Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-II/415-0248/06/SK
z 20 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-II/415-0248/06/SK
Data
2007.02.20


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
informacja podatkowa
obowiązek płatnika
obowiązek podatkowy
odpady (śmieci)
uzyskanie przychodów


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie do kosztów poniesionych przez użytkownika (osoba fizyczna), związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, stanowi przychód wymieniony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu? Czy wypłacający ma obowiązek sporządzić informację o wysokości przychodu?


DECYZJA

Na podstawie art. 14 b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z dnia 4 grudnia 2006 r. Nr PDIB/415-10/06 dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii zaliczenia dofinansowania części kosztów poniesionych przez użytkownika (osoba fizyczna) w związku z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, do przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24 października 2006 r. (data wpływu 30 października 2006 r.) uzupełnionym dnia 20 listopada 2006 r. jednostka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż organ jednostki uchwalając plan finansowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2006 r. zabezpieczył środki na dofinansowanie kosztów związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. O dofinansowanie z w/w funduszu zwracają się osoby fizyczne przedkładając jednostce dokumenty takie jak: tytuł prawny do remontowanego obiektu, umowę z uprawnionym wykonawcą, imienny rachunek (fakturę) za wykonane prace związane z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, dokumentujące koszty demontażu, transportu i składowania w/w odpadów wraz z kartą przekazania odpadu. Po dokonaniu kontroli realizacji zadania na miejscu tak przed jak i po wykonaniu robót, na podstawie protokołu sporządzonego na okoliczność lustracji wykonania robót, podejmuje się decyzję (w formie umowy) o przyznaniu zwrotu części środków poniesionych na usunięcie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. Wypłatę dofinansowania dokonuje się na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie jednostka uznała, iż w/w dofinansowanie nie mieści się w przedziale zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) Jest natomiast, zgodnie z art. 10 pkt 1 ust. 9 wymienionej ustawy źródłem przychodu dla osoby, która to dofinansowanie otrzymała, a jednostka powinna wystawić informację o wysokości uzyskanych przychodów PIT-8B lub PIT-8C.

W dniu 4 grudnia 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu postanowieniem nr PDIB/415-10/06 udzielił interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym uznał, iż stanowisko jednostki przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2006 r. jest prawidłowe.
Stwierdził, iż zgodnie z art. 10 pkt 1 ust. 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także w związku z tym, że przedmiotowe dofinansowanie nie zostało wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21 oraz w art. 52, 52a i 52c ustawy, dofinansowanie części kosztów, jakie poniósł użytkownik (osoba fizyczna) w związku z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest stanowi przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w myśl art. 42a wymienionej ustawy jednostka zobowiązana jest sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust 2a urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Dokonując weryfikacji powyższego postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. nr 202, poz. 1956 ze zm.), zgodnie z którym zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 r.

W myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 47 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. wolne do podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe zwolnienie przedmiotowe zostało uchylone z dniem 1 stycznia 2004 r. ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. nr 202, poz. 1956 ze zm.), jednak na podstawie przepisu przejściowego zawartego w art. 14 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosowało się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 r. Następnie na mocy art. 3 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r nr 263, poz. 2619 ze zm.) przedłużono okres obowiązywania powyższego zwolnienia do dnia 31 grudnia 2006 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dofinansowanie będzie miało postać dotacji dla osób fizycznych w rozumieniu art. 176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. nr 249 poz. 1104 ze zm.) z budżetu jednostki samorządu terytorialnego jaką jest jednostka, pochodzące ze środków funduszu celowego - Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w myśl art. 29 wymienionej ustawy realizuje zadania wyodrębnione z budżetu jednostki.

W świetle powyższych przepisów dofinansowanie (dotacja) jednostki na pokrycie części kosztów poniesionych przez użytkownika, będącego osobą fizyczną, w związku z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, wypłacone do końca 2006 r. korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, stąd jednostka nie będzie zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C.

W tej sytuacji, skoro stanowisko organu podatkowego pierwszej instancji, wyrażone we wskazanym w sentencji postanowieniu z dnia 4 grudnia 2006 r. rażąco narusza wyżej powołane przepisy prawa materialnego, stosownie do art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) winno zostać zmienione z urzędu. Wskazać przy tym należy, iż rażące naruszenie prawa następuje wtedy, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i gdy charakter takiego naruszenia powoduje, że owo rozstrzygnięcie nie może zostać w obrocie prawnym jako akt wydany przez organ praworządnego Państwa.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez jednostkę we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do tut. organu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj