Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DO/423-3/06
z 20 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DO/423-3/06
Data
2007.02.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych
regulamin
zbiorowy układ pracy


Pytanie podatnika
Czy w przypadku wyboru przez podatnika innego tj. takiego jaki ma zastosowanie do szkół publicznych sposobu naliczania wysokości odpisu na ZFŚS (sporządzając odpowiednie zapisy do regulaminu wynagradzania pracowników), kwota tego odpisu stanowiłaby koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, czy też do kosztów uzyskania należałoby przyjąć tylko kwotę jaka mogłaby być naliczona stosując art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zaś różnica winna być opodatkowana?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.12.2006 r. (data wpływu do Urzędu 21.12.2006 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonych kwot z tytułu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 09.12.2006 r. stanu faktycznego wynika, że Szkoła jest uczelnią niepubliczną. Do przedmiotowego wniosku podatnik załączył pismo Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego znak: DSP-JB-0412-35.1/06 z dnia 30.10.2006 r., z którego wynika, że do uczelni niepublicznej przy tworzeniu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ma zastosowanie przepis art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.).

W w/w stanie faktycznym podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku gdyby wybrał inny tj. taki jaki ma zastosowanie do szkół publicznych sposób naliczania wysokości odpisu za ZFŚS (sporządzając odpowiednie zapisy do regulaminu wynagradzania pracowników), kwota tego odpisu stanowiłaby koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, czy też do kosztów uzyskania należałoby przyjąć tylko kwotę jaka mogłaby być naliczona stosując art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zaś różnica winna być opodatkowana.

Zdaniem wnoszącego wniosek naliczenie odpisu w wysokości odpisu przewidzianego dla uczelni publicznych z zastosowaniem art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) powinna w całości stanowić koszty uzyskania przychodu.

Odnosząc się do przedstawionego przez podatnika stanowiska tutejszy Organ stwierdza, co następuje:

Koszty uzyskania przychodów definiuje art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W świetle art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b w/w ustawy podatkowej kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Zgodnie z postanowieniami określonymi w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych u pracodawcy o którym mowa w art. 3 ust. 1 układ zbiorowy pracy, a jeżeli pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy, regulamin wynagradzania mogą kształtować wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, mogą również postanawiać, że Fundusz ten nie będzie tworzony. Zatem w myśl tego przepisu, pracodawca może dowolnie wybrać formę i metodę kształtowania odpisu na Fundusz, jak również w jakiej wysokości i w jaki sposób naliczy on odpis na Fundusz.
Stosownie natomiast do przepisu art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych koszty działalności pracodawcy obciążają odpisy i zwiększenia ukształtowane zarówno w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami w/w ustawy jak i w wysokości wynikającej z układów zbiorowych pracy lub regulaminu wynagradzania.

Odnosząc się do uregulowań przedstawionych w powyższych przepisach należy stwierdzić, że pracodawca, który skorzystał z możliwości wynikających z art. 4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych ustalony odpis na Fundusz w przyjętej przez siebie wysokości. Warunkiem dopuszczalności zaliczenia do w/w kosztów jest przekazanie środków pieniężnych na rachunek Funduszu.
W świetle powyższego, stanowisko Podatnika dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonych kwot z tytułu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie uwzględniających warunku faktycznej wpłaty na rachunek funduszu jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.Stosownie do art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj