Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.VI-/443-22/05
z 18 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI-/443-22/05
Data
2005.05.18



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
istotne warunki zamówienia
przetarg
specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Zapytanie w sprawie wyłączenia Gminy jako podatnika od podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań tj. sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 6 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy Miejskiej z dnia 10.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie wyłączenia Gminy jako podatnika od podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań tj. sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia - jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku i Gmina winna opodatkować przedmiotową sprzedaż podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 22%.

Gmina Miejska złożyła w dniu 15.03.2005 r. do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów, uzupełniony pismami z dnia 29.03.2005 r. i 26.04.2005 r. Z przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina Miejska, będąc organizatorem przetargów, dokonuje sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zdaniem podatnika na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Urząd Miejski jako urząd obsługujący te organy (Rada Miejska, Prezydent Miasta) w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami (art. 38, art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) nie jest podatnikiem, stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie powinien naliczać do ceny specyfikacji podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Gminę stanem faktycznym wyjaśnia:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie do zapisu art. 15 ust. 6 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z powyższymi unormowaniami organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy występować mogą na gruncie podatku od towarów i usług w dwojakim charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych. Kryterium rozróżnienia stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym (załatwianie tzw. spraw urzędowych) wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują zaś uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez te podmioty odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają tym samym opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%.

Odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje obecnie w oparciu o regulacje zawarte w art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 117 ze zm.): na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania wykonawcy specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a „cena, jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania”.

Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tut. organu podatkowego wskazana przez jednostkę czynność mieści się w sferze cywilnoprawnych stosunków łączących oferenta z potencjalnymi wykonawcami, bowiem treść powołanego przepisu zawiera jedynie wskazówki co do ustalenia ceny za materiały, stanowiąc o braku możliwości zawarcia w tej cenie zysku; zamawiający może ustalić cenę za specyfikacje nawet na niższym poziomie, niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów. A zatem fakt dokonywania tego rodzaju czynności nie wyklucza jednostki z kategorii podatników VAT.

Czynność powyższa nie może również korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność odpłatnego przekazania oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia – jako czynność objęta zakresem statutowej (podstawowej) działalności danej jednostki - została sklasyfikowana przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), w grupowaniu PKWiU 75.11.11-00.20 - usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej. Klasyfikacja ta nie przesądza o zwolnieniu czynności odpłatnego przekazywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia od podatku od towarów, bowiem na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zał. nr 4 do ustawy – poz. 6) zwolnione od VAT są usługi objęte symbolem PKWiU ex 75, tj. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

A zatem, biorąc pod uwagę całość powyższych wywodów, zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z elementów jest sprzedaż dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą, jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, wobec tego odpłatne jej przekazanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 22%- zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj