Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/1/07
z 30 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/1/07
Data
2007.03.30
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Słowa kluczowe
płatnik
przedstawicielstwa
reklama
Pytanie podatnika
Czy przekazywanie płatności na rzecz swojego przedstawicielstwa w Rosji z tytułu jego funkcjonowania, np. wynagrodzenia pracowników, usługi telekomunikacyjne, tłumaczeń, bankowe, pocztowe, wynajmu nieruchomości, wynajmu urządzeń przemysłowych w tym samochodów, usługi transportowe i inne związane z działalnością prowadzoną na terenie Rosji stanowi podstawę do naliczania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych o którym mowa w art.21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Tożsamy z
127154
Działając na podstawie art. 14a § 1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) oraz art. 3 ust. 2, art. 21 ust. 1, ust. 2 i art. 26 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000r. Dz.U. Nr 54, poz.654 z późn. zm), po rozpatrzeniu wniosku Z. Spółka Akcyjna w R., z dnia 03.01.2007r., znak FK-1/1/2007 (data wpływu do tut. Urzędu 04.01.2007r.) - o udzielenie informacji czy przekazywanie płatności na rzecz przedstawicielstwa z tytułu usług niematerialnych stanowi podstawę do naliczania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zamierza zarejestrować swoje przedstawicielstwo na terenie Federacji Rosyjskiej. Przedstawicielstwo będzie posiadało swoja nazwę, siedzibę, konto bankowe, NIP, REGON i będzie płatnikiem podatku VAT na terytorium Rosji. Przedstawicielstwo nie będzie prowadzić działalności gospodarczej wykonując jedynie czynności związane z reklamą, marketingiem, badaniem rynku, poszukiwaniem klientów dla Spółki Z. W związku z powyższym przedstawicielstwo będzie ponosić koszty usług niematerialnych związanych z jego funkcjonowaniem na terenie Rosji. Przykładowo będą to usługi: reklamy, badania rynku, marketingowe, prawne, audytorskie, notarialne. Faktury za w/w usługi będą wystawiane na przedstawicielstwo w Rosji. Przedstawicielstwo będzie ponosić koszty funkcjonowania, np. wynagrodzenia pracowników, usługi telekomunikacyjne, tłumaczeń, bankowe, pocztowe, wynajmu nieruchomości, wynajmu urządzeń przemysłowych w tym samochodów, usługi transportowe i inne związane z działalnością prowadzoną na terenie Rosji. Spółka Z. będzie przekazywać środki na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem przedstawicielstwa w Rosji. Koszty Z. S.A. będą obciążone wartością brutto faktury wystawionej przez podmioty zewnętrzne na przedstawicielstwo. Spółka pyta czy przekazywanie płatności na rzecz swojego przedstawicielstwa w Rosji z tytułu jego funkcjonowania, np. wynagrodzenia pracowników, usługi telekomunikacyjne, tłumaczeń, bankowe, pocztowe, wynajmu nieruchomości, wynajmu urządzeń przemysłowych w tym samochodów, usługi transportowe i inne związane z działalnością prowadzoną na terenie Rosji stanowi podstawę do naliczania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych o którym mowa w art. 21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka stoi na stanowisku, iż przekazanie środków na rzecz przedstawicielstwa z tytułu jego funkcjonowania należy traktować jako wypłatę należności stanowiących koszty utrzymania tego przedstawicielstwa i w związku z powyższym nie będzie miał do nich zastosowania przepis art. 21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podsumowując Spółka uważa, że nie będzie zobowiązana do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat. Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Podatnika tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez podatników o, których mowa w art.3 ust.2, przychodów:
- ustala się w wysokości 20% przychodów. Z kolei wymieniony art. 3 ust. 2 w/w ustawy stanowi iż podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium RP. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka Z. będzie przekazywać środki na rzecz przedstawicielstwa z tytułu zakupu przez nie usług niematerialnych jak również środki na pokrycie kosztów jego funkcjonowania takich, jak np. wynagrodzenia pracowników, usługi telekomunikacyjne, tłumaczeń, bankowe, pocztowe, wynajmu nieruchomości, wynajmu urządzeń przemysłowych w tym samochodów, usługi transportowe i inne związane z działalnością prowadzoną na terenie Rosji. Wśród wymienionych przez Spółkę kosztów funkcjonowania przedstawicielstwa jedynie wynajem urządzeń przemysłowych w tym samochodów stanowi usługę objętą zakresem powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z utrwalonym orzecznictwem termin „użytkowanie” ma szeroki charakter i obejmuje także: wynajem, wydzierżawienie lub inne korzystanie z takiego urządzenia na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponieważ przedstawicielstwo nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, a stanowić będzie jedynie wyodrębnioną w celu wykonywania określonych czynności część Spółki Z. to wszelkie wzajemne rozliczenia pomiędzy Spółką, a jej przedstawicielstwem będą dokonywane w ramach tego samego podatnika. Tym samym to Spółka Z. będzie faktycznym nabywcą usług, a nie jej przedstawicielstwo. Również płatności za usługi dokonywane będą przez Spółkę Z. za pośrednictwem jej przedstawicielstwa co oznacza, iż przychody podatników o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą faktycznie uzyskiwane na terytorium Rzeczpospolitej Polski. Spełnione zostaną zatem przesłanki wskazujące na zastosowanie przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wypłat należności z tytułów wymienionych w tym przepisie, a zatem na Spółce jako płatniku będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20%. Ponadto tut. organ wskazuje, iż zgodnie z dyspozycją zawartą w treści art. 21 ust. 2 w/w ustawy przepisy art. 21 ust. 1 tej ustawy, mają zastosowanie wtedy, gdy umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska nie stanowi inaczej. W konsekwencji oznacza to, iż uregulowania ratyfikowanej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, mają pierwszeństwo przed przepisami prawa krajowego. Równocześnie nadmienia się, iż w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym płatności przekazywanych na rzecz swojego przedstawicielstwa z tytułu:
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.