Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rybniku
PP/443/6/07
z 2 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/6/07
Data
2007.03.02



Autor
Urząd Skarbowy w Rybniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
odliczenia od podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
wydatki na zakup kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy należy mi się zwrot ulgi z kasy fiskalnej zgodnie z art. 111 pkt. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z nr 8/2005, poz. 60 z późniejszymi zmianami) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku bez znaku z datą 7.02.2007r., który wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 8.02.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.01.2007r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rybniku wpłynęło pismo bez znaku z datą 25.01.2007r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Pismem z dnia 30.01.2007r. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. W odpowiedzi Podatnik złożył ponowny wniosek bez znaku z datą 07.02.2007r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego – 8.02.2007r.).Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

We wniosku Podatnik podał następujący stan faktyczny:

„Od dnia 03.10.2003r. jestem zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.W dniu 28.09.2006r. złożyłem w Urzędzie Skarbowym pismo informujące o instalacji kasy fiskalnej, natomiast 02.10.2006r zostało złożone pismo zawiadamiające o instalacji kasy. Dnia 02.10.2006r zainstalowałem jedną kasę fiskalną w punkcie X w tym dniu jest sporządzony pierwszy raport fiskalny.W związku z tym, iż udzielając pożyczek pod zastaw złota i artykułów RTV oraz w przypadku nieodebrania przez pożyczkobiorcę zastawionych towarów sprzedawałem je, byłem zobowiązany zainstalować kasę fiskalną w dniu 01.09.2006r. Jednakże w okresie od 01.09.2006r. do 01.10.2006r. nie sprzedałem żadnego zastawionego towaru. Wszystkie zastawione towary w miesiącu wrześniu 2006r. zostały odebrane przez zastawiających”.

Treść zapytania podatnika:"Czy należy mi się zwrot ulgi z kasy fiskalnej zgodnie z art. 111 pkt. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?”.

Własne stanowisko Podatnika w sprawie:

„W związku z zaistniałą sytuacją uważam, że mogę skorzystać z ulgi zgodnie z art. 111 pkt. 4 ustawy o podatku od towarów i usług".

We wniosku Podatnik oświadczył, że w jego indywidualnej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się, co następuje:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54/2004, poz. 535 z późniejszymi zmianami) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.W myśl przepisu art. 111 ust. 4 w/w ustawy podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł. Przepis § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28. 03. 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51/2006, poz. 375 z późniejszymi zmianami) stanowi, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania. Zgodnie z § 8 ust. 2 w/w rozporządzenia odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.Ponadto z przepisu § 7 ust. 1 w/w rozporządzenia wynika, że podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.Zatem, aby podatnik mógł skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 w/w ustawy z 11.03.2004r. zobowiązany jest spełnić wszystkie niżej wymienione warunki określone w cytowanych wyżej przepisach, czyli: - zapłacić całą należność za nabycie kasy rejestrującej i posiadać dowód zapłaty (§ 7 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących), - przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania do ewidencjonowania (§ 8 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów), rozpocząć ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie później niż w obowiązującym terminie (§ 8 ust. 2 w/w rozporządzenia),użytkować kasę rejestrującą zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U 108/2002, poz. 948 z późniejszymi zmianami) - § 8 ust. 2 w/w rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących orazdokonać zgłoszenia kasy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym, w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji w celu otrzymania numeru ewidencyjnego (§ 5 ust. 1 pkt 10 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 roku),

Tymczasem z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik był obowiązany rozpocząć ewidencjonowanie za pomocą kasy rejestrującej od 1.09.2006r., a rozpoczął ewidencjowanie obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej w dniu 02.10.2006 roku, natomiast pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania zostało złożone 28.09.2006r., zaś zawiadomienie o miejscu instalacji kasy - w dniu 2.10.2006r.. Przy czym, w okresie 01.09.2006r. - 1.10.2006r. Podatnik nie sprzedał żadnego zastawionego towaru.Jednakże mając na uwadze, że w § 8 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z 28.03.2006r. użyto sformułowania „przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania”, a samo rozpoczęcie ewidencjonowania w związku z brakiem dostaw we wrześniu 2006r. nastąpiło dopiero 02.10.2006r. (tj. po obowiązującym terminie rozpoczęcia ewidencjonowania) można uznać, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia.Podatnik spełnił warunek złożenia zgłoszenia przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, ponieważ uczynił to przed wykonaniem pierwszej sprzedaży, która spowodowała powstanie obrotu podlegającego ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej.Z wyżej cytowanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, wynika, że przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Tak więc, stanowisko przedstawione we wniosku w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionych przez wnioskodawcę zdarzeń przyszłych i z uwagi na powyższe interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania przedmiotowego postanowienia. W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj