Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/187/06/JB
z 24 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/187/06/JB
Data
2007.01.24
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
inwestycje w środkach trwałych
nakłady
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
wartość początkowa
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie warunków do uznania nakładów inwestycyjnych na nabycie lub wytworzenie składników majątku za wydatki uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. )uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku. Pismem z dnia 20.10.2006r. (data wpływu 24.10.2006r.), uzupełnionym w dniu 20.12.2006r. Spółka zwróciła się z pytaniami: Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: XXX S.A. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów farmaceutycznych w oparciu o bezterminową koncesję Ministerstwa Zdrowia na wytwarzanie środków farmaceutycznych i materiałów medycznych. Koncesja wskazuje, że przedmiotowa produkcja odbywa się tylko i wyłącznie na terenie strefy. Posiada zezwolenie nr ... z dnia ...10.2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu ...02.2006r. rozpoczęła działalność na terenie strefy i korzysta z pomocy regionalnej udzielanej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wybierając limit otrzymywanej pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych z tytułu ponoszonych kosztów nowej inwestycji. Za koszty nowej inwestycji uznawane są nakłady inwestycyjne na środki trwałe w budowie zgodnie z art. 4a pkt 1 i art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz § 3 pkt 4 rozporządzenia. Następnie jednostka wprowadza te składniki majątku do ewidencji środków trwałych zgodnie z art. 16d ust. 2 ww. ustawy oraz amortyzuje na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy, za wyjątkiem składników majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł, które zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy odpisywane są jednorazowo w koszty uzyskania przychodów. Rezygnacja z amortyzowania składników majątku o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł jest zapisana w polityce rachunkowości. Zdaniem wnioskodawcy, z przytoczonych przepisów wynika, że: Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zasady oraz zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z przepisów ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.) oraz właściwych dla każdej ze stref rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów. Zgodnie z art. 12 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Przepisem wykonawczym dla łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej obowiązującym do dnia 6.11.2006r. było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.). Obecnie obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 200, poz. 1473), które weszło w życie z dniem 7.11.2006r., uchylając poprzednie. Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją. Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzeń Rady Ministrów pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8. Przez nową inwestycję - stosownie do ust. 4 należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. Na podstawie ust. 5 nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe. Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją. Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzeń Rady Ministrów pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8. Przez nową inwestycję - stosownie do ust. 4 należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. Na podstawie ust. 5 nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe. Stosownie do ust. 5 minimalna wysokość kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wynosi 100 tys. euro. Natomiast środkami trwałymi są w rozumieniu art. 16a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegające amortyzacji, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka prowadząc działalność terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie obowiązującego zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, korzysta z pomocy publicznej udzielanej na podstawie art 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych w formie zwolnienia podatkowego z tytułu ponoszonych kosztów nowej inwestycji w rozumieniu § 3 ust. 4 ww. rozporządzeń Rady Ministrów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.