Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włocławku
PDG/415-19/07
z 11 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDG/415-19/07
Data
2007.06.11



Autor
Urząd Skarbowy we Włocławku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odszkodowania
strata w środkach obrotowych


Pytanie podatnika
Czy straty w środkach obrotowych (towarach handlowych) są kosztami uzyskania przychodów, jeśli podatnik nie otrzymał odszkodowania z tytułu ubezpieczenia tych towarów.


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.04.2007 r.( wpływ do Urzędu 16.04.2007 r.) Pana ..., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, biorąc pod uwagę stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku postanawia stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.04.2007 r. do tutejszego urzędu wpłynął wniosek Pana ... w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą

w zakresie sprzedaży artykułów elektrycznych, sprzętu AGD i RTV, sprzętu komputerowego i innych artykułów przemysłowych. Rozlicza się Pan na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. W lutym 2007 r. miał miejsce pożar sklepu znajdującego się w miejscowości P... przy ulicy ... (na potwierdzenie tego zdarzenia posiada Pan zaświadczenie z Komendy Powiatowej Straży Pożarnej w Kole). Ogień strawił większość towarów handlowych i wyposażenie, natomiast część towarów, która nie uległa spaleniu nie nadaje się do dalszej odsprzedaży ze względu na uszkodzenia spowodowane zalaniem w czasie akcji ratowniczej, zadymieniem, osmaleniem i częściowym stopieniem. Znikomą część towarów handlowych, którą udało się odzyskać przeznaczono do wyprzedaży po obniżonej cenie. W związku z zaistniałym zdarzeniem sporządzone zostały stosowne protokoły strat towarów przeznaczonych do utylizacji oraz spis towarów handlowych do wyprzedaży. Za poniesione straty nie otrzymał Pan odszkodowania z tytułu ubezpieczeń majątkowych.

W złożonym wniosku zawarł Pan pytanie czy straty w środkach obrotowych (towarach handlowych) są kosztami uzyskania przychodów, jeśli podatnik nie otrzymał odszkodowania z tytułu ubezpieczenia tych towarów.

W myśl wyrażonego we wniosku Pana stanowiska strata w środkach obrotowych (towarach handlowych) – spowodowana pożarem – stanowić będzie koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy, który zawiera negatywny katalog wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszt podatkowy.

Należy zaznaczyć, że poniesienie wydatków na nabycie towarów handlowych (środków obrotowych) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu ich dalszej odsprzedaży, co do zasady ma na celu osiągnięcie przychodu. Jednak nie w każdym przypadku strata w środkach obrotowych może być kosztem uzyskania przychodów. Ze względu na różnorodność występujących sytuacji, zaliczenie strat do kosztów uzyskania przychodów powinno być każdorazowo oceniane indywidualnie w aspekcie całokształtu działalności prowadzonej przez jednostkę, konkretnej sytuacji, w której straty powstały, formy udokumentowania strat.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 5 i 6 cyt. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

- strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1,

- strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności,

Wśród kosztów podlegających wyłączeniu z kategorii kosztów uzyskania przychodów ustawodawca nie wskazał strat w towarach, a zatem co do zasady straty te mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Do takich strat można zaliczyć także likwidację towarów, których nie można sprzedać. Jedynym wyjątkiem od tej zasady są straty w środkach obrotowych powstałe w wyniku nadmiernych ubytków lub zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych oraz podatku akcyzowego od tych ubytków lub niedoborów, które zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt. 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik nie może bezkrytycznie kwalifikować jako koszty uzyskania przychodu wszelkich strat powstałych w gospodarce środkami obrotowymi. Nie można bowiem obciążyć kosztów podatkowych stratami będącymi następstwem niewłaściwego lub nieracjonalnego działania podatnika. W ocenie tutejszego Organu podatkowego pożar jest szczególną formą straty w środkach obrotowych i mamy tu do czynienia ze zdarzeniem losowym, rozumianym jako zdarzenie nieprzewidywalne, niezależne od woli Podatnika.

Powstałą stratę w wyniku pożaru Podatnik - podobnie jak w przypadku wszystkich innych kosztów musi prawidłowo udokumentować. Dokumentami potwierdzającymi jej poniesienie mogą być: protokoły szkód sporządzone przez podatnika, protokoły straży pożarnej itp.

Ponadto należy mieć na uwadze moment zaliczenia danej straty w środkach obrotowych w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z regulacją art. 22 ust. 6b ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. W tej sytuacji zapis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów odnośnie nabycia towarów handlowych winien być dokonany w dacie wystawienia faktury. W związku z tym w przypadku likwidacji towaru nie można ponownie zaliczyć go w koszty uzyskania przychodu. Spowodowałoby to bowiem podwójne zaliczenie tej samej kwoty do kosztów. Dlatego też w celu prawidłowego ujęcia w/w straty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, wartość udokumentowanej straty towarów handlowych przeznaczonych do utylizacji winna zostać wystornowana z kolumny „zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu” i wpisana do kolumny „pozostałe wydatki”.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym, strata w środkach obrotowych (towarach handlowych) - spowodowana pożarem - stanowi u Pana koszt uzyskania przychodów.

Mając powyższe na uwadze postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tego artykułu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj