Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-761/12/WRz
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 26 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyłączenia z podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przychodu uzyskanego z tytułu obciążenia kontrahenta kosztami opłat drogowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyłączenia z podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przychodu uzyskanego z tytułu obciążenia kontrahenta kosztami opłat drogowych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 sierpnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-761/12/WRz, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 6 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1993 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych (przewóz towarów), opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W maju 2012 r. Wnioskodawca wystawił fakturę za wykonaną usługę transportową, do której zgodnie z pisemną umową zawartą z kontrahentem, dołączył kolejną fakturę za dodatkowe opłaty drogowe (m.in.Viatoll) zwiększające należności od klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dodatkowe opłaty drogowe zwiększają podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, należności tytułem oplat drogowych, nie zwiekszają podstawy opodatkowania, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Należność ta nie jest ekwiwalentem zapłaty za usługę, czy też sprzedażą, tylko zwrotem wydanej już i opodatkowanej gotówki i nie znajdują się w katalogu przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a- 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., iż Wnioskodawca korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2012 r. wystawił fakturę za wykonaną usługę transportową, do której zgodnie z pisemną umową zawartą z kontrahentem, dołączył kolejną fakturę za dodatkowe opłaty drogowe (m.in.Viatoll), zwiększające sumę należności.

Mając powyższe na względzie oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż ww. dodatkowa należność będąca jak wskazano we wniosku zwrotem poniesionych przez Wnioskodawcę opłat drogowych w związku z realizacją na rzecz kontrahenta usługi transportowej, stanowi w istocie część składową kwoty należnej z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych. W przedmiotowej sprawie opłaty drogowe są elementem składowym kosztów ponoszonych w związku ze świadczeniem usług transportowych (podobnie jak zakup paliwa). Zatem kosztu tych opłat nie można traktować w oderwaniu od świadczonych usług transportowych i obciążać kontrahenta odrębnym dokumentem, gdyż stanowią one jeden z elementów kwoty należnej od nabywcy z tytułu wykonania usługi transportowej. W konsekwencji wyżej wymienione należności w całości podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego ze świadczeniem usług transportowych.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj