Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-349/12-5/TR
z 6 lipca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-349/12-5/TR
Data
2012.07.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
działalność sportowa
działalność wykonywana osobiście
nagrody
płatnik
sport
usługi trenerskie
zawody
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych zawodnikom oraz w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych trenerom.
Wniosek ORD-IN 449 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu: 2 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu: 29 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych trenerom – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych zawodnikom oraz w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych trenerom. Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 22 czerwca 2012 r., nr ILPB2/415-349/12-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Wezwanie wysłano w dniu 22 czerwca 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 26 czerwca 2012 r.), zaś w dniu 29 czerwca 2012 r. (data nadania: 28 czerwca 2012 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek. Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest zagadnienie dotyczące opodatkowania nagród przyznawanych trenerom, natomiast w przedmiocie zagadnienia dotyczącego opodatkowania nagród przyznawanych zawodnikom, w dniu 6 lipca 2012 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-349/12-4/TR. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe dotyczące opodatkowania nagród przyznawanych trenerom. Na podstawie Uchwały Rady Powiatu z dnia 16 listopada 2011 r. Zarząd Powiatu będzie przyznawał nagrody i wyróżnienia dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym. Uchwała została podjęta na podstawie art. 31 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz art. 4 ust. 1 pkt 8 i art. 12 pkt 11 oraz art. 40 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Nagrody mogą mieć formę finansową lub rzeczową do wysokości 3 000 zł, natomiast wyróżnienia formę medali, pucharów, statuetek i dyplomów. Trener może otrzymać nagrodę lub wyróżnienie, gdy szkoleni przez niego zawodnicy w roku kalendarzowym poprzedzającym złożenie wniosku, zajęli pierwsze, drugie lub trzecie miejsce w jednej z niżej wymienionych kategorii zawodów:
Wniosek o przyznanie nagrody lub wyróżnienia mogą składać: jednostki organizacyjne realizujące zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, związki sportowe i kluby sportowe, osoby fizyczne, inne podmioty. Formę i wysokość poszczególnych nagród i wyróżnień ustala Zarząd Powiatu, biorąc pod uwagę zasięg imprezy, na której osiągnięto wysoki wynik sportowy, rangę imprezy oraz znaczenie danego sportu dla powiatu. W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące opodatkowania nagród przyznawanych trenerom. Jak należy opodatkować nagrody pieniężne i rzeczowe przyznawane trenerom prowadzącym szkolenia zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe... Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nagród finansowych i rzeczowych przyznawanych trenerom, przychody z tego tytułu stanowią zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z osobiście wykonywanej działalności, tj. przychody z uprawiania sportu. Stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy Starostwo Powiatowe jako płatnik zobowiązane jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy od wartości nagrody, stosując stawkę podatkową w wysokości 18%, po uprzednim pomniejszeniu o miesięczne koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 (tj. w wysokości 20% uzyskanego przychodu). Przychód i pobrana zaliczka na podatek powinny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), sporządzanej za dany rok. W przypadku nagród rzeczowych – zgodnie z art. 41 ust. 7 – podatnik (trener) zobowiązany jest wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki przed udostępnieniem nagrody. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, odnośnie opodatkowania nagród przyznawanych trenerom, uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jako źródło przychodów została wymieniona działalność wykonywanej osobiście. Przepis art. 13 pkt 2 tejże ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. Na mocy zaś art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33-35 i art. 41 ust. 1, na wniosek podatnika obliczają i pobierają w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy, stosując zamiast najniższej stawki określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, wyższą stawkę podatkową określoną w tej skali (art. 41a ww. ustawy). Jednakże na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Na podstawie Uchwały Rady Powiatu z dnia 16 listopada 2011 r. Zarząd Powiatu będzie przyznawał nagrody i wyróżnienia dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym. Uchwała została podjęta na podstawie art. 31 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz art. 4 ust. 1 pkt 8 i art. 12 pkt 11 oraz art. 40 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Finansowanie nagród sportowych określone zostało w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.). Stypendia lub nagrody dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetu tych jednostek (art. 31 ust. 2 ww. ustawy o sporcie). Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy (art. 31 ust. 3 powyższej ustawy o sporcie). Art. 35 ust. 5 ustawy o sporcie stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać wyróżnienia i nagrody pieniężne dla trenerów oraz innych osób wyróżniających się osiągnięciami w działalności sportowej. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określi warunki i tryb przyznawania wyróżnień i nagród pieniężnych, o których mowa w ust. 5, oraz rodzaje wyróżnień i wysokość nagród pieniężnych, biorąc pod uwagę znaczenie osiągnięć dla danej społeczności lokalnej (art. 35 ust. 6 tejże ustawy). Przenosząc powołane powyżej przepisy prawa na grunt analizowanej sprawy, stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy przedmiotowe nagrody przyznawane są dla trenerów, czyli dla tych osób fizycznych, które zostały wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wówczas wskazany przychód należy przypisać do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa właśnie w tym przepisie. W świetle powyższego, z tytułu wypłaty opisanych nagród sportowych na rzecz trenerów na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od przychodów zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy, w terminie określonym w art. 42 ust. 1 ustawy. Rzeczone zaliczki winny być co do zasady pobierane przy zastosowaniu najniższej stawki podatkowej, po uprzednim pomniejszeniu przychodu o koszty jego uzyskania, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy podatkowej. Zaznaczyć przy tym należy, iż w przypadku nagród rzeczowych zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 7 pkt 3 tejże ustawy. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.