Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PP/443-118/06
z 7 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-118/06
Data
2006.11.07



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
przekształcanie podmiotów
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
1. Czy w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w jednostkę budżetową następuje automatyczna sukcesja podatkowa w zakresie NIP. Czy jednostka będzie traktowana jako nowy podatnik i w związku z tym ma wystąpić o nadanie nowego numeru NIP?
2. Czy odliczenia z tytułu VAT przechodzą na nową jednostkę?
3. Czy obowiązuje zwolnienie z rejestrowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.09.2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 06.10.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko X jest błędne w zakresie pytania nr 3 i części pytania 1 (zachowania dotychczasowego numeru NIP) w pozostałej części prawidłowe .

UZASADNIENIE

W dniu 19.09.2006 r. w tutejszym Organie podatkowym złożony został wniosek, uzupełniony pismem z dnia 06.10.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku zawarte zostały następujące pytania:
1. Czy w związku z pełnym przekształceniem zakładu budżetowego na jednostkę budżetową następuje automatyczna sukcesja podatkowa w zakresie numeru NIP. Czy też jednostka będzie traktowana jako nowy podatnik i w związku z tym ma wystąpić o nadanie nowego numeru NIP ?
2. Czy odliczenia z tytułu VAT przechodzą na nową jednostkę ?
3. Czy obowiązuje zwolnienie z rejestrowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących ?
Z treści wniosku wynika, że X jest komunalnym zakładem budżetowym. Mocą uchwały Rady Miejskiej w Y zostaje przekształcony w jednostkę budżetową z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2007 r. Wszystkie należności i zobowiązania likwidowanego zakładu budżetowego przejmie powołana na to miejsce jednostka budżetowa. Składniki, w które był wyposażony zakład budżetowy będą stanowiły wyposażenie powołanej w to miejsce jednostki, wszystkie należności i zobowiązania przejmuje nowo powołana jednostka a bilans zamknięcia zakładu budżetowego będzie bilansem otwarcia nowej jednostki budżetowej. Nazwa zakładu nie ulegnie zmianie. Zdaniem X:
- możliwa jest sukcesja praw i obowiązków podatkowych zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 93 b Ordynacji podatkowej przy przekształceniu, z jednoczesnym zachowaniem dotychczasowego numeru NIP .
- jeżeli zostanie zachowany dotychczasowy numer NIP to należy dalej stosować kasy fiskalne, w związku z tym, iż podatnik do tej pory rejestrował sprzedaż za pomocą kas fiskalnych mimo braku takiego obowiązku. Jeżeli natomiast X zarejestruje się jako nowy podatnik to będzie mógł skorzystać z przysługującego zwolnienia zgodnie z rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących, gdyż prowadzi usługi związane z rekreacją, kulturą fizyczną i sportem PKWiU ex 92.
Ad 1. Sukcesję NIP na następcę prawnego reguluje art. 12 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji" podatników i płatników (jednolity tekst Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zmianami ). Zgodnie z treścią art. 12 ust, 1 pkt. 1 i 2 cytowanej ustawy, numer NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem: przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy, a także przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Oceniając przedstawioną powyżej zmianę w kontekście art. 12 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, póz. 2681 ze zmianami ), należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie sukcesja NIP nie jest możliwa. Mimo, że w miejsce dotychczasowego zakładu budżetowego powstaje nowy podmiot, który przejmuje mienie zakładu budżetowego jednak nie spełnia on wymogów ustawowych uzasadniających sukcesję NIP. W związku z powyższym, nowo powstała jednostka budżetowa, przejmującą wszystkie należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 1681 ze zmianami ) powinna wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 9 ust. 1 pkt. 1 cytowanej ustawy należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego, zgłoszenie aktualizacyjne w celu wyrejestrowania zlikwidowanego zakładu budżetowego.

Ad. 2 Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zmianami ), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się :
1) osób prawnych,
2) osobowych spółek handlowych,
3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych - wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Przepis ten na podstawie § 2 cyt. artykułu stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
1) innej osoby prawnej (osób prawnych);
2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
W myśl przepisu art. 93 a § 1 osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Przepis ten na podstawie § 2 cyt. artykułu stosuje się odpowiednio do:
1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b) spółki kapitałowej;
2) spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
Na podstawie art. 93 b Ordynacji podatkowej przepisy art. 93 i art. 93 a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że nowo powstała jednostka stanie się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu budżetowego. Powyższe skutkuje prawem Jednostki do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu oraz dokumentach celnych wystawionych dla przejmowanego zakładu budżetowego. Nowo powstały podmiot może dokonywać wprawdzie odliczeń dopiero po dniu rejestracji, lecz nie oznacza to, że nie może uwzględnić przy tych odliczeniach faktur wcześniej otrzymanych przez podmiot na bazie którego powstał. Zasady obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określone zostały w art. 86 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 ze zmianmi ). W świetle powyższego Jednostka, która stała się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu budżetowego ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych dla zlikwidowanego zakładu budżetowego oraz z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli zostały zachowane zasady, o których mowa w art. 86 oraz art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad. 3 Zgodnie z zapisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 roku w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. z 2006 r. Nr 51, poz. 375 ), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2006 roku sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 34 wykazu sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 roku, uwzględniono usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach (symbol PKWiU ex 92 ).

Jak wynika z opisanego przez stanu faktycznego Jednostka świadczy usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem. Powołany wyżej przepis dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przez podatników, którzy nie rozpoczęli ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej a wykonują usługi objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.W przypadku zaś, gdy podatnik rozpoczął dobrowolnie ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy fiskalnej nie ma możliwości zrezygnowania z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kastę fiskalnej. Taki obowiązek istnieje nadal, gdy podatnik dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Regulacje w zakresie kas rejestrujących nie przewidują ponownego powrotu do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, gdy podatnik osiąga niskie obroty lub świadczy wyłącznie usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Z obowiązku tego podatnik może zrezygnować tylko w przypadku, gdy zaprzestanie dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.W związku z tym, iż nowo powstała jednostka stanie się sukcesorem praw i obowiązków zlikwidowanego zakładu budżetowego to będzie miała w dalszym ciągu obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie fiskalnej.Należy zaznaczyć, iż powołane przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 roku w sprawie kas rejestrujących obowiązują do 31 grudnia 2006 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj