Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pile
DD/415-24/07
z 21 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD/415-24/07
Data
2007.06.21
Autor
Urząd Skarbowy w Pile
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
fundusz
inwestycje w środkach trwałych
program pomocowy
przychód z działalności gospodarczej
refundacja
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
źródło finansowania
Pytanie podatnika
Czy otrzymana pomoc (dotacja) w postaci wsparcia pomostowego oraz dotacji inwestycyjnej przeznaczonej na zakup środków trwałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
W dniu 10.05.2007 r. do tut. organu wpłynął wniosek XX zam. xx, uzupełniony 05.06.2007 r., z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej pomocy (dotacji) w postaci wsparcia pomostowego oraz dotacji inwestycyjnej przeznaczonej na zakup środków trwałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że strona jest uczestnikiem projektu przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Północnej Wielkopolski w Pile finansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w ramach działania 2.5 "Promocja Przedsiębiorczości". Projekt ten finansowany był w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% ze środków budżetu państwa. Osoby zakwalifikowane do realizacji powyższego projektu uczestniczyły w szkoleniu, którego efektem finalnym było założenie biznes planu, na podstawie którego ARPW w Pile rekomendowała poszczególne osoby do uzyskania dotacji z funduszy unijnych. Warunkiem otrzymania dotacji była zgodność z wymogami, celami i założeniami ZPORR w ramach działania 2.5 " Promocja Przedsiębiorczości" jak i założenie działalności gospodarczej, jako warunek konieczny uzyskania wsparcia finansowego. Z dniem 1 kwietnia 2007 r. podatnik rozpoczął jednoosobową consultingową działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Przyznana stronie dotacja udzielona została w oparciu o zasadę de minimis. Otrzymana dotacja składa się z dwóch części, tj. dotacji inwestycyjnej, przeznaczonej w całości na zakup środków trwałych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz pomostowej, przeznaczonej w całości na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania firmy. Dotacja inwestycyjna musi być przeznaczona na zakup urządzeń i sprzętu służącego do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast dotacja pomostowa wypłacana jest w formie comiesięcznego wsparcia w wysokości 700 zł przez okres pół roku z możliwością przedłużenia do roku, na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wysokość przyznanej stronie dotacji inwestycyjnej sięga 75% całości planowanej inwestycji, natomiast pozostałe 25% to środki własne. Z powyższej dotacji zgodnie z wytycznymi programu ZPORR strona będzie musiała się rozliczyć przed Agencją Rozwoju Północnej Wielkopolski i Regionalną Instytucją Finansującą, tj. Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w Koninie. Wnioskodawca uważa, że przyznana pomoc w postaci dotacji inwestycyjnej i pomostowej związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ: Rozpatrując wniosek w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile informuje: Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych w 2007 r. regulują m.in. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, po. 2104 z późn. zm.), ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832 ), ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. Unii Europejskiej z 31 lipca 2006 r. L210/25 ), rozporządzenie ( WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.U.UE. L.06.210.1). Podmioty realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych, a więc i z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego mogą ubiegać się na podstawie w/w przepisów o środki na prefinasowanie. Środki prefinansowane, to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych, pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zwrot środków z Europejskiego Funduszu Społecznego następuje na podstawie wniosku o refundację, sporządzonego przez Instytucję Wdrażającą. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a jedynie takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pomoc finansowana z krajowych środków budżetowych również nie korzysta ze zwolnień przedmiotowych. Z przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 16 lutego 2007 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 30, poz. 200 z późn. zm.), określającego szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości w ramach Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 ,przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) wynika, że środki finansowe na realizację projektów w ramach działań objętych Priorytetem 2 finansowane są z krajowych środków publicznych (budżet państwa) - maksymalnie 25% wydatków kwalifikowanych oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego - maksymalnie 75% wydatków kwalifikowanych. Jednakże środki pieniężne otrzymane przez podatnika z krajowych środków publicznych nie spełniają definicji dotacji w rozumieniu przepisów art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Świadczenia takie zostały zdefiniowane w art. 106 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, wg którego świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują wydatki budżetu państwa kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, a niebędące wynagrodzeniem za świadczoną pracę. W tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta ostatecznego nie byłaby zatem zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. W świetle powyższych przepisów otrzymane przez podatnika środki finansowe w postaci wsparcia pomostowego i dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. Równocześnie należy podkreślić, iż na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, w myśl wyżej powołanego przepisu, winien spełniać łącznie następujące przesłanki: W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a -22o, z uwzględnieniem art. 23.Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Pomoc finansową z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy: Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony przez stronę stan faktyczny, należy uznać, iż otrzymane środki finansowe pochodzą ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu, a zatem otrzymane wsparcie finansowe nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków Unii Europejskiej. Z tych względów otrzymane przez stronę środki finansowe nie korzystają na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. W przypadku przeznaczenia otrzymanej przez podatnika dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, wydatki poniesione na ich nabycie, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są kosztem uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe jako zwrot tych wydatków, nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Reasumując, w opisanym stanie prawnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznaje za nieprawidłowe przedstawione stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 02.04.2007 r. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.