Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łańcucie
US.IA/3/415/1-PI/07
z 15 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IA/3/415/1-PI/07
Data
2007.02.15



Autor
Urząd Skarbowy w Łańcucie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja


Pytanie podatnika
1. Czy otrzymana dotacja ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. Czy dotację należy traktować jako przychód podatkowy wolny od padatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
3. W której pozycji informacji CIT-2/O i CIT-8/O należy wykazywać przedmiotową dotację?
Tożsamy z
125774


Działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami),
  • art. 12 ust. 4 pkt 6a, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 48 ustawy z dnia 15.02.1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami),

w związku ze złożonym w dniu 9.01.2007 r. wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie.

W dniu 9.01.2007 roku Spółka z o.o. wniosła do tutejszego organu podatkowego pismo z zapytaniem co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych. Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, że w 2006 roku Spółka otrzymała dotację na zakup środka trwałego – suszarni do drewna HAMECH SK-78. Dotacja została udzielona przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego w ramach dofinansowania realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3-Rozwój Lokalny, Działanie 3.4 - Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

    W świetle powyższego Spółka postawiła pytania:
  1. Czy otrzymana dotacja ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy dotację należy traktować jako przychód podatkowy wolny od padatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  3. W której pozycji informacji CIT-2/O i CIT-8/O należy wykazywać przedmiotową dotację?

Stanowisko Wnioskodawcy w ww. kwestii przedstawia się następująco:

  1. Przedmiotowa dotacja nie zwiększy podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.
  2. Dotacja stanowi przychód podatkowy, który na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wolny od podatku dochodowego.
  3. Dotację należy wykazać w poz. 7 części B.1. załączników CIT-2/O składanych w 2006 roku oraz w poz. 7 części B.1. informacji CIT-8/O składanej za 2006 rok.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie stwierdza, że:

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie projektu na zakup suszarni do drewna HAMECH SK-78 w ramach Priorytetu 3 – Rozwój Lokalny, Działania 3.4 – Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pochodzi w części ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa. Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), obowiązującej do 31.12.2006 r.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1.01.2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Pomoc finansowaną z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

  • inwestycyjne,
  • o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej z tych środków, obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącym, że do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, otrzymane przez Spółkę środki pomocowe na zakup środka trwałego, jako zwrot wydatków poniesionych na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym, nie stanowią przychodów. Z kolei, w myśl przepisów art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b cytowanej ustawy stanowiącym, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust.1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia,

Wydatki poniesione przez Spółkę na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów – stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącym, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Powyższe stanowisko jest zgodne z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30.08.2006 roku Nr DD6-8213-8/06/DZ/412 w sprawie jednolitego stosowania prawa na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych (Dz.Urz. MF z dnia 20 października 2006 r).

Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego:

  1. Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie nie ma wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
  2. Kwota dofinansowania nie jest zwolniona od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  3. Kwoty dofinansowania nie należy wykazywać w informacjach CIT-2/O oraz CIT-8/O.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie nie podziela stanowiska przedstawionego w piśmie i postanawia jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj