Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/443-1175/06/P/03
z 11 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PI/443-1175/06/P/03
Data
2007.01.11



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
dostawa towarów
działalność usługowa
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej całości obrotów na rzecz osób fizycznych czy tylko obrotu z tytułu sprzedaży samochodów i części zamiennych?


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60),

w związku z naruszeniem prawa zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku z dnia 12 października 2006r. znak PV/443-46/06/KN w sprawie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej obrotów na rzecz osób fizycznych z tytułu sprzedaży samochodów i części zamiennych oraz usług myjni.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25.08.2006r., Pan .... zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej całości obrotów na rzecz osób fizycznych czy też tylko obrotu z tytułu sprzedaży samochodów i części zamiennych.

W złożonym wniosku Podatnik wskazał, że prowadzi działalność handlowo-usługową w zakresie sprzedaży samochodów i części zamiennych przy ul. ... w ... oraz świadczy usługi myjni ręcznej samochodów przy ul. .....

W związku z obowiązkiem od dnia 01.09.2006r. instalacji kasy fiskalnej przy sprzedaży samochodów i części zamiennych Podatnik uważa, że również powinien zainstalować kasę fiskalną w myjni samochodów.

Postanowieniem nr PV/443-46/06/KN z dnia 12 października 2006r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Malborku stwierdził, iż stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia wskazano, iż na podstawie § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375), zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiągniętych obrotów przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.23), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3). O dnia 1 września 2006r. podatnicy dokonujący w/w dostaw są obowiązani do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Organu podatkowego w przypadku dostawy towarów na rzecz osób fizycznych obowiązek wprowadzenia kasy fiskalnej nie jest uzależniony od kwoty osiągniętego obrotu. Obowiązek ten został przez ustawodawcę jednoznacznie ograniczony do konkretnego przedmiotu działalności. Nie można więc powyższego przepisu rozszerzyć na inny rodzaj działalności prowadzonej przez podatnika, jeżeli nie wystąpił u niego obowiązek instalowania kasy fiskalnej na podstawie innych przepisów. Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów uzyskanych z myjni samochodowej powstaje zatem po upływie dwóch miesięcy po przekroczeniu kwoty obrotów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 40.000 zł. z obu działalności łącznie.

Dyrektor Izby Skarbowej po weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 22 w/w ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 3) cytowanej ustawy ustanowiono szereg zwolnień z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006r. Nr 51, poz. 375 ze zm.).

Zwolnienia te można podzielić na dwie grupy:

  • zwolnienia podmiotowe (zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności),
  • zwolnienia przedmiotowe (zwalniające z ewidencjonowania tylko określone czynności).

Na podstawie § 3a ust. 1 pkt 3) rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2006r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006r. Nr 243, poz. 1768) od 1 stycznia 2007r. do 30 czerwca 2007r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w 2006r. kwoty 40.000 zł. i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Kwotę obrotów uprawniających do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych (wszystkie rodzaje działalności), w ramach jednej firmy, posiadającej jeden numer NIP.

Przepis § 4 pkt 4 w/w rozporządzenia stanowi natomiast, iż zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, 3 i 3a, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.23), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Przepis ten wprowadza wyłączenia ze zwolnień, o których mowa § 2, 3 i 3a bez względu na wysokość obrotów, wyłącza tym samym podatnika dokonującego dostawy powyższych towarów z możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego i podmiotowego określonego w przepisach rozporządzenia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z którym Podatnik posiadający jeden numer NIP prowadzi dwa rodzaje działalności tj. dostawę samochodów i części zamiennych oraz świadczy usługi myjni samochodów, uznać należy, że wprowadzony z dniem 1 września 2006r. obowiązek ewidencjonowania sprzedaży części do pojazdów samochodowych za pomocą kasy fiskalnej powoduje, że również w stosunku do obrotów z tytułu świadczenia usług myjni na rzecz osób fizycznych powstaje obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Powyższe wynika z faktu, iż możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego z tytułu wysokości osiągniętych obrotów określonego przepisem § 3a w/w rozporządzenia, została w przedstawionym stanie faktycznym zgodnie z przepisem § 4 w/w rozporządzenia wyłączona.

W związku z powyższym zarówno sprzedaż części zamiennych do samochodów jak i świadczenie usług myjni samochodów będą podlegały ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, rozstrzygnięcie zawarte w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku z dnia 12.10.2006r. znak PV/443-46/06/KN w sprawie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej tylko obrotu z tytułu sprzedaży samochodów i części zamiennych, jest nieprawidłowe.

Takie działanie obliguje organ II instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 w/w ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj