Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-66/07/PK
z 19 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-66/07/PK
Data
2007.06.19



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bezpłatne przejazdy pracowników
bilety
obowiązek płatnika
pielęgniarka
płatnik
pracodawca
pracownik
przejazdy pracowników
świadczenia na rzecz pracowników
wydatki na rzecz pracowników
wynagrodzenie pracownicze


Pytanie podatnika
Czy częściowe sfinansowanie pracownikom okresowych biletów komunikacjji miejskiej powoduje powstanie u nich przychodu?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Płatnik składa się z kilkunastu przychodni. Płatnik zatrudnia pielęgniarki środowiskowo-rodzinne, do których obowiązków należą wizyty w domach pacjentów. Ze względu na rozległy teren korzystają one ze środków komunikacji miejskiej. Aby zmniejszyć koszty przejazdów zamiast biletów jednorazowych Płatnik kupuje kwartalne bilety sieciowe i przyjął zasadę iż 50% ceny stanowi pokrycie kosztów przejazdu w celach służbowych a następne 50% pokrywa pracownik – używa biletu do przejazdów prywatnych.

Płatnik stoi na stanowisku, iż powyższe nie rodzi obowiązku w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż rozgraniczono koszt pracodawcy – przejazdy pacjentów, które nie podlegają opodatkowaniu od przejazdów prywatnych za które płaci pracownik.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Płatnika i wyjaśnia:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższego przepisu wynika, iż przychodem pracownika ze stosunku pracy są wszelkie świadczenia jakie otrzymuje on od swojego pracodawcy. W tym także świadczenia rzeczowe w postaci biletu komunikacji miejskiej. W związku z tym przychodem pracowników w opisanym stanie faktycznym będzie otrzymywane przez nich od pracodawcy świadczenie w postaci 50% ceny biletu. Nie zmienia tego fakt, iż świadczenie to jest pracownikowi przekazywane w związku z wykonywaniem przez niego obowiązków pracowniczych, gdyż żaden przepis nie uzależnia opodatkowania takiego świadczenia od tego czym kierował się pracodawca przy jego przekazywaniu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Zgodnie z art. 775 § 1 Kodeksu pracy pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. W związku z tym jeśli wyjazdy do pacjentów są realizowane poza stałym miejscem pracy to należy uznać, iż te wyjazdy te są podróżami służbowymi w rozumieniu Kodeksu pracy.

W związku z powyższym, diety i inne należności za czas podróży służbowych pracowników korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. “a” ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do wysokości wskazanej w odrębnych przepisach. W przypadku podróży służbowych na terenie kraju limitem są wielkości zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236 z 2002r. poz. 1990 ze zm.). Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów m.in. przejazdów. Zgodnie zaś z § 5 ust. 2 rozporządzenia zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu określonego środka transportu, z uwzględnieniem przysługującej pracownikowi ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga ta przysługuje. Z tego wynika, iż zwrot kosztów obejmować może cenę biletu, a więc każdorazowo zwrot kosztów przejazdu dotyczyć może jednej podróży służbowej. W związku z tym ze zwolnienia z podatku nie może korzystać ryczałtowy zwrot kosztów wszystkich podróży wykonanych w danym miesiącu w postaci refundacji ceny biletu okresowego, gdyż świadczenie to nie jest świadczeniem o którym mowa w ww. rozporządzeniu.

Reasumując, wartość pieniężna w postaci 50% ceny biletu stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj