Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/BF/415-85/GJ/06
z 12 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/BF/415-85/GJ/06
Data
2007.02.12



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
diety
podróż służbowa (delegacja)
usługi transportowe
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Czy diety, które otrzymują kierowcy jako pracownicy firm przewozowych przysługują również przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą i czy stanowią koszt uzyskania przychodów?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ), art. 22 ust. 1 , art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w związku z Pana wnioskiem z dnia 14.11.2006r. w kwestii zaliczenia przez przedsiębiorcę wydatków w formie diet z tytułu podróży służbowych za granicę do kosztów uzyskania przychodów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie nie potwierdza Pana stanowiska i uznaje je za nieprawidłowe .

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę:

Wnioskodawca - przedsiębiorca w zakresie usług transportowych świadczy usługi na trasach zagranicznych. Czy diety , które otrzymują kierowcy jako pracownicy firm przewozowych przysługują również przedsiębiorcy prowadzącemu jednoosobowo działalność gospodarczą i czy stanowią dla niego koszt uzyskania przychodów?

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy świadcząc usługi transportowe ma prawo do diet, tym bardziej, że koszty utrzymania za granicą są bardzo wysokie.

Ocena prawna stanowiska:

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu kosztów negatywnych w art. 23 .

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących – w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną m. in. w przepisach Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju ( Dz. U. nr 236, poz. 1991 z późn. zm.). Wprawdzie przepisy podatkowe nie ograniczają możliwości zaliczenia w ciężar kosztów prowadzonej działalności diet z tytułu podróży służbowej, czego dowodem jest powyższy art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy, jednakże zasadniczą kwestią jest ustalenie, kiedy osoba prowadząca działalność gospodarczą w określonym zakresie , znajduje się w podróży służbowej. Aby bowiem przedsiębiorcy przysługiwały diety, konieczne jest żeby odbywana przez niego podróż miała cechy „ podróży służbowej”.W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji „podróży służbowej”.

Definicja podróży służbowej została zawarta w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26.06.1974r. - Kodeks pracy ( Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w świetle którego , pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością , w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. O podróży służbowej decyduje zatem:

- wydanie przez pracodawcę polecenia wykonania zadania,

- konieczność wykonania tego zadania poza miejscowością , w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika.

Według tezy wyroku WSA w Rzeszowie z 23.06.2005r. , I SA/Rz 30/05: „ Podróżą służbową jest wykonywanie zadań poza siedzibą przedsiębiorcy i poza stałym miejscem wykonywania pracy, nie jest nią natomiast stałe wykonywanie zadań w różnych miejscowościach i terminach, wynikających z organizacji pracy przez samego przedsiębiorcę. Podróżą służbową dla takiej osoby byłby wyjazd poza miejsce świadczenia usług (....)”. Analogiczne stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 16.06.2004r. stanowiącego odpowiedź na interpelację poselską. „ (....) charakter i rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika determinuje niejednokrotnie, iż stałym miejscem pracy pracownika może być np. więcej niż jedna miejscowość lub określona trasa. Świadczenie pracy w miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub w stałym miejscu pracy pracownika nie jest podróżą służbową w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, a tym samym nie rodzi obowiązku płacenia przez pracodawcę diet. Zaprezentowane stanowisko z uwagi na charakter czynności znajduje zastosowanie również w odniesieniu do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportu samochodowego. W konsekwencji podatnikowi świadczącemu usługi transportu samochodowego nie przysługuje z tytułu świadczenia tych usług prawo zaliczenia w koszty uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych”.

W związku z powyższym brak jest uzasadnienia do przyjęcia, że wnioskodawca wykonując usługi transportowe na trasach zagranicznych odbywa podróż służbową. Konsekwencją takiej kwalifikacji wyjazdów wnioskodawcy jest brak możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych. Zatem stanowisko określone we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj