Interpretacja Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli
US-I/415/4/55/2006
z 8 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I/415/4/55/2006
Data
2006.12.08



Autor
Urząd Skarbowy w Stalowej Woli


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
refundacja
środek trwały
wyposażenie


Pytanie podatnika
Czy otrzymana z Funduszu Pracy refundacja na wyposażenie stanowiska pracy w środki trwałe oraz wyposażenie dla skierowanego bezrobotnego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu?


Działając na podstawie :

  1. art. 14a 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 200 5r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
  2. art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 31.08.2006r. (data wpływu 11.09.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zastosowania przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie :

  1. kwalifikacji do przychodów podlegających opodatkowaniu, otrzymanej z Funduszu Pracy refundacji na wyposażenie stanowiska pracy w środki trwałe,
  2. kwalifikacji do przychodów podlegających opodatkowaniu, otrzymanej z Funduszu Pracy refundacji na wyposażenie stanowiska pracy w wyposażenie o wartości jednostkowej poniżej 3.500 zł.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w dniu 10.04.2006 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Stalowej Woli dotyczącą refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w środki trwałe i refundacji wyposażenia o łącznej wartości brutto 26.467,96 zł (w tym na środki trwałe przypada 13.550,96 zł a na wyposażenie 12.917 zł). Środki trwałe wraz z wyposażeniem zostały zakupione przez Podatnika w miesiącu kwietniu 2006 r. Refundację na ww. cele w łącznej kwocie 23.000 zł ww. otrzymał w formie przelewu na rachunek bankowy w dniu 25.05.2006 r.

Odnośnie ww. stanu faktycznego sformułowane zostało następujące zapytanie dotyczące podatku dochodowego: czy otrzymana z Funduszu Pracy refundacja na wyposażenie stanowiska pracy w środki trwałe oraz wyposażenie dla skierowanego bezrobotnego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu? Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione na ww. cel środki trwałe o łącznej wartości brutto 13.550,96 zł nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu z tytułu prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej, natomiast zakupione wyposażenie o jednostkowej wartości poniżej 3.500 zł podlega zaliczeniu do przychodów z tytułu prowadzonej działalności.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego dokonywana jest przez Starostę ze środków Funduszu Pracy na wniosek podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, po przedłożeniu rozliczenia i udokumentowaniu poniesionych kosztów na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy, zatrudnieniu na tych stanowiskach skierowanych bezrobotnych oraz spełnieniu innych warunków określonych w zawartej umowie, co wynika z art. 46, ust. 1, pkt 1 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.).

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest m. in. pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z definicją zawartą w art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków stanowią przychód z działalności gospodarczej, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Biorąc pod uwagę powyższe, o zaliczeniu do przychodów podlegających opodatkowaniu otrzymanej z Funduszu Pracy refundacji na wyposażenie stanowiska pracy w środki trwałe, czy wyposażenie, decyduje fakt czy zakupiony, przeznaczony na ww. cel sprzęt, został uznany za środek trwały podlegający amortyzacji.

Wobec tego, iż zgodnie z art. 22f ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w przypadku, gdy wartość początkowa środka trwałego w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł, refundacja otrzymana z Urzędu Pracy na wyposażenie stanowiska pracy w zakupione przez Podatnika dla skierowanego bezrobotnego środki trwałe, w postaci szafy chłodniczej o wartości brutto 6.644,54 zł oraz chłodni o wartości brutto 6.906,42 zł, od których dokonywane były przez Podatnika odpisy amortyzacyjne, nie podlega zaliczeniu do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast refundacja otrzymana z Funduszu Pracy na wyposażenie stanowiska pracy w wyposażenie o jednostkowej wartości poniżej 3.500 zł podlega zaliczeniu do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej pod warunkiem, że nie zostało ono wprowadzone do ewidencji środków trwałych w celu dokonywania odpisów amortyzacyjnych, na podstawie art. 22d ust. 1ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym ustawodawca zezwala podatnikom nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku o których mowa w art. 22a, a których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł.

Niniejsze postanowienie rozstrzyga sprawę zapytania w części dotyczącej podatku dochodowego natomiast zapytanie w części dotyczącej podatku od towarów i usług (VAT) będzie rozstrzygnięte odrębnym postanowieniem. Interpretacja ta odnosi się do stanu prawnego z dnia zaistnienia zdarzenia tj. 25.05.2006 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj