem opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazanej kwoty.Ponadto w piśmie z dnia 11 lutego 2006r. zawarto oświadczenie, że w przedmiotowej sprawie nie jest prowadzona kontrola, nie toczy się postępowanie podatkowe ani przed sądem administracyjnym, zaś w piśmie z 16 lutego 2006r., L.Dz. FR-II-VAT/3/2006, że naliczanie podatku VAT w wysokości 22% prowizji, jak to jest aktualnie czynione, jest wg. Związku, bardzo dla niego krzywdzące.Postanowieniem z dnia 10 marca 2006r., nr PP/443-3/06 organ pierwszoinstancyjny uznał prezentowane stanowisko za nieprawidłowe wskazując, że Związek świadczy odpłatnie usługi niewymienione w art.43 ustawy o VAT oraz niewymienione w załączniku nr 4 do w/w ustawy zawierającym wykaz usług zwolnionych od podatku i niewymienione w rozdziale 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz.970 z późn.zm.) w § § 8-11 stanowiących katalog zwolnień oraz szczegółowych warunków stosowania zwolnień. Zastosowanie natomiast ma przepis art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. istnieje obowiązek zastosowania stawki podatku w wysokości 22%.W zażaleniu na w/w postanowienie podatnik wniósł o jego uchylenie i uznanie jako prawidłowego stanowiska, że otrzymanej prowizji nie należy opodatkowywać podatkiem od towarów i usług oraz wniósł o merytoryczne ustosunkowanie się do aktualnego „Regonu” i pisma Urzędu Statystycznego w Lublinie Oddział w Zamościu. Po rozpatrzeniu całości materiału dowodowego oraz zgodności zażalonego postanowienia z prawem stwierdzam co następuje.Zgodnie z decyzją Burmistrza m. Tomaszowa Lub. nr HU.642/2/93 z dnia 6 sierpnia 1993r. ” w ...otrzymał zgodę na prowadzenie targowiska „KORTOM”, zgodnie z uchwałą nr XXX/212/93 Rady Miejskiej w Tomaszowie Lub. z 4 sierpnia 1993r.Uchwałą nr XXI/214/2004 Rady Miasta Tomaszów Lub. z 29 listopada 2004r. w sprawie określenia dziennych stawek opłaty targowej, zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności tej opłaty, ustalone zostało, m.in., że poboru opłaty targowej na targowisku .... przy ulicy .... dokonuje inkasent , który za pobór opłaty targowej otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 50% pobranej opłaty.Zgodnie z definicją zawartą w art.9 ustawy Ordynacja podatkowa inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do prowadzenia od pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu...... pobiera opłatę targową od handlujących (sprzedających towary) na targowisku .... będącym w użytkowaniu wieczystym Związku.Należy w tym miejscu podkreślić, iż w rozumieniu ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002r. nr 9, poz.84 z późn.zm.) opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, przy czym targowiskami są wszelkie miejsca, w których prowadzony jest handel (art/15 ust.1 i ust.2), niezależnie od właściciela targowiska. Zwolnione są osoby i jednostki będące podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach i dokonujące w nich sprzedaży (art.16 w.w ustawy).Działalność Związku, o której mowa wyżej tj. pobieranie opłaty targowej (inkaso) w imieniu gminy, sklasyfikowania w grupowaniu PKWiU 74.84.12-00.00 „Usługi świadczone przez agencje inkasa”, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu na podstawie art.41 ust.1 ustawy jak niżej stawką podatkową w wysokości 22%, jako usługa niewymieniona w zał. nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.Sklasyfikowanie powyższej działalności w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika z Zasad Metodycznych, zawartych w tomie I załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz.264 z późn.zm.).Podstawę opodatkowania stanowi kwota w wysokości 50% pobranej opłaty targowej, stanowiąca obrót, pomniejszona o kwotę należnego podatku.Odnosząc się do zarzutu, iż organ I instancji nie ustosunkował się do dokumentów statystycznych tj. zapisów w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej oraz do zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym „REGON”, stwierdzam, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999r. (Dz.U. z 1999r. nr 69, poz.763 z późn.zm.) wpis do rejestru podmiotów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowany podmiot na formularzu RG-1 „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki lub o zmianę cech objętych wpisem”.Wpis do rejestru podmiotów jednostki lokalnej następuje na podstawie wniosku złożonego na formularzu RG1.Do wniosku dołącza się odpis, wyciąg lub zaświadczenie z właściwego rejestru albo ewidencji działalności gospodarczej, wymagane przepisami działalności gospodarczej i innych ustaw, potwierdzające powstanie podmiotu lub podjęcie działalności albo zmianę cech objętych wpisem.Wniosek zawiera m.in. dane dot. wykonywanej działalności. Tak więc urząd statystyczny nie klasyfikuje rodzajów wykonywanej działalności lecz jedynie potwierdza zgłoszone przez jednostkę rodzaje wykonywanej działalności.Fakt więc wykazania przez Urząd Statystyczny w Lublinie Oddział w Zamościu, że .......ma wpisaną w rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON działalność polegającą na pośrednictwie finansowym pozostałym, gdzie indziej niesklasyfikowanym, kod PKD-6523Z nie jest równoznaczny z zaklasyfikowaniem, przez Główny Urząd Statystyczny wykonywanej przez jednostkę konkretnej działalności, polegającej na poborze (inkasie) na rzecz gminy opłąty targowej, w podklasie PKWiU 65.23 „pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.Końcowo stwierdzam, że organ odwoławczy nie może odnieść się do związków łączących jednostkę z Gminą Miasto Tomaszów, skoro wzmiankowa jednostka stwierdza, że stosunek ten jest trudny do wyraźnego określenia i trafnego zakwalifikowania w klasyfikacji działalności PKD, wyrażając pogląd, iż ........................ nie jest jednostką organizacyjną gminy powołaną w celu realizacji części zadań publicznych gminy. Decyzja jest ostateczna. Na decyzję służy prawo wniesienia skargo wraz z odpisami, za moim pośrednictwem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj