Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/187/06/JB
z 24 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/187/06/JB
Data
2007.01.24



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
inwestycje w środkach trwałych
nakłady
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
wartość początkowa
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
  1. Jakie warunki muszą spełnić nakłady inwestycyjne poniesione na nabycie lub wytworzenie składników majątku aby stać się wydatkami kwalifikowanymi uprawniającymi do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych?
  2. Czy składniki majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł spełniają wymagania definicji środków trwałych?
  3. Czy sposób amortyzowania powyższych składników majątku należących do podatnika (bądź, w przypadku składników majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł, uznania ich jednorazowo jako koszt uzyskania przychodów) ma wpływ na uznanie wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie tych składników majątku za wydatki kwalifikujące się do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych ?


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie warunków do uznania nakładów inwestycyjnych na nabycie lub wytworzenie składników majątku za wydatki uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. )uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 20.10.2006r. (data wpływu 24.10.2006r.), uzupełnionym w dniu 20.12.2006r. Spółka zwróciła się z pytaniami:
1. Jakie warunki muszą spełnić nakłady inwestycyjne poniesione na nabycie lub wytworzenie składników majątku aby stać się wydatkami kwalifikowanymi uprawniającymi do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych?
2. Czy składniki majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł spełniają wymagania definicji środków trwałych?
3. Czy sposób amortyzowania powyższych składników majątku należących do podatnika (bądź, w przypadku składników majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł, uznania ich jednorazowo jako koszt uzyskania przychodów) ma wpływ na uznanie wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie tych składników majątku za wydatki kwalifikujące się do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych?

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: XXX S.A. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów farmaceutycznych w oparciu o bezterminową koncesję Ministerstwa Zdrowia na wytwarzanie środków farmaceutycznych i materiałów medycznych. Koncesja wskazuje, że przedmiotowa produkcja odbywa się tylko i wyłącznie na terenie strefy. Posiada zezwolenie nr ... z dnia ...10.2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu ...02.2006r. rozpoczęła działalność na terenie strefy i korzysta z pomocy regionalnej udzielanej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wybierając limit otrzymywanej pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych z tytułu ponoszonych kosztów nowej inwestycji. Za koszty nowej inwestycji uznawane są nakłady inwestycyjne na środki trwałe w budowie zgodnie z art. 4a pkt 1 i art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz § 3 pkt 4 rozporządzenia. Następnie jednostka wprowadza te składniki majątku do ewidencji środków trwałych zgodnie z art. 16d ust. 2 ww. ustawy oraz amortyzuje na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy, za wyjątkiem składników majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł, które zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy odpisywane są jednorazowo w koszty uzyskania przychodów. Rezygnacja z amortyzowania składników majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł jest zapisana w polityce rachunkowości.

Zdaniem wnioskodawcy, z przytoczonych przepisów wynika, że:
1) składniki majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł są środkami trwałymi, jednakże Podatnik nie ma obowiązku ich amortyzowania. Może on bowiem jednorazowo uznawać za koszt uzyskania przychodów poniesione na nie nakłady, o ile dopuszczają to zapisy przyjętej przez niego polityki rachunkowości.
2) możliwość uznania danych nakładów inwestycyjnych za wydatki kwalifikowane, uzależniona jest od: związku tych nakładów z nową inwestycją, zaliczeniu ich do wartości początkowej składników majątkowych, wprowadzeniu tych składników majątku do ewidencji i utrzymywanie w niej przez okres nie krótszy niż 5 lat.
3) przyjęty sposób amortyzowania danych składników majątku (bądź uznania ich jednorazowo jako koszt uzyskania przychodów) nie ma wpływu na uznanie wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie tych składników majątku za wydatki kwalifikujące się do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zasady oraz zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z przepisów ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.) oraz właściwych dla każdej ze stref rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów. Zgodnie z art. 12 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Przepisem wykonawczym dla łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej obowiązującym do dnia 6.11.2006r. było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.). Obecnie obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 200, poz. 1473), które weszło w życie z dniem 7.11.2006r., uchylając poprzednie.

Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją. Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzeń Rady Ministrów pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8. Przez nową inwestycję - stosownie do ust. 4 należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. Na podstawie ust. 5 nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe.

Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją. Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzeń Rady Ministrów pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8. Przez nową inwestycję - stosownie do ust. 4 należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. Na podstawie ust. 5 nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe.

Stosownie do ust. 5 minimalna wysokość kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wynosi 100 tys. euro. Natomiast środkami trwałymi są w rozumieniu art. 16a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegające amortyzacji, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1. W oparciu o art. 16d ust 1 i 2 ww. ustawy podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka prowadząc działalność terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie obowiązującego zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, korzysta z pomocy publicznej udzielanej na podstawie art 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych w formie zwolnienia podatkowego z tytułu ponoszonych kosztów nowej inwestycji w rozumieniu § 3 ust. 4 ww. rozporządzeń Rady Ministrów.
Wymogi do uznania ponoszonych przez Spółkę wydatków za kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji zapisane są w § 6 ww. aktów wykonawczych.
Składniki majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł są środkami trwałymi w rozumieniu definicji zawartej w art. 16a ust. 1 ww. ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uznanie wydatków poniesionych na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środki trwałych, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g ustawy nie przekracza 3.500 zł za koszty uzyskania przychodów jednorazowo w miesiącu oddania ich do używania stosownie do art. 16d ust. 1 ww. ustawy, nie ma wpływu na zaliczenie ich do wydatków kwalifikujących się do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy.

Wobec powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznając za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku, postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj