Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
VI–2/415-4/07
z 12 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI–2/415-4/07
Data
2007.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odzież osobista
pielęgniarka


Pytanie podatnika
Podatniczka pyta czy może wpisać w koszty uzyskania przychodu zakup odzieży „cywilnej”, na podstawie faktur VAT.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Pani M. z dnia 23.02.2007 r. (data wpływu do tut. Organu 28.02.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko podatnika za nieprawidłowe w zakresie zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zakup odzieży.

W dniu 28.02.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu wpłynął wniosek Pani M. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku Podatniczka przedstawiła następujący stan faktyczny: Pani M. jest podatnikiem od 01.01.2007 r. samodzielnie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług z pielęgniarstwa środowiskowego i rodzinnego. W 2007 r. Podatniczka chce zakupić odzież „cywilną” w której chodzić będzie do swoich pacjentów.

Podatniczka pyta czy może wpisać w koszty uzyskania przychodu zakup odzieży „cywilnej”, na podstawie faktur VAT. We wniosku Pani M. przedstawiła swoje stanowisko z którego wynika, że może zakupić odzież i wpisać w koszty działalności gospodarczej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Zagadnienie zakupu odzieży jako środka służącego do wykonywania działalności gospodarczej, z punktu widzenia zdania pierwszego art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy ocenić na tych samych zasadach zarówno w przypadku zakupu odzieży dla pracowników podmiotu gospodarczego, jak i dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą (właściciela podmiotu). Prowadzenie przez podatnika określonego rodzaju działalności wymaga często zakupu odpowiedniego stroju, zarówno dla siebie, jak i dla swoich pracowników. Ze względu na przeznaczenie owej odzieży jest to oczywiście bardzo zróżnicowana grupa wydatków. Mieszczą się tu zarówno stroje artystyczne, odzież ochronna i robocza, stroje reprezentacyjne.

Przepisy podatkowe nie ustosunkowują się bezpośrednio do zakupu strojów służbowych. Należy więc przeanalizować ogólne przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatu dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Artykuł 23 ustawy nie zawiera ogólnego wyłączenia wydatków na zakup strojów służbowych, a więc aby zaliczyć zakup odzieży do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest ustalenie istnienia związku pomiędzy zakupem owego stroju, a osiąganym przez podatnika przychodem.

Niezależnie zatem od zagadnienia prowadzenia działalności gospodarczej, każda osoba musi nabywać i posiadać bieliznę i ubrania, które zużywają się przez sam fakt funkcjonowania danej osoby w życiu społecznym. Dlatego też zakup tych rzeczy stanowi spełnienie zwykłych, normalnych potrzeb każdej osoby fizycznej niezależne od tego, czy prowadzi ona działalność gospodarczą. Nie ulega wątpliwości, że odpowiedni wygląd może mieć wpływ na wzajemny stosunek kontrahentów. Nie przesądza to jednak, że wydatek na zakup ubrania jest wydatkiem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązujące bowiem zasady życia społecznego wymagają, aby osoby prowadzące swoje interesy w ramach działalności gospodarczej posiadały schludny wygląd, podobnie zresztą jak osoby zatrudnione w innych zawodach, np. lekarze, nauczyciele, urzędnicy itp.

Uzyskiwanie przychodów w ramach działalności gospodarczej nie jest zatem uzależnione od rodzaju noszonej odzieży, gdyż schludny wygląd niezbędny jest dla wykonywania wielu zawodów poza sferą działalności gospodarczej. Prowadzi to do wniosku, że wydatek danej osoby fizycznej na zakup odpowiedniej odzieży osobistej nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej, gdyż jego poniesienie uwarunkowane jest głównie innymi względami, aniżeli uzyskiwanie przychodu z tej działalności.

Wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reprezentację, jeżeli podatnik wykaże, że odzież ta utraciła charakter odzieży osobistej, np. z uwagi na opatrzenie jej cechami charakterystycznymi dla firmy (barwa, krój, logo itp.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj