Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR2/423-27/07/AB
z 7 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR2/423-27/07/AB
Data
2007.05.07



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
organ statutowy
rada
wydatek
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy wydatki na rzecz Rady Podatnika wynagrodzenia członków z tytułu pełnionych funkcji oraz wydaki dotyczace funkcjonowania organu) stanowią dla niego koszt uzyskania przychodu ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 lutego 2007r. (data wpływu do Urzędu 16.02.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik działa na podstawie ustawy, statutu określonego w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury oraz innych przepisów powszechnie obowiązujących. Zgodnie z art. 21 ustawy organami Podatnika są Dyrektor Generalny oraz Rada. Rada składa się z 9 członków powoływanych i odwoływanych przez właściwego ministra do spraw łączności. Zgodnie z art. 27 w/w ustawy, do zadań Rady należy:

1. uchwalanie:a.statutu Podatnika i jego zmiany,b.regulaminu Rady,

2. dokonywanie okresowej i rocznej oceny działalności Podatnika,

3. opiniowanie przedkładanych przez Dyrektora Generalnego:a.rocznych sprawozdań finansowych Podatnika,b.rocznych planów rzeczowo-finansowych,c.długookresowych planów Podatnika dotyczących w szczególności polityki zatrudnienia, płac oraz współpracy międzynarodowej,d.regulaminów świadczenia powszechnych usług pocztowych,

4. wyrażanie opinii w sprawach:a. przystąpienia Podatnika do przedsięwzięcia wymagającego wniesienia przez Podatnika wkładu przewyższającego równowartość kwoty 500 000 euro,b. zaciągania zobowiązań przekraczających równowartość kwoty 5 000 000 euro,c. zbywania udziałów spółek, w których wkład majątkowy Podatnika przekracza równowartość kwoty 100 000 euro,d. emisji obligacji oraz zaciągania kredytów długoterminowych,i. innych, dotyczących działalności Podatnika,

5. opiniowanie innych spraw wnoszonych przez ministra właściwego do spraw łączności lub Dyrektora Generalnego.

Ponadto, Rada może kontrolować działalność Podatnika, żądać od Dyrektora Generalnego i jej poszczególnych pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz sprawdzać księgi i dokumenty Podatnika.

Zdaniem Podatnika, z powyższego wynika, że Rada jest niezbędnym organem do prawidłowego działania Podatnika i bierze czynny udział w działalności przedsiębiorstwa, a jej umocowanie wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Na rzecz członków Rady wypłacane jest wynagrodzenie z tytułu pełnionych przez nich funkcji. Podatnik ponosi również wydatki, które są dokonywane na rzecz tego organu. Do wydatków tych zalicza się zakup sprzętu biurowego (komputery, drukarki, kalkulatory itp.), wydatki na doradztwo prawne na rzecz Rady, opłaty za połączenia telefoniczne, zakup prasy, koszty ogólne przygotowania Sali do przeprowadzenia narady lub posiedzenia i inne wydatki bezpośrednio dotyczące funkcjonowania Rady.

