Interpretacja Ministra Finansów
DD4/033-0176/JG/07/325
z 15 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD4/033-0176/JG/07/325
Data
2007.05.15



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
Czechy
praca
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy opodatkować dochód pracowników oddelegowanych do pracy w Republice Czeskiej?


Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 24 czerwca 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1994 r., Nr 47, poz. 189),


Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie zasad opodatkowania dochodów pracowników oddelegowanych do pracy w Republice Czeskiej.


Uzasadnienie


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka X posiada na terytorium Republiki Czeskiej zarejestrowany oddział. Oddział Spółki zawarł kontrakt na wykonanie robót górniczych z czeską kopalnią. Kontrakt ma być realizowany przy pomocy pracowników zatrudnionych przez Spółkę z siedzibą w Polsce. Pracownicy realizujący kontrakt przez pierwsze trzy miesiące będą świadczyć pracę na terytorium Republiki Czeskiej w ramach polecenia wyjazdu służbowego, natomiast przez kolejne miesiące pracodawca dokona zmiany umowy o pracę wskazując jako miejsce wykonywania pracy kopalnię czeską.


W ciągu każdego dwunastomiesięcznego okresu oddelegowani pracownicy będą przebywali w Republice Czeskiej maksymalnie 63 dni. Pracownicy będą nadal zamieszkiwać na terytorium Polski. Ze względu na małą odległość od miejsca wykonywania pracy w kopalni czeskiej, pracownicy codziennie po zakończonej pracy będą wracać do domu w Polsce.


Spółka z siedzibą w Polsce będzie wypłacać pracownikom wynagrodzenie w imieniu oddziału zarejestrowanego w Republice Czeskiej a następnie będzie otrzymywać zwrot z oddziału wypłaconych środków. Wynagrodzenie wypłacane pracownikom będzie uwzględnianie jako koszt uzyskania przychodu oddziału, który Spółka posiada w Republice Czeskiej, dla potrzeb obliczenia dochodu podlegającego opodatkowaniu w Republice Czeskiej.


W związku z powyższym, Spółka zwraca się z prośbą o informacje, w jaki sposób należy opodatkować dochód pracowników oddelegowanych do pracy w Republice Czeskiej.


Zdaniem Spółki – stosownie do art. 15 polsko-czeskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – przychód oddelegowanych pracowników będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w polskim prawie podatkowym.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 4a ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.


Stosownie do art. 15 ust. 1 umowy z dnia 24 czerwca 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.


Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy, wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli zostaną spełnione wszystkie następujące warunki:


  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas każdego dwunastomiesięcznego okresu oraz
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
  3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.


W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy, wynagrodzenie pracowników mających miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Republiki Czeskiej. W takim przypadku dochód ten może być opodatkowany zarówno w Republice Czeskiej jak i w państwie rezydencji, czyli w Polsce.


Natomiast, art. 15 ust. 2 umowy określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia pracowników podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule warunki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Republice Czeskiej) oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Polsce).


Jeżeli wynagrodzenie wypłacane jest przez pracodawcę mającego miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce i pracodawca ten prowadzi działalność za pomocą położonego w Republice Czeskiej zakładu, który ponosi ciężar wypłaty wynagrodzeń pracowników, warunek określony w art. 15 ust. 2 pkt c) umowy nie zostaje spełniony. Oznacza to, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy, w Republice Czeskiej (w całości, licząc od pierwszego dnia pobytu pracownika na terytorium Republiki Czeskiej) oraz w Polsce.


Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metodę wyłączenia z progresją).


Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a) umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Czeskiej, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b) i ustępu 3, taki dochód lub majątek od opodatkowania. Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania.


Określona w art. 24 ust. 1 pkt a) umowy tzw. metoda wyłączenia z progresją podlega zastosowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dochód pracowników oddelegowanych do pracy w Republice Czeskiej podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 umowy, dochód ten podlega opodatkowaniu w Republice Czeskiej, licząc od pierwszego dnia wykonywania pracy przez pracownika w tym państwie. Jednocześnie, dochód ten podlega opodatkowaniu w Polsce, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować tzw. metodę wyłączenia z progresją, określoną w art. 24 ust. 1 pkt a) umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj