Interpretacja Urzędu Celnego w Gdańsku
322000-RPA-058-4/07/DŁ
z 8 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
322000-RPA-058-4/07/DŁ
Data
2007.02.08



Autor
Urząd Celny w Gdańsku


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
akcyza
oświadczenia
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Wątpliwości podatnika dotyczą możliwości składania jednego oświadczenia w przypadkach realizacji zamówienia w kilku wysyłkach (przy wystawieniu kilku faktur) oraz przechowywania tych oświadczeń.


POSTANOWIENIE

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym Spółka dokonuje sprzedaży olejów smarowych uprawnionym nabywcom (określonym w §8 ust.3 pkt 1 i §13 ust.2b pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień), którzy stosują zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 8 i § 13 ww. rozporządzenia. Jednym z warunków korzystania ze zwolnienia na podstawie powyższych przepisów prawa jest złożenie przez uprawnionego nabywcę oświadczenia stwierdzającego, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem i takie oświadczenie uprawniony nabywca składa jako załącznik do zamówienia. W niektórych jednak przypadkach zamówienia realizowane są w kilku partiach, ze względu np. na brak zamówionego asortymentu lub realizację zamówienia z kilku składów podatkowych prowadzonych przez firmę, tym samym do jednego zamówienia wystawianych jest kilka faktur.

W związku z powyższym, wątpliwości podatnika dotyczą możliwości składania jednego oświadczenia w przypadkach realizacji zamówienia w kilku wysyłkach (przy wystawieniu kilku faktur) oraz przechowywania tych oświadczeń.

Zdaniem Strony uprawniony podmiot składa jedno oświadczenie do zamówienia bez względu na sposób realizacji zamówienia i jest ono ważne do 25 dnia każdego miesiąca, co jest powiązane z ważnością zaświadczeń o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy.

Ponadto zdaniem Strony oryginał oświadczenie może być przechowywany w oddziale, do którego wpłynęło zamówienie, natomiast kopia oświadczenia dotycząca wyrobów produkowanych w innych składach podatkowych wraz z adnotacją o miejscu przechowywania oryginału znajduje się w składzie, z którego dokonano wysyłki wyrobów.

W odpowiedzi na zapytanie Podmiotu z dnia 30.11.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego w Gdańsku wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z treścią § 8 ust.1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2004r. Nr 97, poz. 966 z póżn. zm) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objęte kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (wyłączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku. Natomiast §8 ust.3 pkt 1 stanowi, że uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust.1 , jest podmiot dokonujący zakupu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, który posiada jednostkę lub jednostki pływające i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem. Oświadczenie, o którym mowa w § 8 ust. 3 pkt1 powinno spełniać warunki określone w § 8 ust. 7 i ust. 8, a mianowicie powinno zawierać co najmniej:

  • nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP,
  • ilość zamawianych wyrobów, o których mowa w ust.1,
  • określenie celów, na które zostaną przeznaczone zakupione wyroby,
  • datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie,
  • określenie liczby posiadanych przez podmiot jednostek pływających,
  • określenie danych o przeciętnym zużyciu wyrobów, o których mowa w ust.1, przez posiadane jednostki.

Natomiast § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień stanowi, że zwalnia się od akcyzy m.in.:

-sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 – 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystywania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych , olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników,

  • sprzedaż olejów napędowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.15 oraz kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45, 2710 19 49, wykorzystywanych na cele olejów elektroizolacyjnych – transfomatorowych oraz olejów procesowych – technologicznych. Zgodnie z §13 ust 2b pkt 1 ww. rozporządzenia uprawnionym nabywcą , o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające , że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem. Oświadczenie to powinno, zgodnie z § 13 ust. 2e ww. rozporządzenia, zawierać co najmniej:
  • nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP,
  • ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust.1 pkt 5 lub 6,
  • określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby,
  • datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

W przypadku zwolnień określonych w § 8 i § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnienia wobec uprawnionych nabywców, którzy zużywają wyroby do celów określonych w tych przepisach, ustawodawca nałożył na te podmioty jedynie obowiązek złożenia oświadczenia stwierdzającego, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem (w przypadku §8 ww. rozporządzenia nabywca musi również posiadać jednostkę lub jednostki pływające). Ustawodawca szczegółowo określił w § 8 ust. 7 i 8 i § 13 ust. 2e ww. rozporządzenia, dane jakie powinny znaleźć się w oświadczeniach. Jednym z obligatoryjnych elementów oświadczeń jest ilość zamawianych wyrobów.

W związku z tym, że ustawodawca określił, iż w oświadczeniu ma zostać wskazana ilość zamawianych wyrobów, należy wnioskować, że oświadczenie należy złożyć do zamówienia złożonego sprzedawcy. Skoro nie został określony tryb realizacji zamówień, ani nie wskazano że oświadczenie ma być złożone do każdego zakupu, trzeba przyjąć iż nie ma żadnych ograniczeń co do sposobu realizacji zamówienia, a tym samym dopuszczalna jest jego realizacja w kilku partiach przy złożeniu tylko jednego oświadczenia. Ponad to należy zaznaczyć, że jeżeli ustawodawca w wyżej opisanych przypadkach nie wymaga składania przy zamówieniu zaświadczenia o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług, to można wnioskować, iż nie było intencją ustawodawcy powiązanie realizacji zamówienia z terminem ważności zaświadczenia o niezaleganiu.

Należy uznać za prawidłowe stanowisko Strony odnośnie przechowywania w oddziałach oświadczeń składanych zgodnie z § 8 i § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jeżeli Strona w zgłoszeniu identyfikacyjnym wskazała oddział jako miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. nr 76, poz. 694 z późn. zm) księgi rachunkowe prowadzi się w siedzibie jednostki (przedstawicielstwa lub oddziału zagranicznej osoby prawnej), jednak ust. 2 dopuszcza dla jednostek posiadających oddziały (zakłady) możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych oddziałów (zakładów) w siedzibie jednostki albo oddziałów (zakładów).

Należy natomiast wskazać, że zgodnie z art.5 ust.3 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. nr 142, poz. 142 z późn. zm.) „zgłoszenie identyfikacyjne podatników nie będących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany prze ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej (...)”.

Jak wynika z przytoczonych powyżej przepisów prawa podatnicy mogą prowadzić księgi rachunkowe w siedzibie oddziału, należy tym samym przyjąć, że mogą tam też przechowywać dokumentację rachunkową , na podstawie której dokonują wpisów do ksiąg rachunkowych. Jednakże ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nakłada na podatników obowiązek wskazania miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-1. Reasumując, należy uznać, że jeżeli Strona w zgłoszeniu identyfikacyjnym wskazała jako miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej oddział może tam przechowywać dokumentację.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Jednocześnie informuję, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj