Interpretacja Izby Skarbowej w Lublinie
PD-1/4218-55/06/I
z 30 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/4218-55/06/I
Data
2006.08.30



Autor
Izba Skarbowa w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dopłata do cukru
dopłaty bezpośrednie
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy refundacje wywozowe, które podatnik otrzymuje w przypadku cukru kwotowego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 30.06.2006 r. na postanowienie Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z dnia 22.06.2006 r., nr PD.423/17/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:
- zmieniam zaskarżone postanowienie w sposób określony w uzasadnieniu.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 23.03.2006 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest producentem cukru, który sprzedaje w kraju, na wspólnym rynku UE, także eksportuje poza terytorium Unii. Ceny cukru na rynkach światowych są niższe niż na wspólnym rynku UE, w związku z tym Unia stosuje refundacje wywozowe, w celu zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności cukru przeznaczonego na wywóz. Refundacja pokrywa różnicę pomiędzy ceną interwencyjną, obowiązującą w ramach Wspólnoty a niższą od niej ceną światową. Refundacje wypłacone są w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, za co w Polsce odpowiedzialna jest Agencja Rynku Rolnego.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z następującym pytaniem:czy refundacje wywozowe, które otrzymuje w przypadku cukru kwotowego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).Zdaniem Spółki dopłaty (refundacje wywozowe), które Spółka otrzymuje w przypadku eksportu cukru kwotowego, wypłacane jej przez Agencję Rynku Rolnego ze środków UE, są dopłatami bezpośrednimi przekazywanymi producentom w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a zatem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w wydanym postanowieniu z dnia 22.06.2006 r., nr PD.423/17/06 uznał, że stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.W uzasadnieniu postanowienia stwierdzono, iż przedmiotowe refundacje wywozowe nie stanowią dopłat bezpośrednich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, w związku z tym nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie wskazanego przez Spółkę art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na wydane postanowienie zostało złożone zażalenie z dnia 30.06.2006 r. (data wpływu do Urzędu 05.07.2006 r.), w którym Spółka wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia.W uzasadnieniu zażalenia wskazano, iż w świetle dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniony jest przychód spełniający cechy:- dopłaty bezpośredniej,
- i otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów.
Spółka w uzasadnieniu zażalenia analizuje pojęcie dopłat bezpośrednich, a także wskazuje, iż płatności bezpośrednie do gruntów rolnych (do których odniesiono się w postanowieniu) w ogóle nie są objęte omawianymi przepisami, gdyż jako przychód z działalności rolniczej nie jest objęty przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na co wskazuje art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy. Uważa, iż skoro refundacja wywozowa stanowi świadczenie wypłacane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i ma charakter bezpośredni polegający na pokryciu częściowo lub całościowo różnicy pomiędzy ceną światową cukru a ceną na rynku wewnętrznym UE, jest ona objęta dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Interpretacja powyższa wynika z pisma Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2005 r. (PB3-1114-8213-193/Dz/05, Biul. Skarb. 2005/6/19) oraz pisma Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2004 r.

Rozpatrując argumenty zażalenia zważono, co następuje.
W ocenie organu odwoławczego przedstawione przez Spółkę zarzuty oraz argumenty są uzasadnione.Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymuje refundacje wywozowe w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego.Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. nr 42, poz. 346), Agencja administruje obrotem z zagranicą towarami rolnymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz towarami przetworzonymi nieobjętymi załącznikiem 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w szczególności przez wydawanie dokumentów wymaganych do naliczenia i wypłacenia refundacji wywozowych oraz naliczenia opłat wywozowych.Natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. sprawie ustanowienia Agencji Rynku Rolnego agencją płatniczą (Dz. U. z 2004 r. Nr 76, poz. 713), zgodnie z którym zakres akredytacji udzielonej Agencji Rynku Rolnego obejmuje m.in. administrowanie obrotami towarowymi z zagranicą, w tym w szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw trzecich - jako realizację zadań w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (§ 2 pkt 2 w/w rozporządzenia).

Reasumując, refundacja wypłacana przez Agencję Rynku Rolnego, pokrywająca różnicę między wysokością cen cukru na rynkach światowych i na rynku unijnym, jest dopłatą stosowaną w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i jeśli na podstawie odrębnych przepisów jest ona dopłatą bezpośrednią to będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu, stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się:
1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granica, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku,2) przychodów wymienionych w art. 21 i 22,3) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (...).Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku.Związane z omawianymi przychodami koszty uzyskania przychodów są neutralne podatkowo, tj. nie mogą pomniejszać przychodów uzyskanych z innych źródeł. Otrzymane przez Spółkę dopłaty z Agencji Rynku Rolnego do cukru, o ile są dopłatami bezpośrednimi, przypadające na jednostkę wyrobu do wysokości kosztów wytworzenia wyrobów, stanowią przychód wolny od podatku, natomiast koszty wytworzenia do wysokości tych dopłat nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak na wstępie.Na niniejszą decyzję służy wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 30 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Skargę składa się w 2-ch egzemplarzach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj