Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/186/06/JB
z 24 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/186/06/JB
Data
2007.01.24
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
inwestycje w środkach trwałych
nakłady
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Czy słuszne będzie uznanie całości nakładów inwestycyjnych, które zostaną poniesione po dniu rozszerzenia obszaru ŁSSE za wydatki kwalifikowane uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych ?
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie uznania kosztów dotyczących budowy obiektu biurowego za wydatki uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) ponoszonych w ramach realizacji nowej inwestycji po dniu rozszerzenia obszaru Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na cały teren inwestycji uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku. Pismem z dnia 20.10.2006r. uzupełnionym w dniach 04.12.2006r. i 20.12.2006r. XXX S.A. zwróciła się z pytaniem: czy słuszne będzie uznanie całości nakładów inwestycyjnych, które zostaną poniesione po dniu rozszerzenia obszaru ŁSSE za wydatki kwalifikowane uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych? Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zasady oraz zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z przepisów ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.) oraz właściwych dla każdej ze stref rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów. Zgodnie z art. 12 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Przepisem wykonawczym dla łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.), które zostało uchylone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27.10.2006 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473) i obowiązuje od dnia 7.11.2006r. Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefy ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części ( § 3 ust. 4 zarówno rozporządzenia z dnia 7.09.2004r., jak i rozporządzenia z dnia 27.10.2006r.).Stosownie do przepisu § 6 ust. 1 ww. rozporządzeń za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na: Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego budynek biurowy jest budowany przez Spółkę w trakcie obowiązywania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnia ...10.2005 r. Budowa ta jest projektem inwestycyjnym realizowanym w ramach nowej inwestycji określonej w § 3 ust. 4 ww. rozporządzeń wykonawczych. Z projektu budowy tego budynku wynika, że część jego powierzchni nie leży obecnie na terenie ŁSSE. Podatnik czyni starania o kolejne rozszerzenie obszaru Strefy, tak aby na terenie strefy znalazła się całość nowo budowanego obiektu biurowego. W opinii tutejszego organu podatkowego, w sytuacji poszerzenia obszaru strefy cała powierzchnia budynku znajdzie się na terenie strefy, Spółka będzie miała możliwość zaliczyć od tego dnia całość ponoszonych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną z tytułu prowadzenia nowej inwestycji, po spełnieniu wymogów określonych w § 6 ww. rozporządzeń.Należy podkreślić, że stosownie do treści § 5 ust 1. ww. aktów wykonawczych zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.