Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NG/GV/443-120/2/2006/LŚ
z 14 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NG/GV/443-120/2/2006/LŚ
Data
2006.11.14
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
miejsce (kraj) płatności podatku od towarów i usług
powstanie obowiązku podatkowego
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Podatnik wykonuje usługi reklamowe. Usługi te polegają na całościowym wykonaniu reklamy telewizyjnej na zlecenie producentów krajowych i zagranicznych. Na podstawie otrzymanego zlecenia Spółka wykonuje we własnym zakresie szereg czynności aby zrealizować zlecenie. W tym celu zatrudnia podwykonawców, artystów oraz wykonuje usługi we własnym zakresie co zakłada m.in. przeniesienia praw autorskich. Wynagrodzenie z tytułu dokonanych czynności jest określone całościowo jako wynagrodzenie za wykonanie usługi reklamowej. W związku ze świadczeniem w/w usługi, wnioskodawca pyta czy w przypadku gdy nabywcą usługi jest podatnik podatku od wartości dodanej mający siedzibę (miejsce zamieszkania) na terytorium Wspólnoty lub podmiot z kraju trzeciego to obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 polskiej ustawy o VAT. Spółka jest zdania, że choć określenie prawidłowego miejsca świadczenia usług ma znaczenie dla prawidłowego miejsca opodatkowania tych usług, ale nie ma znaczenia dla oznaczenia okresu, w którym powstaje obowiązek podatkowy u świadczącego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). W analizowanej sprawie podatnik świadczy kompleksowe usługi reklamowe zarówno na rzecz podmiotów krajowych jak i podatników z innych krajów Wspólnoty oraz podmiotów z krajów trzecich. Zatem na podstawie art. 27 ust. 3 i ust. 4, w przypadku gdy nabywcą usługi reklamowej jest podatnik podatku od wartości dodanej mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty (w kraju innym niż Polska) lub podmiot z kraju trzeciego, podatek od towarów i usług będzie rozliczony w kraju nabywcy. Zatem miejscem opodatkowania takiej usługi będzie państwo Wspólnoty gdzie nabywca usługi reklamowej, podatnik podatku od wartości dodanej ma siedzibę (miejsce zamieszkania) lub państwo trzecie. Wobec tego, określając moment powstania obowiązku podatkowego, należy się w omawianej sytuacji odwołać do regulacji prawnej obowiązującej w kraju opodatkowania czyli w kraju gdzie siedzibę (miejsce zamieszkania) ma nabywca usługi reklamowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.