Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1/4151/22/2007, IS.I/1/4151/23/2007
z 11 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1/4151/22/2007, IS.I/1/4151/23/2007
Data
2007.06.11
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
Pytanie podatnika
Czy podatek VAT naliczony pokrywany z własnych środków, a nie ze środków pomocowych stanowić będzie koszt uzyskania przychodów?
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 43 lit a) ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) – zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 08.02.2006 r. znak: US.III-415/29/05 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje za prawidłowe stanowisko Strony zawarte we wniosku z dnia 14.12.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 05.01.2006 r.) dotyczące uznania za koszt uzyskania przychodów podatku od towarów i usług związanego z zakupami dokonywanymi w ramach realizacji projektów: „Twoja szansa” i „Otwarte drzwi” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Pismem z dnia 14.12.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 05.01.2006 r.) Pan W. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. W treści przedmiotowego wniosku Pan W. podał, że wraz z Panem M. prowadzi działalność gospodarczą w spółce cywilnej „W.”, która jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wspólnicy zawarli z Ministerstwem Gospodarki i Pracy dwie umowy o dofinansowanie zadań realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich:
Na podstawie w/w umów Ministerstwo Gospodarki i Pracy przekazało Spółce środki finansowe na realizację projektów, pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. W ramach w/w projektów, Spółka dokonuje zakupów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), który nie jest kosztem kwalifikowanym, tj. finansowanym ze środków pomocowych, lecz pokrywany jest przez Spółkę z własnych środków finansowych. Podatnik zaznaczył, że Spółka, w ramach projektów, nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z tym, nie przysługuje jej „odliczenie”, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z pytaniem, czy podatek VAT naliczony pokrywany z własnych środków, a nie ze środków pomocowych stanowić będzie koszt uzyskania przychodów. Zdaniem Pana W., podatek VAT naliczony związany z zakupami dokonywanymi w ramach w/w projektów, stanowić będzie koszt uzyskania przychodów na podstawie „art. 23 ust. 1 pkt 43a” ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W rozstrzygnięciu postanowienia z dnia 08.02.2006 r. (znak: US.III-415/29/05) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku Pana Wiktora Cichonia jest nieprawidłowe. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu wskazał, że:
W związku z powyższym organ podatkowy uznał, że jakkolwiek art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zezwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku VAT naliczonego w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, to jednak „w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku występuje dodatkowa okoliczność, jaką jest zwolnienie dochodu od podatku dochodowego przez co wszystkie wydatki (w tym również podatek od towarów i usług) bezpośrednio poniesione w celu jego uzyskania, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, ze względu na ich związek z dochodem zwolnionym od podatku dochodowego”. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów - kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 14.12.2005 r. (uzupełnionego pismem z dnia 05.01.2006r.) oraz treści postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 08.02.006 r. znak: US.III-415/29/05, stwierdza co następuje: Na wstępie wskazać należy, iż decyzją z dnia 18.05.2007 r. (znak: L.IS.I/1-4151/20/2007) Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 04.11.2005 r. znak: US.III-415/11/05 i uznał za nieprawidłowe stanowisko Pana W. zawarte we wniosku z dnia 25.08.2005 r. (uzupełnionym pismami z dnia 15.09.2005 r. i z dnia 31.10.2005 r.) dotyczące zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, otrzymanego na realizację projektów: „Twoja szansa” (umowa nr 1.6/1/1.6 SPO RZL/273/3.1 8.11.2004 z dnia 22.12.2004 r.) i „Otwarte drzwi” (umowa nr 1.1/1/1.1 SPO RZL/290/3a 9.12.2004 z dnia 22.02.2005 r.) w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. W decyzji tej, organ podatkowy stwierdził, że na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane dofinansowanie stanowi przychód z działalności gospodarczej i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie wydatki sfinansowane z tych przychodów zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów, stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazać przy tym należy, że przedmiotem niniejszej analizy jest stan faktyczny przedstawiony we wniosku Podatnika z dnia 14.12.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 05.01.2006 r.), co w konsekwencji powoduje konieczność uwzględnienia w niniejszej decyzji stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia tego wniosku. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Z kolei art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) w/w ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:
Z przepisu art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika między innymi, że kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. W postanowieniu z dnia 13.07.2005 r. znak: US.VI/443-29/05 – wydanym w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu stwierdził, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, spółce cywilnej „W.” nie przysługuje odliczenie podatku VAT naliczonego związanego z zakupami dokonywanymi na realizację projektów: „Twoja szansa” i „Otwarte drzwi” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, w zakresie w jakim towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT należnym. Skoro Spółce nie przysługiwało obniżenie kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z zakupem towarów i usług związanych z realizacją w/w projektów, zatem na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wspólnicy mieli prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów podatek VAT naliczony, jeżeli podatek ten nie powiększał wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Wskazać również należy, iż w analizowany stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów - kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego), bowiem dofinansowanie otrzymane przez Wspólników spółki cywilnej „W.” na realizację projektów: „Twoja szansa” i „Otwarte drzwi” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym stanie sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu z dnia 08.02.2006 r. znak: US.III-415/29/05, w którym organ podatkowy uznał za nieprawidłowe stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 14.12.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 05.01.2006 r.), dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, podatku od towarów i usług związanego z zakupami dokonywanymi na realizację projektów: „Twoja szansa” i „Otwarte drzwi” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich - rażąco narusza prawo. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.