Przedmiotowym wnioskiem Podatnik wystąpił z pytaniem, czy wydatki na rzecz Rady (wynagrodzenia członków z tytułu pełnionych funkcji oraz wydatki dotyczące funkcjonowania organu) stanowią dla niego koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Podatnika, art. 16 ust. 1 pkt 38 a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania do wydatków ponoszonych na rzecz organu, jakim jest Rada. Przedmiotowy przepis dotyczy tylko i wyłącznie wydatków, innych niż wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnionych funkcji, ponoszonych na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych. Oznacza to, że tylko wydatki, które mają charakter osobowy (z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji) nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, takim kosztem mogą być natomiast wydatki dotyczące organów pełniących określone funkcje (rada nadzorcza, komisja rewizyjna, organy stanowiące). W związku z tym, iż Rada jest organem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania Przedsiębiorstwa, koszty związane z jej funkcjonowaniem, wg Podatnika, są niewątpliwie wydatkami uzasadnionymi i przyczyniają się w pośredni sposób do uzyskania przychodu. Tym samym, w opinii Podatnika, przedmiotowe wydatki spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 w/w ustawy, a zatem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na potwierdzenie swojego stanowiska Podatnik przytacza orzeczenia NSA oraz interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa. Zgodnie z art. 21 ustawy, organami Podatnika są Dyrektor Generalny oraz Rada. Jak wynika z art. 23 ust. 1 w/w ustawy, Dyrektor Generalny zarządza Przedsiębiorstwem i reprezentuje go na zewnątrz. Natomiast Rada składa się z 9 członków, których powołuje i odwołuje Minister Łączności. Trzech członków Rady powoływanych jest spośród kandydatów zgłoszonych przez pracowników. Na członka Rady może być powołany wyłącznie obywatel polski, stale zamieszkujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadający wiedzę i doświadczenie w zakresie działalności pocztowej lub bankowej (art. 24 i 25). Jak wynika z przytoczonego we wniosku art. 27 w/w ustawy, do zadań Rady należą m.in. uchwalanie statutu i jego zmian oraz pełnienie roli opiniodawczo-kontrolnej. Wynagrodzenie dla członków Rady ustala Minister Łączności. Koszty działalności Rady, w tym wynagrodzenie jej członków, są finansowane przez Podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Kosztów uzyskania przychodów nie stanowią bowiem koszty wymienione w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, nawet wówczas, gdy zostały poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Koszty uzyskania przychodów mogą stanowić zatem tylko wydatki, inne niż enumeratywnie wymienione w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy. Podatnik musi wykazać celowość i racjonalność takich wydatków.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38 a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. W związku z powyższym należy uznać, że kosztem uzyskania przychodów nie będą wydatki inne niż wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji, ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub innych organów stanowiących osób prawnych w związku z wykonywaniem przez te osoby swoich obowiązków jako członków tych organów, nawet wówczas, gdy zostały one poniesione w celu uzyskania przychodów.

Natomiast wydatki na rzecz samego organu, a nie poszczególnych jego członków, mające na celu sprawne jego funkcjonowanie, podlegać będą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wg ogólnych zasad określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rada, jak wskazano powyżej, jest organem Podatnika, do której należy uchwalanie statutu, opiniowanie w określonych sprawach oraz kontrolowanie działalności Podatnika. Ze względu na charakter funkcji, jakie Rada pełni w Przedsiębiorstwie, należy uznać, że jest ona organem stanowiącym, do którego stosuje się ograniczenia wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym wypłacane członkom Rady wynagrodzenie z tytułu pełnionych przez nich funkcji Strona ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jest to bowiem zgodne z brzmieniem cytowanego art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Poza wynagrodzeniami Podatnik ponosi również inne wydatki na rzecz Rady. Wydatki te obejmują: zakup sprzętu biurowego, koszty doradztwa prawnego na rzecz Rady, opłaty za wykonane połączenia telefoniczne, zakup prasy, koszty ogólne przygotowania sali do przeprowadzenia narady lub posiedzenia i inne wydatki bezpośrednio dotyczące funkcjonowania Rady. Wydatki te, jeżeli wydatkowane są rzeczywiście na potrzeby organu jako takiego i są niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania oraz działania w zakresie określonym w ustawie z dnia 30.07.1997r., stanowić mogą dla Podatnika koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzasadnieniem dla uznania w/w wydatków za koszty uzyskania przychodów jest również fakt, że Rada jest organem niezbędnym do funkcjonowania Przedsiębiorstwa oraz że koszty jej działalności obciążają Podatnika na mocy ustawy (art. 28 ust. 2 ustawy). iorąc powyższe pod uwagę, wydatki z tytułu doradztwa prawnego w zakresie spraw należących do kompetencji Rady, połączeń telefonicznych zapewniających prawidłowe funkcjonowanie Rady, zakupu prasy specjalistycznej niezbędnej do sprawnego i prawidłowego wykonywania przez Radę spoczywających na niej obowiązków, przygotowania sali na naradę bądź posiedzenia Rady jako związane z funkcjonowaniem Podatnika stanowią koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Również inne wydatki, bez których działalność Rady nie mogłaby być prowadzona, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy. Natomiast wydatkami z tytułu nabycia sprzętu biurowego Podatnik może obciążać koszty podatkowe w sposób pośredni, tj. poprzez odpisy amortyzacyjne. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b w/w ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia. Kosztem uzyskania przychodów są natomiast, na podstawie art. 15 ust. 6 w/w ustawy, odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. Art. 16a ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, stanowi, iż amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania maszyny, urządzenia i środki transportu o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17 a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16 g nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Reasumując, wymienione we wniosku wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że są one wydatkowane na rzecz Rady, a nie na poszczególnych jej członków. Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj