Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1/4151/15/2007
z 16 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1/4151/15/2007
Data
2007.05.16
Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
składki na ubezpieczenia zdrowotne
środek trwały
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
dot. zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, otrzymanej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47b (w związku z art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b, art. 23 ust. 1 pkt 45 i pkt 58 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) – zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 29.11.2006 r. znak: US.I-1.415/12/2006 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ten sposób, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 06.10.2006 r.), dotyczące zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, otrzymanej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, uznaje:
Pismem z dnia 29.08.2006 r. Pan K. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2006 r. Pan K. otrzymał bezzwrotne wsparcie pomostowe i jednorazową dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości. W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 06.10.2006 r.) Pan K. podał, że:
Zdaniem Podatnika „otrzymane środki nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) i nie należy ich ujmować w książce przychodów i rozchodów. Jednocześnie poniesione wydatki do wysokości otrzymanego wsparcia finansowego nie są kosztem uzyskania przychodów i również nie są ewidencjonowane w książce przychodów i rozchodów”. W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej o zajęcie stanowiska w sprawie. W rozstrzygnięciu postanowienia z dnia 29.112006 r. (znak: US.I-1.415/12/2006) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku Pana K. jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy wskazał zaś, że:
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionego pismem z dnia 06.10.2006r.) oraz treści postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 29.11.2006 r. znak: US.I-1.415/12/2006, stwierdza co następuje: Skoro przedmiotem analizy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie jest stan faktyczny przedstawiony we wniosku Podatnika z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 06.10.2006 r.) powoduje to w konsekwencji konieczność uwzględnienia w niniejszej decyzji stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia tego wniosku. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004 – 2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy:
Z przepisów tych wynika, iż otrzymana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego niniejszej sprawy stwierdzić należy, że otrzymane w 2006 r. przez Pana K. środki Europejskiego Funduszu Społecznego współfinansowanego krajowymi środkami publicznymi – nie pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, ze środków bezzwrotnej pomocy. A zatem nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 26 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto zaznaczyć należy, że ta część środków, która w ramach współfinansowania pochodzi z budżetu państwa nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. (z dniem 01.01.2004 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy został uchylony, niemniej jednak na mocy art. 14 zdanie pierwsze ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm. – zawarte w nim zwolnienie miało zastosowanie do dnia 31.12.2006 r.). Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegały tylko dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Na taki charakter uzyskanych środków nie wskazuje Wnioskodawca w pismach z dnia 29.08.2006 r. i z dnia 06.10.2006 r. Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż otrzymane przez Pana K. środki finansowe w części, w jakiej zostały przeznaczone na:
Przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko Podatnika, iż otrzymane środki finansowe nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie należy ich ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów; równocześnie poniesione wydatki do wysokości otrzymanego wsparcia finansowego nie są kosztem uzyskania przychodów, i również nie są ewidencjonowane w księdze przychodów i rozchodów – należy zatem uznać za prawidłowe wyłącznie w odniesieniu do środków trwałych oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, ale tylko w części dotyczącej nie zaliczania tych składek do kosztów uzyskania przychodów podlegających zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów; natomiast za nieprawidłowe w pozostałym zakresie. W tym stanie sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 29.11.2006 r. znak: US.I-1.415/12/2006, w którego rozstrzygnięciu ww. organ podatkowy uznał za nieprawidłowe w całości stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 29.08.2006 r. – rażąco narusza prawo. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.