Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US I./415-13/07
z 29 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US I./415-13/07
Data
2007.01.29
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie
emeryci
świadczenia na rzecz emerytów
wycieczka
zaliczka na podatek
Pytanie podatnika
Czy od dofinansowania do wycieczki dla emerytowanych pracowników należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Tożsamy z
137665, 136092, 135773
Rozbieżny z
71932
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9.01.2007r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst. jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 38 i 78, art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst. jedn. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) postanawia stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać za prawidłowe. W dniu 9.01.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek złożony przez P., w którym zwrócono się z zapytaniem: czy od dofinansowania do wycieczki dla emerytowanych pracowników należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych? Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż emerytowani pracownicy szkoły, skorzystali z wycieczki pracowniczej sfinansowanej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W cenę tej wycieczki wliczono również wyżywienie, zakwaterowanie oraz przejazd. Kwestia opodatkowania dochodów osób fizycznych została uregulowana w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a, art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty:
do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu- dzieci i młodzieży do lat 18. Natomiast wszelkie inne dopłaty do różnorodnych form wypoczynku, jak: wczasy, wycieczki, itp. stanowią formę świadczeń pieniężnych ponoszonych za emerytów lub rencistów i stanowią dla celów podatkowych przychód podlegający opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie nie ma też zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne tych świadczeń otrzymywane przez emerytów z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych- do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Oznacza to, że zwolnienie z tego przepisu dotyczy jedynie otrzymania przez emerytów i rencistów świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń. W związku z tym, iż ustawa o podatku dochodowym nie określa definicji ekwiwalentu, rzeczy ani świadczenia rzeczowego należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. ”Słownik języka polskiego” tom I (wydawnictwo PWN Warszawa 1978r.) definiuje wyraz „ekwiwalent” jako „rzecz równą innej wartości, odpowiednik, równoważnik”. Z powyższego wynika zatem, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 38 tej ustawy, korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym np. bilety do kina, teatru, karnety na basen czy siłownię, paczki świąteczne itp. bądź ekwiwalenty w zamian tych świadczeń. Natomiast dofinansowanie wycieczki nie jest świadczeniem rzeczowym, gdyż otrzymujący to świadczenie nie otrzymuje świadczenia o charakterze materialnym, a w postaci usługi. W konsekwencji otrzymane przez emerytów dofinansowanie do wycieczki stanowi formę świadczeń pieniężnych ponoszonych za emerytów na pokrycie kosztów wycieczki. Wartość takiego świadczenia nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 w/w ustawy i stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.