Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NG/GV/443-106/2006/LŚ
z 27 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NG/GV/443-106/2006/LŚ
Data
2006.11.27



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce (kraj) płatności podatku od towarów i usług
licencja
prawa autorskie
przeniesienie prawa


Pytanie podatnika
Podatnik świadczy usługi w zakresie tworzenia i sprzedaży oprogramowania komputerowego za pośrednictwem internetu kontrahentom zagranicznym (podmioty ze Wspólnoty Europejskiej oraz z państw trzecich). Sprzedaż oprogramowania odbywa się na podstawie umowy z firmą ze Wspólnoty, która poprzez swój portal internetowy sprzedaje oprogramowanie różnych producentów. Ponadto podatnik sprzedaje oprogramowanie poprzez swoją stronę internetową. Firmą, z którą łączy podatnika umowa o dystrybucji oprogramowania, wystawia faktury nabywcom oprogramowani, podając na nich dane wnioskodawcy oraz swoje. Na fakturze znajduje się także adnotacja, że obowiązek z tytułu podatku VAT przerzucony jest na nabywcę programu i że to nabywca zgodnie z art. 21 (1) b oraz art. 8 (1) a) dyrektywy 77/388/EEC odpowiada za rozliczenie podatku. W przypadku, gdy nabywca nie poda dystrybutorowi numeru NIP-UE, ten nalicza VAT według stawki obowiązującej u niego w kraju, a z wnioskodawcą rozlicza się w kwotach netto. W przypadku gdy nabywcą jest podmiot spoza terytorium Wspólnoty, podatnik wystawia faktury bez naliczania VAT"u. Wobec powyższego wnioskodawca pyta, czy dokumentowanie przez niego transakcji sprzedaży licencji jest poprawne, czy zawsze ma obowiązek wystawiania faktury oraz czy właściwie przyjął miejsce świadczenia usług sprzedaży. Zdaniem podatnika obowiązek rozliczenia podatku VAT ciąży na nabywcy oprogramowania, z wyjątkiem sytuacji gdy nabywcą jest osoba niebędąca podatnikiem z terytorium Wspólnoty. Ponadto wnioskodawca uważa, iż dokumentując sprzedaż powinien wystawiać faktury.


Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, a przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem odmiennych uregulowań przewidzianych w niniejszym przepisie. Ustęp 4 przytoczonego artykułu stanowi katalog usług niematerialnych, których świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej a posiadającej siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego (państwa spoza Wspólnoty Europejskiej) lub podatnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie innego państwa należącego do Wspólnoty, podlega szczególnemu uregulowaniu dotyczącemu miejsca świadczenia tych usług. Na mocy ust. 3 miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem tym jest stały adres lub miejsce zamieszkania usługodawcy. Należy przy tym podkreślić, iż powyższe unormowanie, jako wyjątek od generalnej zasady przewidzianej w ust. 1 przytaczanego artykułu, ma zastosowanie wyłącznie do usług świadczonych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych z państw spoza Wspólnoty Europejskiej oraz na rzecz podatników z państw Wspólnoty Europejskiej.

W przedmiotowej sprawie, wnioskodawca świadczy usługi niematerialne wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT – sprzedaż praw, udzielanie licencji i sublicencji, przeniesienie praw autorskich, na rzecz podmiotów zagranicznych. Zatem, o ile są to osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne z państw spoza Wspólnoty Europejskiej lub podmioty mające status podatnika podatku od wartości dodanej mające siedzibę na terenie Wspólnoty to będzie miała w tym przypadku zastosowanie norma zawarta w ust. 3 i ust. 4 omawianego artykułu. Wobec powyższego miejscem świadczenia usług w analizowanej sprawie jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności stały adres lub miejsce zamieszkania.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W myśl ust. 2 powyższego artykułu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95 poz. 798 ze zm.) w regulacji zawartej w § 8 – 28. Na podstawie § 27ust. 1 tego rozporządzenia, przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Należy jednakże zastrzec, iż zgodnie z ust. 2 i 3 powyżej przytoczonego paragrafu faktury te, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, a także mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Konkludując, podatnik świadcząc usługę sprzedaży licencji dotyczących oprogramowania komputerowego na rzecz zagranicznych podmiotów prawidłowo określił miejsce świadczenia tych usług oraz prawidłowo rozlicza dokonywane czynności wystawiając faktury zgodnie z wyżej opisanymi unormowaniami.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj