Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PD-415/INT/61/MK/06
z 1 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/INT/61/MK/06
Data
2007.03.01



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
przeniesienie służbowe
zwrot kosztów
żołnierze


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należności z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłku na zagospodarowanie i osledlenie w związku z przeniesieniem słuzbowym żołnierza zawodowego.


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U.Nr 8 z 2005r poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 10.11.2006r (wpływ do US 14.12.2006r) w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczących kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należności z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłku na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym żołnierza zawodowego.

U Z A S A D N I E N I E

W myśl art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz.U.Nr 8 poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie – art. 14 a § 4 Ordynacja podatkowa.

Pismem z dnia 10.11.2006r zwrócił się Pan z zapytaniem o ustalenie zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż w roku 2005 po przeniesieniu służbowym otrzymał Pan jako żołnierz zawodowy ryczałt z tytułu przeniesienia, od wartości którego nie pobrano podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust.1 pkt. 14 ustawy z dnia 26.07.1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. Nr 14 poz. 176 z 2000 ze zm.), mówiący, że wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłku na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie. Ostatnią część przedmiotowej należności wypłacono Panu w roku następnym, czyli w 2006. Od należności tej w części pobrano podatek dochodowy, gdyż jak Pan stwierdził suma kwot wypłaconych w 2005 i 2006 roku przekroczyła kwotę, którą można zwolnić od podatku dochodowego, czyli do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.
W związku z powyższym pytanie brzmi czy płatnik prawidłowo opodatkował część wypłaconej należności podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Analizując powyższą sprawę należy stwierdzić:

Należności przysługujące żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego regulują od 01.07.2004r przepisy Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28.05.2004r w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz.U.Nr 140 poz. 1487 z 2004r). Stosownie do § 3 cytowanego aktu prawnego, z tytułu przeniesienia służbowego żołnierzowi zawodowemu przysługują:
1.diety dla żołnierza i członków jego rodziny za czas przejazdu i pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania,
2.ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu do nowego miejsca zamieszkania,
3.ryczałt z tytułu przeniesienia,5.zwrot kosztów przewozu urządzeń domowych.

W Rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe określone zostały świadczenia pieniężne, jakie przysługują żołnierzom w związku z przeniesieniem. Zgodnie z § 5 i 6 ww. rozporządzenia podstawą obliczenia przedmiotowego zasiłku osiedleniowego oraz ryczałtu z tytułu przeniesienia ma być kwota najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego, a podstawą prawną do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest art. 21 ust. 1 pkt. 14 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu zwrotu przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc w którym nastąpiło przeniesienie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że wypłacone świadczenie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie wyżej wskazanego przepisu jednakże tylko do wysokości przyznanego przez ustawodawcę limitu, który wynosi 200% wynagrodzenia wypłaconemu żołnierzowi za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.
Limit ten należy odnieść do wypłaty omawianych świadczeń, związanych z konkretnym przeniesieniem służbowym albo przesiedleniem.
Wszelkie wypłaty świadczeń określone w cytowanym art. 21 ust.1 pkt.14 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych związane z przeniesieniem służbowym żołnierza do pełnienia służby w innej miejscowości ponad limit podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia czy wypłata tych świadczeń ma charakter jednorazowy czy w dowolnych odstępach czasu. W Pana przypadku wypłata nastąpiła w kilku etapach jednakże ciągle dotyczyła tego samego zdarzenia. Zatem, płatnik prawidłowo dokonał sumowania wypłaty świadczeń oraz jego opodatkowania ponad przysługującą kwotę. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zwolnienie z opodatkowania określonego limitu nie dotyczy miesiąca czy roku. Dotyczy ono każdego przeniesienia, niezależnie od tego, ile razy w roku następuje zmiana miejsca zamieszkania.

Należy stwierdzić, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia.

Stosownie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 OP.

Od niniejszego postanowienia na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 Dz.U. Nr 8 poz.60 ze zm.) służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia – art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj