Interpretacja Urzędu Celnego w Białymstoku
311000-PA-0550-5/07/TJ
z 6 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
311000-PA-0550-5/07/TJ
Data
2007.06.06



Autor
Urząd Celny w Białymstoku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
podatnik podatku akcyzowego
powstanie obowiązku podatkowego
skład podatkowy
własność rzeczy


Pytanie podatnika
Który podmiot jest właściwy do rozliczenia podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych należących do podmiotu trzeciego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1 - 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.04.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu - 26.04.2007r.) uzupełnionego w dniu 07.05.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dot. kwestii dokonywania rozliczenia podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych należących do podmiotu trzeciego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż to prowadzący usługowy skład podatkowy jest podmiotem właściwym do rozliczenia podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych będących własnością podmiotu trzeciego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. z obowiązkiem podatkowym.

Uzasadnienie:

Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wnioskiem z dnia 25.04.2007 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 26.04.2007r.) uzupełnionym w dniu 07.05.2007r., zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej strona prowadzi usługowy skład podatkowy świadczący usługi przeładunku i magazynowania gazu dla kontrahentów na ich zlecenie, wprowadzonego na stan składu w procedurze zawieszonej akcyzy. Zgodnie ze zleceniem usługodawcy gaz jest wydawany ze składu albo w procedurze zawieszonej akcyzy albo z obowiązkiem podatkowym. W przypadku wyprowadzenia gazu z obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym stosownie do warunków zawartych w umowie między prowadzącym skład a zleceniodawcą- obowiązek ten przejmuje na siebie skład.

Jeden z kontrahentów Strony zgłosił zastrzeżenie do przyjętego rozstrzygnięcia i odmówił przekazywania kwot należnego podatku, a tym samym uniemożliwił rozliczanie się z organem podatkowym. Strona zwróciła się z zapytaniem dot. kwestii dokonywania rozliczenia podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych będących własnością podmiotu trzeciego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Strona stoi na stanowisku, iż to prowadzący skład podatkowy jest podmiotem właściwym do rozliczenia podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych należących do podmiotu trzeciego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) zwanej dalej ustawą zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3, opodatkowaniu akcyzą podlegają: wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego oraz sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Przepis art. 4 ust. 5 ustawy stanowi jednocześnie, iż jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Tak więc po stronie prowadzącego magazynowy skład podatkowy powstanie z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia tychże wyrobów z magazynowego składu podatkowego. Obowiązek podatkowy wobec właściciela wyrobów akcyzowych zharmonizowanych magazynowanych w składzie podatkowym powstanie z tytułu sprzedaży tych wyrobów na terytorium kraju, a nie z tytułu ich wyprowadzenia.

W świetle powyższego, za prawidłowe należy uznać stanowisko strony że to prowadzący skład podatkowy jest podmiotem właściwym do rozliczenia podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych należących do podmiotu trzeciego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie:

Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj