Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D2/443-51/06
z 29 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D2/443-51/06
Data
2007.01.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja celowa
obrót
opodatkowanie


Pytanie podatnika
Czy otrzymane środki pomocowe będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 grudnia 2006 roku wpłynął wniosek Strony uzupełniony w dniu 29 grudnia 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zrzeszenie .........., na podstawie ustawy z dnia 19.12.2003 r. o organizacji rynku owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. Nr 223 z 2003 r., poz. 2221), w oparciu o rozporządzenie Rady WE nr 2200/96 w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw, dnia 16.10.2006 r. zostało wpisane do Rejestru grup wstępnie uznanych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania, Zrzeszenie będzie korzystało z pomocy finansowej na pokrycie części kwalifikowanych kosztów tych inwestycji.

Podstawą udzielenia pomocy dla Strony jest ww. rozporządzenie Rady 2200/96 z dnia 28.10.1996 r. (Oficjalny Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L297/2 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze, a zwłaszcza rozporządzenie Komisji WE nr 1943/2003 z dnia 03.11.2003 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady WE nr 2200/96 w zakresie pomocy dla wstępnie uznanych grup producentów, które zostały implementowane do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynku owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. Nr 223 z 2003 r., poz. 2221 z późn. zm.) wraz z wydanymi na tej podstawie aktami wykonawczymi.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia 2200/96 Stronie, jako wstępnie uznanemu producentowi sektora owoców i warzyw, państwa członkowskie (w tym również Polska) mogą udzielić:
1. pomocy finansowej mającej na celu wsparcie formowania się tych organizacji i ułatwienia ich działalności administracyjnej, pomoc ta wypłacana jest jako kwota ryczałtowa obliczana od uzyskanego obrotu ze sprzedaży produktów grupy
2. pomocy finansowej, w sposób bezpośredni lub za pośrednictwem instytucji kredytującej, w formie specjalnych pożyczek na pokrycie części inwestycji wymaganych dla uzyskania oficjalnego statusu i umieszczonych w planie przyznawania oficjalnego statusu, wysokość pomocy zależy od wysokości poniesionych nakładów na inwestycje.

Zgodnie z zapisem art. 7 rozporządzenia Komisji (WE) 1943/2003 z dnia 03.11.2003 r. zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) 2113/2004 z dnia 10.12.2004 r. pomoc pokrywana jest przez Wspólnotę ze wspólnego budżetu w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych. Na podstawie art. 8 cytowanego wyżej rozporządzenia udział Wspólnoty w finansowaniu działań wymienionych w pkt. 1 wynosi 75%, pozostała kwota pochodzi z budżetu Państwa. Natomiast udział Wspólnoty w finansowaniu działań ujętych w pkt. 2 wynosi nie więcej jak 50% , pozostała część pochodzi z budżetu Państwa oraz funduszy własnych grupy producentów, przy czym udział grupy nie może być niższy niż 25%. Ponadto udział środków krajowych w finansowaniu działań ujętych w pkt 2 został określony przez Ministra Rolnictwa na poziomie 25 %.

Pomoc Wspólnotowa jest bezzwrotną pomocą zagraniczną. Środki wypłacane są z budżetu państwa, a następnie refundowane przez Unię Europejską. Bezpośrednim beneficjentem pomocy jest wstępnie uznana grupa producentów sektora owoców i warzyw.

Zapytanie:

Czy otrzymane środki pomocowe będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?

Stanowisko Strony:

Zdaniem Podatnika, otrzymane środki finansowe nie mają wpływu na uzyskiwane ceny przez Stronę, a w związku z tym dopłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na postawie art. 14 a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Na podstawie art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2. eksport towarów,
3. import towarów,
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podstawa opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Elementem istotnym mającym wpływ na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze jako podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług - jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli otrzymane środki pieniężne stanowiące dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze mają na celu ogólne dofinansowanie działalności podmiotu gospodarczego, nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonej usługi lub na cenę dostawy oraz ich wielkość nieuzależniona jest od ilości i wartości świadczonych usług – dotacja, subwencja lub inna dopłata nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Pamiętać jednak należy, że w przypadku dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze, konieczne jest ustalenie, czy dofinansowanie to ma bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek nie występuje - dotacja subwencja lub inna dopłata nie stanowi obrotu w rozumieniu powołanej wyżej ustawy.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym otrzymana ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa pomoc finansowa zostanie przekazana przeznaczeniem na ułatwienie działalności administracyjnej Zrzeszenia oraz na pokrycie części inwestycji. Powyższe dopłaty nie zostały przyznane na realizację konkretnych usług lub na dofinansowanie konkretnych dostaw, a w związku z tym nie mają wpływu na ceny towarów oferowanych przez Zrzeszenie.

Biorąc pod uwagę stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu należy stwierdzić, iż otrzymana pomoc finansowa, jako że nie wpływa na cenę oferowanych przez Stronę towarów nie powoduje obowiązku w zakresie podatku od towarów i usług.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj