Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PP/443-65/06
z 25 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-65/06
Data
2006.10.25



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
podatek od towarów i usług
usługi związane z produkcją taśm wideo, nagrań wideo, filmów


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z § 4 pkt 7 rozporządzenia, który stanowi, że przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży nie stosuje się zwolnienia z ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 6 rozporządzenia, powinien rozpocząć ewidencjonowanie przy pomocy kasy rejestrującej z dniem 01.09.2006 r.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U z 2005 r. Nr 8 poz. 60, Nr 85 poz. 727, Nr 86 poz. 732, Nr 93 poz. 894, Nr 143 poz. 1199, Dz.U. z 2006 r. Nr 66 poz. 470, Nr 104 poz. 708, Nr 143 poz. 1031) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 04.09.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stosowania § 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2006 Nr 51 poz. 375) odnośnie działalności polegającej na produkcji i reprodukcji nagrań audio-wideo (PKWiU 22.31.Z, 22.32.Z, 22.33.Z, 92.11.Z)

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

W dniu 04.09.2006 r. do tut. Organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 04.09.2006r. Podatnika prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „” o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Podatnik oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca wskazał, iż wykonuje na zlecenie osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej następujące usługi:

  1. reprodukcja nagrań dźwiękowych (PKWiU 22.31.Z),
  2. reprodukcja nagrań wideo (PKWIU 22.32.Z),
  3. reprodukcja komputerowych nośników informacji (PKWiU 22.33.Z),
  4. produkcja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11.Z).

Podatnik oświadczył, iż jego działalność gospodarcza nie polega na dostawie płyt CD, DVD czy innych nośników informacji. Zdaniem Wnioskodawcy, istotą jego działalności jest usługa filmowania zdarzeń oraz reprodukcja (przerabianie nagrań audio-wideo, przenoszenie pamiątkowych nagrań filmowych lub dźwiękowych z tradycyjnych kaset wideo na nowoczesne komputerowe płyty CD i DVD), a płyty CD, DVD i inne nośniki nagrań są jedynie materiałem służącym do utrwalenia (archiwizowania) usług filmowania i reprodukcji.

Podatnik rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dniem 01.07.2006 r. pod firmą „”.

Zgodnie z deklaracją PIT-5 za miesiąc sierpień 2006 r., od początku bieżącego roku Podatnik osiągnął przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 590,00 zł.

Dotychczas Podatnik nie ewidencjonował obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, korzystając ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2006 r. Nr 51 poz. 375), zwanego dalej rozporządzeniem, zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających sprzedaż w 2006 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie o rozstrzygnięcie, czy zgodnie z § 4 pkt 7 rozporządzenia, który stanowi, że przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży nie stosuje się zwolnienia z ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 6 rozporządzenia, powinien rozpocząć ewidencjonowanie przy pomocy kasy rejestrującej z dniem 01.09.2006 r.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż § 4 pkt 7 rozporządzenia nie ma zastosowania w przypadku jego działalności gospodarczej, zatem zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia do dnia 31.12.2006 r. przysługuje mu zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl przepisu § 3 ust. 6 rozporządzenia do dnia 31.12.2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących podatników rozpoczynających sprzedaż w 2006 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Stosownie do § 4 pkt 7 powołanego rozporządzenia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa § 3 ust. 6, nie stosuje się bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi, lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset video), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

W odniesieniu do powyższej regulacji należy stwierdzić, iż przepisów prawa podatkowego nakładających na podatników obowiązki, nie można interpretować w sposób rozszerzający. Dlatego też § 4 pkt 7 rozporządzenia nie należy stosować do świadczenia usług, w tym również takich, które polegają na autorskiej realizacji nagrania audio-wizualnego na nośniku (płytach CD, DVD, kasetach wideo i innych) i wydaniu tego nagranego nośnika zleceniodawcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi filmowe oraz usługi reprodukowania nagrań audio-wideo (przerabiania lub przegrywania amatorskich materiałów filmowych). Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza nie polega na dostawie nagranych nośników CD, DVD lub innych. W niniejszym stanie faktycznym, nośniki (płyty CD, DVD, kasety wideo i inne) służą Podatnikowi jedynie do obróbki i archiwizowania nagrań audio-wizualnych, które wykonuje na zlecenie określonych osób.

Produkcja audio-wizualna, której wykonanie jest usługą w świetle art. 8 ustawy, jest wydawana (prezentowana, materializowana) określonemu zleceniodawcy na nośniku (płycie CD,DVD, kasecie wideo). Wydany zleceniodawcy nagrany nośnik nie jest nagrywany przez Podatnika w celu masowego rozpowszechniania (sprzedaży) znajdującego się na nim nagrania audio-wizualnego, a jedynie w celu archiwizacji (utrwalenia, uwiecznienia uroczystości na nośnikach, materializacji efektów twórczej pracy filmowca) wykonanego nagrania audio-wizualnego. Nośnik (płyta CD, DVD, kaseta wideo i inne) jest w przypadku działalności Podatnika materiałem niezbędnym do wykonania zlecenia oraz formą przekazania (prezentacji, materializacji, archiwizacji) nagrania audio-wizualnego określonemu zleceniodawcy.

Wnioskodawca świadczy usługi filmowania i reprodukcji, za które pobiera od zleceniodawców wynagrodzenie. Należy zaznaczyć, iż same usługi filmowania i reprodukcji nie zostały objęte bezwzględnym obowiązkiem rejestrowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Gdyby przepis § 4 pkt 7 rozporządzenia miał mieć zastosowanie względem takiej działalności, to pobierane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie należałoby rozbić na koszt usługi filmowania jako takiej oraz koszt jej zmaterializowanego efektu w postaci nośnika, przy czym sam koszt nośnika stanowiłby jedynie znikomą część tego wynagrodzenia. Należy zatem uznać, że zakres stosowania § 4 pkt 7 rozporządzenia nie obejmuje przedmiotowej działalności usługowej, a dotyczy w szczególności ewidencjonowania obrotu nagranymi i masowo powielanymi nośnikami (płytami CD,DVD, kasetami wideo i innych) w stosunku do z góry nieokreślonego, anonimowego i licznego kręgu odbiorców (klientów, słuchaczy, widzów) np. sprzedaż w sklepach i internecie nagranych płyt muzycznych, dyskietek i płyt z programami komputerowymi czy kaset z filmami itp.

Zgodnie z obowiązującym aktualnie stanem prawnym oraz przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawcy przysługuje na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31.12.2006r, z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Mając na uwadze wyżej wskazany stan faktyczny i prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj