Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-399/06/MP
z 11 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-399/06/MP
Data
2007.01.11



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników


Słowa kluczowe
import usług
usługi
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w takim przypadku miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju (Polski), a więc pomimo podania przez Nią usługodawcy numeru, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium kraju, nie powstaje u Niej obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług. Zdaniem Strony - ze względu na pozostanie naprawianej (wymienianej) części na terytorium kraju członkowskiego WE, na którym dokonywana jest naprawa - wymogi określone w art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie są spełnione.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Akcyjnej z dnia 18 października 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona – podatnik zarejestrowany na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego – zawarła w związku z prowadzoną działalnością umowę na obsługę techniczną samolotów, która jest de facto wykonywana na terenie innych państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej.

W ramach w/w usługi dokonywany jest przegląd techniczny samolotów. W przypadku wykrycia usterki sprawdzanych części/urządzeń wadliwy element zostaje zastąpiony elementem bez wad. Wymieniona (uszkodzona) część pozostaje u usługodawcy i staje się jego własnością. Strona zostaje obciążona kosztami naprawy. Faktura wystawiana przez kontrahenta zawiera numer, pod którym Strona jest identyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium kraju.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w takim przypadku miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju (Polski), a więc pomimo podania przez Nią usługodawcy numeru, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium kraju, nie powstaje u Niej obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług. Zdaniem Strony - ze względu na pozostanie naprawianej (wymienianej) części na terytorium kraju członkowskiego WE, na którym dokonywana jest naprawa - wymogi określone w art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie są spełnione.

Zgodnie art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Jednakże – stosownie do ust. 2 w/w artykułu - powyższego przepisu nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i lit. d), tj. m.in. usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż wyżej cytowany przepis stanowi lex specialis w stosunku do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), w myśl którego w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone. Dodatkowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 97 ust. 10 podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, ruchomym majątkiem rzeczowym, na którym dokonywane są usługi polegające na przeglądzie technicznym i który, w przypadku stwierdzenia usterek, podlega naprawie, są samoloty, a nie ich poszczególne części.

Stwierdzić należy zatem, że spełnione zostają przesłanki określone w art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Strona bowiem podaje usługodawcy numer, pod którym jest zidentyfikowana w kraju na potrzeby podatku od towarów i usług, a samoloty po dokonanym przeglądzie i ewentualnej naprawie powracają do kraju, a tym samym opuszczają terytorium państwa członkowskiego, na którym dokonywany był przegląd techniczny i naprawa. A więc miejscem świadczenia przedmiotowych usług zgodnie z obowiązującymi przepisami jest terytorium Polski, na Stronie zaś jako nabywcy przedmiotowych usług od podmiotu (podmiotów) mającego siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej ciąży obowiązek rozliczania podatku należnego w podatku od towarów i usług z tytułu ich importu na terytorium kraju.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż w przypadku, gdy umowy podpisywane przez Stronę zawierają postanowienia odmienne od opisanych we wniosku, w sprawie mogą mieć zastosowanie inne niż wyżej cytowane przepisy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj