Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-61/12-6/TK
z 30 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) oraz z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704. Pismami z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) oraz z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego stanu faktycznego, pytania i stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego, dwuosobowego typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowy i nie posiadającym stałych punktów ich kotwienia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa znajdujących się w tylnej części pojazdu. Nie został uiszczony podatek akcyzowy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym przedmiotowego pojazdu, klasyfikując go jako pojazd CN 8704 N1 na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających bezsprzecznie ciężarowy charakter pojazdu VAN N1.

Ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają dokumenty:

  • REGISTRERINGSATTEST - dokument wydany przez właściwy urząd Danii będący odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego,
  • Standardtypegodkendelse A 11694 - dokument wydany przez właściwy urząd Danii będący odpowiednikiem polskiej karty pojazdu.

Z zapisów dokumentów wynika, iż pojazd ten został zakwalifikowany jako samochód ciężarowy klasy N1 zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG załącznik II C Nr 3 i posiada 2 miejsca, trwałą przegrodę za siedzeniem kierowcy, brak foteli oraz pasów bezpieczeństwa z tyłu (w przestrzeni towarowej), także unieruchomione na stałe szyby boczne z usuniętym mechanizmem ich opuszczania. Wynika z tego, iż w pojeździe dokonano zmian konstrukcyjnych w przestrzeni za fotelem kierowcy. W świetle powyższych dokumentów urzędy duńskie klasyfikują taki pojazd jako samochód ciężarowy, dwuosobowy z zamkniętą skrzynią. Ładowność takiego pojazdu znacznie przekracza 500 kg. Oznacza to, że część dopuszczalnej ładowności przypadającej na kierowcę i pasażera około 160 kg jest znacząco niższa od części przypadającej na towary wynoszącej ponad 340 kg. Istotna jest także klasyfikacja pojazdu dokonana przez właściwe organy urzędowe kraju ich pochodzenia, które jednoznacznie klasyfikują pojazd jako ciężarowy N1. Po raz pierwszy pojazd został zarejestrowany w Danii jako pojazd ciężarowy. Biorąc pod uwagę treść definicji samochodu osobowego zawartej w ustawie o podatku akcyzowym, Wnioskodawca uważa, że decydującym kryterium klasyfikacji pojazdu jest jego przeznaczenie, a w przedmiotowym przypadku głównym przeznaczeniem ww. jest transport towarów.

Jako nabywca Zainteresowany uznaje, że jest to pojazd przeznaczony do transportu towarów i zalicza go do kodu CN 8704 i w konsekwencji nie uiścił podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Po dokonaniu rejestracji może w przyszłości pojawić się sytuacja, że dokonane zostaną w pojeździe przeróbki polegające na montażu dodatkowych siedzeń (skutkującym tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4,5 lub 7 siedzeń) oraz usunięcie trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Po dokonaniu tych przeróbek, pojazd nadal pozostanie zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  • Kod CN przedmiotowego pojazdu to CN 8704 2139.
  • Marka pojazdu - typ nadwozia-pojemność- rodzaj silnika - kod CN (…)
  • Przedmiotowy pojazd jest zbudowany na bazie karoserii auta typu VAN. Wnioskodawca nie odprowadził akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. pojazdu mechanicznego z uwagi na brak cech, o których mowa w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym na dzień powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Klasyfikując go do kodu CN 8704 na podstawie powyższych cech, jak również dokumentów potwierdzających ciężarowy charakter pojazdu (LKW Ni VAN). Dodatkowo dokonał badania w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów potwierdzając, że pojazd spełnia warunki pojazdu ciężarowego - tj. posiada 2 miejsca do przewozu osób i posiada trwałą przegrodę za pierwszym rzędem siedzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji opisanej powyżej, gdy z wyżej wymienionych dokumentów, tj. zagranicznej karty pojazdu, zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz stanu faktycznego danego pojazdu mechanicznego na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tego pojazdu jak i badania z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów wynika, że nabywany przez Zainteresowanego pojazd jest samochodem ciężarowym dwuosobowym przeznaczonym zasadniczo do przewozów towarów to po jego stronie nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy z zagranicznych dokumentów, tj. zagranicznej karty pojazdy oraz zagranicznego dowodu rejestracyjnego wynika, że nabywany przez niego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazd jest samochodem ciężarowym dwuosobowym, pięciodrzwiowym, to po stronie Zainteresowanego nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

W ocenie Wnioskodawcy opodatkowaniu akcyzą podlegają pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.

Art. 104 ust. 4 ustawy akcyzowej prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu akcyzą nie podlegają te czynności opodatkowane, które maja za przymiot pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne inne niż zasadniczo przeznaczone do transportu osób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego dwuosobowego typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowy i nie posiadającym stałych punktów ich kotwienia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa znajdujących się w tylnej części pojazdu. Wnioskodawca wskazał, że kod CN przedmiotowego pojazdu to CN 8704 2139.

Art. 100 ust. 4 ustawy, zawiera definicję samochodów osobowych, stosowaną dla celów ustawy. W myśl tego przepisu są to pojazdy i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z kolei przedmiotem opodatkowania w przypadku samochodów osobowych (na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy) jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ponadto zaznaczyć należy, iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Z zadanego pytania wynika m.in., że Wnioskodawca na bazie różnych informacji (tj. zagranicznej karty pojazdu, zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz stanu faktycznego danego pojazdu mechanicznego na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tego pojazdu jak i badania z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów) przyjmuje, że nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód jest samochodem ciężarowym.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobu, przyjmując klasyfikacje wskazaną we wniosku przez Zainteresowanego.

Zgodnie z powyższym nabycie wewnątrzwspólnotowe opisanego pojazdu ciężarowego, o kodzie CN 8704 nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zaznaczyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe, jednakże na podstawie innego uzasadnienia niż wynikające z przedstawionego przez niego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie opodatkowania zarejestrowanego zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 wydana została odrębna interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2012 r. Nr ILPP3/443-61/12-7/TK.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj