Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP1/443-106/05/MS/4944
z 20 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP1/443-106/05/MS/4944
Data
2006.01.20



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje


Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
prowadzenie ewidencji


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy dopuszczalne jest, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzenie ewidencji danych w formie elektronicznej?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1,oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony wniesionego w dniu 28.10.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podatnik, w związku z niżej przedstawionym stanem faktycznym zwrócił się z zapytaniem, czy dopuszczalne jest, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzenie ewidencji danych w formie elektronicznej.
Spółka jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.) obowiązek prowadzenia ewidencji, która zawierać powinna następujące dane:
- kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,
- dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
- wysokość podatku należnego,
- kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego,
- kwotę podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Zgodnie z tym przepisem Spółka prowadzi miedzy innymi ewidencje sprzedaży i ewidencje zakupów zawierające wszystkie ww dane.
Przepisy ustawy o PTU nie narzucają określonej formy prowadzenia tej ewidencji. Istotne jest wyłącznie to, aby zawierała ona wszystkie te elementy, które wymienione zostały powyżej, a także inne dane, które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji VAT.
Mając powyższe na uwadze Spółka zamierza prowadzić powyższe ewidencje i archiwizować je w formie elektronicznej. W tym zakresie opracowano szczegółową procedurę postępowania.
Dane będą przechowywane przez okres określony w art. 112 ustawy o PTU.
Wydruki sporządzane w formie elektronicznej, będą przechowywane w sposób umożliwiający, na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych ewidencji. W szczególności będzie zapewniona możliwość wydrukowania tych rejestrów.
Zdaniem Spółki zaproponowana procedura prowadzenia ewidencji dla potrzeb sporządzania deklaracji VAT w formie elektronicznej nie koliduje z przepisami ustawy o PTU, gdyż zgodnie z tym co wskazano wyżej przepisy tej ustawy nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji. Istotne jest wyłącznie to, aby zawierała ona wszystkie te elementy, które wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.).

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe. Jak słusznie zauważa Wnioskodawca, prawo polskie nie zawiera ograniczeń w odniesieniu do form prowadzenia ewidencji podatkowej (papierowa, elektroniczna).Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż stosowany przez Podatnika system elektronicznego ewidencjonowania danych gwarantuje zachowanie wymogów, określonych w ww. przepisach, odnoszących się do treści, zasad przechowywania oraz udostępniania tych danych w formie elektronicznej, a w szczególności gwarantuje niezmienność zapisanych na nośnikach informatycznych danych i umożliwia natychmiastowe ich udostępnianie organom podatkowym.
Wobec powyższego orzeka się jak w sentencji postanowienia.
W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoja moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj