Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer
1439/DF/I-1209/07/AK
z 31 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1439/DF/I-1209/07/AK
Data
2007.05.31



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
lokal użytkowy


Pytanie podatnika
Czy docieplenie budynku przedszkola, które prowadzę od 4 lat mogę wpisać jednorazowo w koszty uzyskania przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?


Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 § l, art. 14 a § l i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r -Ordynacja podatkowa /j.t. Dz.U. z 2005r Nr 8, póz. 60 z późn. zm./ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer

postanawia

uznać stanowisko strony za nieprawidłowe

Uzasadnienie

Pismem z dnia 26.03.2007r. zwróciła się Pani o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do przepisu art. 14a § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U z 2005 r. Nr 8, póz.60 z póżn. zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik składając zapytanie do właściwego urzędu zgodnie z art. 14a § 2 ww. ustawy jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż od 4 lat prowadzi Pani prywatne przedszkole w budynku wybudowanym w latach osiemdziesiątych. W związku z tym, że w pomieszczeniach budynku, na ścianach przy zewnętrznych murach tworzy się co roku pleśń, co zmusza do częstego malowania i dezynfekowania ścian wewnętrznych budynku przedszkola, chciałaby Pani go ocieplić.

W związku z powyższym stawia Pani pytanie, czy wydatki na ocieplenie budynku tj. około 12.000-15.000 zł. może Pani zaliczyć jednorazowo do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zdaniem Pani ocieplenie budynku przedszkola to remont, a koszty z nim związane należy bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer stwierdza, co następuje:

Wydatki na remont zaliczane są bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, podczas gdy wydatki na jego ulepszenie powiększają wartość początkową budynku. Wynika to z postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn.zm.). Stosownie do jego treści, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 ww. ustawy powiększają wartość początkową środka trwałego, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

W myśl powołanego art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności:

okresem używania, przez co należy rozumieć jego wydłużeniezdolnością wytwórczą, czyli zwiększeniem jego wydajnościjakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałychkosztami ich eksploatacji tj. ich obniżeniem

Aby uznać określone wydatki za poniesione na ulepszenie środka trwałego, należy ustalić, czy prace wykonywane przy danym środku trwałym, w tym przypadku budynku, mogą być zakwalifikowane jako przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja, czy modernizacja. W prawie podatkowym nie zostały zdefiniowane ww. pojęci

W związku z tym, w fachowej literaturze często powoływane jest pismo Ministerstwa Finansów z dnia 13 marca 1995 r, Nr PO 3-722-160/94, w którym wyjaśniono znaczenie tych pojęć. Za wydatki na ulepszenie środków trwałych należy uznać wydatki poniesione na:przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na innyrozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowychadaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowychmodernizację tj. unowocześnienie środków trwałych

Natomiast, aby zdefiniować pojęcie remontu należy sięgnąć do przepisów Prawa budowlanego (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn.zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 8 ww. ustawy remont oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.Zdaniem tut. organu podatkowego ocieplenie budynku przedszkola, z pewnością powoduje jego ulepszenie. Dzięki ociepleniu budynku znacznie poprawi się jakość techniczna budynku, koszty ekspoatacji – ogrzewania, będą niższe. Poniesione nakłady w związku z tym tj. około 12.000-15.000 zł, zwiększą wartość początkową tego budynku. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer stwierdza, że stanowisko zajęte przez Panią we wniosku jest nieprawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer informuje, iż niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § l ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacja podatkowa przysługuje prawo złożenia zażalenia. Zażalenie składa się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej) za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj