Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443/733/157/2006/GW
z 15 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443/733/157/2006/GW
Data
2006.12.15



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
samorząd terytorialny
świadczenie usług
zakład budżetowy
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy usługi świadczone na rzecz jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych powołanych przez organy inne niż Y (organ założycielski X) oprócz usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika Nr 3 do ustawy także korzystają ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późniejszymi zmianami)?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku, z dnia 20.09.2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) oraz § 8 ust. 13 i 14 z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: X jest zakładem budżetowym Gminy Y. Zgodnie z § 4 statutu jest ona przyporządkowana Radzie Miejskiej – organowi założycielskiemu a bezpośredni nadzór nad działalnością X sprawuje Burmistrz Y Przedmiotem działania X jest realizacja zadań o charakterze użyteczności publicznej poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych przy wykorzystaniu mienia gminnego.

Do podstawowych zadań należy:1.produkcja i dostarczanie wody w odpowiedniej ilości, jakości i pod odpowiednim ciśnieniem,2.odbiór ścieków z gospodarstw domowych i jednostek organizacyjnych odpadów komunalnych, 3.odbiór z gospodarstw domowych i jednostek organizacyjnych odpadów komunalnych, 4.utrzymanie wysypiska gminnego,5.wytwarzanie i dostarczanie energii cieplnej,6.zarządzanie lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy,7.przeprowadzanie remontów i modernizacji lokali i budynków,8.zarząd nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli,9.prowadzenie ewidencji lokali i budynków mieszkalnych,10.pobieranie od lokatorów czynszów i innych opłat za użytkowanie lokalu oraz bieżący nadzór nad terminowym uiszczaniem należności,11.zarządzanie lokalami użytkowymi i innymi nieruchomościami przekazanymi przez Gminę12.utrzymanie targowisk i inkaso opłaty targowej.

Do zadań pomocniczych:1.budowa, konserwacja i utrzymanie terenów zielonych,2.budowa, remonty i utrzymanie w odpowiednim stanie czystości i śliskości dróg gminnych, parkingów, placów i chodników,3.budowa i utrzymanie systemów kanalizacji deszczowej, sanitarnej i sieci wodociągowej,4.utrzymanie ogólnodostępnych urządzeń sanitarnych,5.remont budynków stanowiących własność gminy6.utrzymanie przytuliska dla bezdomnych zwierząt.

Czynności te X wykonuje na podstawie zlecenia lub porozumienia z Gminą (Urzędem Gminy). Po wykonaniu zleconych usług zakład budżetowy wystawia faktury, na podstawie których otrzymuje wynagrodzenie. Zdecydowaną większość działalności X stanowią zadania (usługi) wykonywane na potrzeby macierzystej jednostki (Urzędu Gminy), są to ustawowe zadania własne, które Gmina wykonuje za naszym pośrednictwem. Wszystkie te usługi wykonywane na rzecz Y (Urzędu Gminy) lub jej jednostek macierzystych oprócz usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych, usługi komunikacji miejskiej lub wytwarzania i dostarczania energii cieplnej korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt. 14 cytowanego wyżej rozporządzenia. Wątpliwości następują w chwili, gdy X świadczy usługi na zlecenie jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych powołanych przez organy inne niż Y jak np. Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Sanepidu, jednostek budżetowych powiatu kozienickiego, szpitala powiatowego lub też Policji.

Pytanie Wnioskodawcy: Czy usługi świadczone na rzecz jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych powołanych przez organy inne niż Y (organ założycielski X) oprócz usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika Nr 3 do ustawy także korzystają ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późniejszymi zmianami)?

Stanowisko Wnioskodawcy co do przedstawionego stanu faktycznego: Zdaniem Spółki zwolnienie przedmiotowe określone w § 8 ust. 1 pkt. 14 dotyczy usług świadczonych przez podmioty i na rzecz podmiotów określonych w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami). W myśl cytowanego wyżej artykułu do sektora finansów publicznych zalicza się jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.Zgodnie z art. 20 i 21 cyt. ustawy pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają bezpośrednio na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną lub likwidują:1.ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające napodstawie odrębnych przepisów - państwowe jednostki budżetowe,2.organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkiejednostki budżetowe. Zakłady budżetowe to zgodnie z art. 24 ust 1 ustawy o finansach publicznych to takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych , które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakłady budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują:1.ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające napodstawie odrębnych przepisów - państwowe zakłady budżetowe,2.organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkizakłady budżetowe. Gospodarstwa pomocnicze to zgodnie z art. 26 cyt. Ustawy wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalności ubocznej. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej po uprzednim uzyskaniu zgody:1.właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego, wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych.2.Zarządu jednostki samorządu terytorialnego – w przypadku gospodarstw pomocniczych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.Ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania ustawy o VAT (z uwzględnieniem wyłączeń ze zwolnienia o których mowa w cyt. przepisie) korzystają usługi świadczone przez zdefiniowane powyżej podmioty i naszym zdaniem bez znaczenia jest tu kwestia, czy świadczenie usług ma miejsce pomiędzy jednostkami powołanymi przez te same organy, czy też przez organy różnej instancji. W naszej ocenie zwolnieniu podlegać więc będą np usługi świadczone przez gospodarstwo pomocnicze powołane przez wojewodę na rzecz jednostek budżetowych powołanych przez urząd centralny lub też gminę.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;2. przebieg realizacji budżetu państwa;3. potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;4. przepisy Wspólnoty Europejskiej. Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.), określił zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień. Przepis § 8 ust. 1 pkt 13 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych; Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (tj. usług rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej. W myśl art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) do sektora finansów publicznych zalicza się jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.Zgodnie z art. 18 ust. 1 i ust. 3 ustawy z 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.) jednostka budżetowa, to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują: ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów w przypadku państwowych jednostek budżetowych, natomiast organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w przypadku gminnych, powiatowych lub wojewódzkich jednostek budżetowych.Gospodarstwa pomocnicze to zgodnie z art. 20 ust. 1 i ust. 3 w/w ustawy, wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalności ubocznej. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej po uprzednim uzyskaniu zgody: właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, natomiast zarządu jednostki samorządu terytorialnego w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.Zakłady budżetowe, to zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 2 w/w ustawy takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakłady budżetowe tworzą, łączą i likwidują: a) ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów-państwowe jednostki budżetowe, b) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego- gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.W świetle przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 w/w rozporządzenia, ze zwolnienia korzystają usługi świadczone pomiędzy wyżej zdefiniowanymi podmiotami z uwzględnieniem wyłączeń ze zwolnienia, o których mowa w cytowanym przepisie.

W przypadku zatem wykonywania pomiędzy wskazanymi podmiotami usług innych od podlegających wyłączeniu ze zwolnienia, które enumeratywnie ustawodawca wymienił w cytowanym powyższym przepisie § 8 ust. 1 pkt 14, ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z brzmienia powyższych przepisów wynika, że świadczenie przez zakład budżetowy gminy usług na rzecz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Sanepidu, szpitala powiatowego i Policji, oraz gminy w świetle przytoczonego wyżej przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, jest zwolnione od podatku od towarów i usług z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT oraz usług komunikacji miejskiej, pod warunkiem, że z dokumentów założycielskich tych podmiotów wynika, że są gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami lub zakładami budżetowymi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj