Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łańcucie
US.IA/3/415/1-PI/07
z 15 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IA/3/415/1-PI/07
Data
2007.02.15
Autor
Urząd Skarbowy w Łańcucie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
Pytanie podatnika
1. Czy otrzymana dotacja ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. Czy dotację należy traktować jako przychód podatkowy wolny od padatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? 3. W której pozycji informacji CIT-2/O i CIT-8/O należy wykazywać przedmiotową dotację? Tożsamy z
125774
Działając na podstawie:
w związku ze złożonym w dniu 9.01.2007 r. wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie. W dniu 9.01.2007 roku Spółka z o.o. wniosła do tutejszego organu podatkowego pismo z zapytaniem co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych. Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, że w 2006 roku Spółka otrzymała dotację na zakup środka trwałego – suszarni do drewna HAMECH SK-78. Dotacja została udzielona przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego w ramach dofinansowania realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3-Rozwój Lokalny, Działanie 3.4 - Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Stanowisko Wnioskodawcy w ww. kwestii przedstawia się następująco:
Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie stwierdza, że: Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie projektu na zakup suszarni do drewna HAMECH SK-78 w ramach Priorytetu 3 – Rozwój Lokalny, Działania 3.4 – Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pochodzi w części ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa. Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), obowiązującej do 31.12.2006 r. Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1.01.2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Pomoc finansowaną z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej z tych środków, obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącym, że do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, otrzymane przez Spółkę środki pomocowe na zakup środka trwałego, jako zwrot wydatków poniesionych na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym, nie stanowią przychodów. Z kolei, w myśl przepisów art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b cytowanej ustawy stanowiącym, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust.1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia, Wydatki poniesione przez Spółkę na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów – stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącym, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Powyższe stanowisko jest zgodne z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30.08.2006 roku Nr DD6-8213-8/06/DZ/412 w sprawie jednolitego stosowania prawa na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych (Dz.Urz. MF z dnia 20 października 2006 r). Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego:
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie nie podziela stanowiska przedstawionego w piśmie i postanawia jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.