Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim
NP/443-37/06
z 28 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NP/443-37/06
Data
2006.11.28



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
usługi elektroniczne


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem VAT usługi elektronicznej


POSTANOWIENIE

Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim nr NP/443-37/06 z dnia 28.11.2006 roku

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.10.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT usługi elektronicznej

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik polski wykonuje w ramach swojej działalności gospodarczej następującą usługę: wykorzystując posiadany przez siebie program komputerowy i łącza internetowe wykonuje na rzecz podatnika unijnego, np. podatnika fińskiego usługę cięcia blachy okrętowej. Inicjacja usługi następuje w Polsce (naciśnięcie odpowiednich klawiszy klawiatury komputera), a jej fizyczne wykonanie następuje w Finlandii (pocięcie przez odpowiednie urządzenie sterowane komputerem blachy okrętowej). Polski podatnik na udokumentowanie świadczonej usługi posiada zlecenie na wykonanie usługi oraz fakturę wystawioną na rzecz podatnika unijnego. Według kontraktu potwierdzeniem wykonania usługi jest przyjęcie faktury przez podmiot unijny. Tego rodzaju usługi podatnik będzie świadczył na rzecz podmiotów z krajów trzecich. Podatnik posiada wątpliwość jak należy zdefiniować wyżej opisaną usługę, jak określić miejsce jej świadczenia i co za tym idzie, który podmiot zobowiązany jest do rozliczenia podatku VAT z tytułu wykonania tej usługi:

–w przypadku świadczenia na rzecz podatnika unijnego,

–w przypadku świadczenia na rzecz podatnika z kraju trzeciego.

Czy posiadanie przez podatnika zlecenia na wykonanie usługi i faktury wystawionej na rzecz odbiorcy usługi wystarcza na udokumentowanie w/w usługi dla potrzeb prawidłowego rozliczenia podatku VAT?

Stanowisko Podatnika

Usługa świadczona przez podatnika polskiego polega na wykorzystaniu możliwości, który daje posiadany program komputerowy i wysłaniu poprzez sieć internetową odpowiednich impulsów elektronicznych, które w konsekwencji uruchamiają urządzenie techniczne znajdujące się poza granicą kraju, wykonujące zamówioną usługę. Powyższe oznacza, że wykonanie tej usługi wymaga posiadania odpowiedniego programu komputerowego oraz Internetu, a udział człowieka jest ograniczony do naciśnięcia odpowiednich klawiszy klawiatury komputera. Zdaniem podatnika są to cechy charakteryzujące usługi elektroniczne. Zgodnie z art. 11 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 roku ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej obowiązującego w Polsce od dnia 01.07.2006 roku do usług elektronicznych, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i w załączniku L VI Dyrektywy oraz w ustawie o podatku od towarów i usług należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe. W ust. 2 tego artykułu wymieniono przykładowe rodzaje usług elektronicznych, a w tym, w pkt c usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę. W przypadku usług świadczonych przez podatnika brak jest elementu danych wprowadzonych przez usługobiorcę, ale całokształt usługi wskazuje na to, iż jest to usługa generowana przez komputer i przesyłana internetem, a zatem posiada pewne cechy usługi zdefiniowanej w art. 11 ust. 2 lit. c Rozporządzenia Rady. Uwzględniając zatem powyższe usługi świadczone przez podatnika należy zdefiniować jako usługi elektroniczne. Zdaniem Podatnika w przypadku świadczenia usług elektronicznych przez polskiego podatnika na rzecz podmiotu gospodarczego z kraju trzeciego lub podatnika z terytorium Wspólnoty miejscem świadczenia takiej usługi jest miejsce siedziby lub miejsce zamieszkania nabywcy usługi. Miejscem świadczenia nie jest zatem terytorium RP, a zatem na polskim wykonawcy usługi nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku VAT w Polsce. Ponadto posiadanie zlecenia na wykonanie usługi i faktury dokumentującej wykonanie usługi z zapisem w jej treści, że VAT rozlicza nabywca usługi, powinno wystarczyć dla udokumentowania w/w usługi dla potrzeb rozliczenia podatku VAT przez wykonawcę usługi.

Ocena prawna stanu faktycznego

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, pod pojęciem usług elektronicznych rozumie się usługi świadczone za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka, oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej; w szczególności usługami elektronicznymi są:

  1. tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem,
  2. dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień,
  3. dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych,
  4. dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazów o charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym i rozrywkowym oraz informacji o wydarzeniach,
  5. usługi kształcenia korespondencyjnego.

Ponadto zgodnie z z art. 11 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) 1777/2005 z dnia 17 października 2005 roku ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej do usług świadczonych droga elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej nie jest możliwe. Stosownie do art. 11 ust. 2 lit c cytowanego wyżej rozporządzenia w zakres ust. 1 wchodzą usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i wymienione wyżej przepisy prawne stwierdzić należy, że wykonywane przez podatnika usługi polegające na wykorzystaniu możliwości, który daje posiadany program komputerowy i wysłaniu poprzez sieć internetową odpowiednich impulsów elektronicznych, które w konsekwencji uruchamiają urządzenie techniczne znajdujące się poza granicą kraju, wykonujące zamówioną usługę cięcia blachy są usługami elektronicznymi. Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W myśl art. 27 ust. 4 pkt 9 ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług elektronicznych. Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny stwierdzić należy, iż miejscem opodatkowania świadczonych przez Podatnika usług będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. Odnosząc się do drugiej części zapytania dotyczącej sposobu udokumentowania świadczenia w/w usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim informuje, że w przypadku świadczenia tego typu usług, zgodnie z art. 106 ust. 2 w związku z art. 106 ust. 1, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni obowiązani są wystawić fakturę dokumentującą świadczenie usług, jeżeli miejscem opodatkowania tych usług jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla potrzeb podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze. Szczegółowe zasady wystawiania faktur i dane, które powinny one zawierać, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95 poz. 798). W omawianym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie § 27 ust. 1 i 2 cytowanego rozporządzenia, zgodnie z którym przepisy § 9, 11 – 23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów i lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze. Faktury takie powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Natomiast zgodnie z § 27 ust. 3 i 4, w przypadku m.in. świadczenia usług dostarczania personelu oraz usług elektronicznych, faktury mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, czyli numeru identyfikacji podatkowej nabywcy oraz nie muszą zawierać informacji, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj