Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PP/443-118/06
z 7 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-118/06
Data
2006.11.07
Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
przekształcanie podmiotów
zakład budżetowy
Pytanie podatnika
1. Czy w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w jednostkę budżetową następuje automatyczna sukcesja podatkowa w zakresie NIP. Czy jednostka będzie traktowana jako nowy podatnik i w związku z tym ma wystąpić o nadanie nowego numeru NIP?
2. Czy odliczenia z tytułu VAT przechodzą na nową jednostkę? 3. Czy obowiązuje zwolnienie z rejestrowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.09.2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 06.10.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko X jest błędne w zakresie pytania nr 3 i części pytania 1 (zachowania dotychczasowego numeru NIP) w pozostałej części prawidłowe . UZASADNIENIE W dniu 19.09.2006 r. w tutejszym Organie podatkowym złożony został wniosek, uzupełniony pismem z dnia 06.10.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku zawarte zostały następujące pytania: Oceniając przedstawioną powyżej zmianę w kontekście art. 12 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, póz. 2681 ze zmianami ), należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie sukcesja NIP nie jest możliwa. Mimo, że w miejsce dotychczasowego zakładu budżetowego powstaje nowy podmiot, który przejmuje mienie zakładu budżetowego jednak nie spełnia on wymogów ustawowych uzasadniających sukcesję NIP. W związku z powyższym, nowo powstała jednostka budżetowa, przejmującą wszystkie należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 1681 ze zmianami ) powinna wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 9 ust. 1 pkt. 1 cytowanej ustawy należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego, zgłoszenie aktualizacyjne w celu wyrejestrowania zlikwidowanego zakładu budżetowego. Ad. 2 Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zmianami ), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się : Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że nowo powstała jednostka stanie się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu budżetowego. Powyższe skutkuje prawem Jednostki do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu oraz dokumentach celnych wystawionych dla przejmowanego zakładu budżetowego. Nowo powstały podmiot może dokonywać wprawdzie odliczeń dopiero po dniu rejestracji, lecz nie oznacza to, że nie może uwzględnić przy tych odliczeniach faktur wcześniej otrzymanych przez podmiot na bazie którego powstał. Zasady obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określone zostały w art. 86 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 ze zmianmi ). W świetle powyższego Jednostka, która stała się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu budżetowego ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych dla zlikwidowanego zakładu budżetowego oraz z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli zostały zachowane zasady, o których mowa w art. 86 oraz art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wynika z opisanego przez stanu faktycznego Jednostka świadczy usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem. Powołany wyżej przepis dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przez podatników, którzy nie rozpoczęli ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej a wykonują usługi objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.W przypadku zaś, gdy podatnik rozpoczął dobrowolnie ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy fiskalnej nie ma możliwości zrezygnowania z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kastę fiskalnej. Taki obowiązek istnieje nadal, gdy podatnik dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Regulacje w zakresie kas rejestrujących nie przewidują ponownego powrotu do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, gdy podatnik osiąga niskie obroty lub świadczy wyłącznie usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Z obowiązku tego podatnik może zrezygnować tylko w przypadku, gdy zaprzestanie dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.W związku z tym, iż nowo powstała jednostka stanie się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu budżetowego to będzie miała w dalszym ciągu obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie fiskalnej.Należy zaznaczyć, iż powołane przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 roku w sprawie kas rejestrujących obowiązują do 31 grudnia 2006 r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.