Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/742/160/2006/ACH
z 15 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/742/160/2006/ACH
Data
2006.12.15
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące --> Informacje podsumowujące
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
eksport towarów
eksport (wywóz)
podstawa opodatkowania
Pytanie podatnika
Czy w informacji podsumowującej VAT-UE w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych należy wykazać otrzymane i zafakturowane zaliczki ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.10.2006r. ( data wpływu do tut. Urzędu ) uzupełnionego pismem z dnia 16.10.2006r. ( data wpływu do tut. Urzędu ) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 20 ust. 3 oraz art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. ( Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ),Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe. UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący : Firma X w ramach swojej działalności dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zdarza się, że na poczet tych dostaw Spółka otrzymuje stosowne zaliczki. Spółka wystawia faktury potwierdzające otrzymane zaliczki z zastosowaniem stawki podatku 0% i wykazuje w deklaracji podatkowej VAT -7 za dany okres rozliczeniowy. Pytanie spółki dotyczy następującej kwestii : Czy w informacji podsumowującej VAT-UE w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych należy wykazać otrzymane i zafakturowane zaliczki ? Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego : Według opinii Spółki, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ) podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnowowych dostaw i wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, są zobowiązani składać informacje podsumowujące o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych za okresy kwartalne, do 25 dnia miesiąca po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowej.Zgodnie z art. 20 ust. 3 jeżeli przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny. Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż jest zobowiązana do wykazywania w informacji podsumowującej kwot zafakturowanych zaliczek otrzymanych na poczet dostaw wewnątrzwspólnotowych. Ocena podanego stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym : W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zgodnie z art. 100 ust. 1 w/cyt ustawy, podatnicy, o których mowa w art.15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE , są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej „ informacjami podsumowującymi ”, za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu : 1.wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów ;2.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Art. 20 ust. 3 w/w ustawy o VAT mówi, że jeżeli przed dokonaniem dostawy, otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny. Zatem zgodnie z powyższymi przepisami, decydującą przesłanką o konieczności wykazania danej transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE , stanowi moment powstania obowiązku podatkowego. W informacji podsumowującej wykazaniu podlegają zarówno dokonane w tym kwartale dostawy, jak również otrzymane zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, względem których w tym kwartale powstał obowiązek podatkowy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.