Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1/4151/15/2007
z 16 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1/4151/15/2007
Data
2007.05.16



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
składki na ubezpieczenia zdrowotne
środek trwały
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
dot. zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, otrzymanej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47b (w związku z art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b, art. 23 ust. 1 pkt 45 i pkt 58 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) – zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 29.11.2006 r. znak: US.I-1.415/12/2006 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ten sposób, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 06.10.2006 r.), dotyczące zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, otrzymanej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, uznaje:

  1. w części dotyczącej „jednorazowej dotacji inwestycyjnej”:
    - za prawidłowe w odniesieniu do środków trwałych,
    - za nieprawidłowe w odniesieniu do „maszyn” nie zaliczanych do środków trwałych;
  2. w części dotyczącej „wsparcia pomostowego”:
    - za prawidłowe w odniesieniu do składki na ubezpieczenie zdrowotne, która nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów podlegających zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
    - za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Pismem z dnia 29.08.2006 r. Pan K. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2006 r. Pan K. otrzymał bezzwrotne wsparcie pomostowe i jednorazową dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości. W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 06.10.2006 r.) Pan K. podał, że:

  • „jednorazową dotację inwestycyjną” przeznaczył na zakup pięciu maszyn, z których dwie (wyważarka i demontażownica) zaliczył do środków trwałych, zaś pozostałe trzy (kompresor, podnośnik hydrauliczny i rozwieracz do opon) nie są środkami trwałymi;
  • „bezzwrotne wsparcie pomostowe” przeznaczone zostało na: opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne, operacje bankowe i zakup materiałów niezbędnych do wykonywania usług.

Zdaniem Podatnika „otrzymane środki nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) i nie należy ich ujmować w książce przychodów i rozchodów. Jednocześnie poniesione wydatki do wysokości otrzymanego wsparcia finansowego nie są kosztem uzyskania przychodów i również nie są ewidencjonowane w książce przychodów i rozchodów”. W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej o zajęcie stanowiska w sprawie.

W rozstrzygnięciu postanowienia z dnia 29.112006 r. (znak: US.I-1.415/12/2006) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku Pana K. jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy wskazał zaś, że:

  • „otrzymane środki na zakup środków trwałych (wyważarka i demontażownica) nie będą zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej i nie będą ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Tym samym, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy o podatku dochodowym, odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych, która została sfinansowana z otrzymanego wsparcia nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i tym samym ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów”,
  • „natomiast pozostałe otrzymane środki będą przychodami z działalności gospodarczej i należy je zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a jednocześnie – zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wydatki sfinansowane tymi środkami będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (za wyjątkiem składki na ubezpieczenie zdrowotne), jeżeli są to wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów i nie mieszczą się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionego pismem z dnia 06.10.2006r.) oraz treści postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 29.11.2006 r. znak: US.I-1.415/12/2006, stwierdza co następuje:

Skoro przedmiotem analizy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie jest stan faktyczny przedstawiony we wniosku Podatnika z dnia 29.08.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 06.10.2006 r.) powoduje to w konsekwencji konieczność uwzględnienia w niniejszej decyzji stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia tego wniosku.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004 – 2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy:

  • Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 438/2001 z dnia 02.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych,
  • ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 – 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Z przepisów tych wynika, iż otrzymana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego niniejszej sprawy stwierdzić należy, że otrzymane w 2006 r. przez Pana K. środki Europejskiego Funduszu Społecznego współfinansowanego krajowymi środkami publicznymi – nie pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, ze środków bezzwrotnej pomocy. A zatem nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 26 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto zaznaczyć należy, że ta część środków, która w ramach współfinansowania pochodzi z budżetu państwa nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. (z dniem 01.01.2004 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy został uchylony, niemniej jednak na mocy art. 14 zdanie pierwsze ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm. – zawarte w nim zwolnienie miało zastosowanie do dnia 31.12.2006 r.). Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegały tylko dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Na taki charakter uzyskanych środków nie wskazuje Wnioskodawca w pismach z dnia 29.08.2006 r. i z dnia 06.10.2006 r.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż otrzymane przez Pana K. środki finansowe w części, w jakiej zostały przeznaczone na:

  • zakup środków trwałych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej (zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych); równocześnie wydatki na ich zakup, sfinansowane tymi środkami - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (przepis ten stanowi bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części; wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) tej ustawy, oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy, bez względu na czas ich poniesienia). Tym samym zdarzenia te nie będą podlegały zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów;
  • zakup „maszyn” (nie zaliczanych do środków trwałych) i materiałów niezbędnych do wykonywania usług, na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz operacje bankowe, stanowią przychód z działalności gospodarczej (zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), równocześnie poniesione w ww. zakresie wydatki sfinansowane tym przychodem (oprócz składki na ubezpieczenie zdrowotne) będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 1 powołanej wyżej ustawy (przepis ten stanowi bowiem, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy; z kolei art. 23 ust. 1 pkt 58 tej ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych). Tym samym ww. zdarzenia (oprócz wydatków poniesionych na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne) będą podlegały zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zaznaczyć należy, że kwoty opłaconych w roku podatkowym składek na ubezpieczenie zdrowotne (do wysokości 7,75% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne) podlegają odliczeniu od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko Podatnika, iż otrzymane środki finansowe nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie należy ich ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów; równocześnie poniesione wydatki do wysokości otrzymanego wsparcia finansowego nie są kosztem uzyskania przychodów, i również nie są ewidencjonowane w księdze przychodów i rozchodów – należy zatem uznać za prawidłowe wyłącznie w odniesieniu do środków trwałych oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, ale tylko w części dotyczącej nie zaliczania tych składek do kosztów uzyskania przychodów podlegających zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów; natomiast za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

W tym stanie sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 29.11.2006 r. znak: US.I-1.415/12/2006, w którego rozstrzygnięciu ww. organ podatkowy uznał za nieprawidłowe w całości stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 29.08.2006 r. – rażąco narusza prawo. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj