Interpretacja Izby Skarbowej w Lublinie
PD-1/4218-55/06/I
z 30 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/4218-55/06/I
Data
2006.08.30
Autor
Izba Skarbowa w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dopłata do cukru
dopłaty bezpośrednie
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy refundacje wywozowe, które podatnik otrzymuje w przypadku cukru kwotowego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)?
DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 30.06.2006 r. na postanowienie Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z dnia 22.06.2006 r., nr PD.423/17/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych: Uzasadnienie Pismem z dnia 23.03.2006 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest producentem cukru, który sprzedaje w kraju, na wspólnym rynku UE, także eksportuje poza terytorium Unii. Ceny cukru na rynkach światowych są niższe niż na wspólnym rynku UE, w związku z tym Unia stosuje refundacje wywozowe, w celu zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności cukru przeznaczonego na wywóz. Refundacja pokrywa różnicę pomiędzy ceną interwencyjną, obowiązującą w ramach Wspólnoty a niższą od niej ceną światową. Refundacje wypłacone są w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, za co w Polsce odpowiedzialna jest Agencja Rynku Rolnego. W związku z powyższym Spółka zwróciła się z następującym pytaniem:czy refundacje wywozowe, które otrzymuje w przypadku cukru kwotowego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).Zdaniem Spółki dopłaty (refundacje wywozowe), które Spółka otrzymuje w przypadku eksportu cukru kwotowego, wypłacane jej przez Agencję Rynku Rolnego ze środków UE, są dopłatami bezpośrednimi przekazywanymi producentom w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a zatem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w wydanym postanowieniu z dnia 22.06.2006 r., nr PD.423/17/06 uznał, że stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.W uzasadnieniu postanowienia stwierdzono, iż przedmiotowe refundacje wywozowe nie stanowią dopłat bezpośrednich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, w związku z tym nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie wskazanego przez Spółkę art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na wydane postanowienie zostało złożone zażalenie z dnia 30.06.2006 r. (data wpływu do Urzędu 05.07.2006 r.), w którym Spółka wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia.W uzasadnieniu zażalenia wskazano, iż w świetle dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniony jest przychód spełniający cechy: Rozpatrując argumenty zażalenia zważono, co następuje. Reasumując, refundacja wypłacana przez Agencję Rynku Rolnego, pokrywająca różnicę między wysokością cen cukru na rynkach światowych i na rynku unijnym, jest dopłatą stosowaną w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i jeśli na podstawie odrębnych przepisów jest ona dopłatą bezpośrednią to będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu, stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się: Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak na wstępie.Na niniejszą decyzję służy wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 30 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Skargę składa się w 2-ch egzemplarzach. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.