Interpretacja Burmistrza Pruszcza Gdańskiego
RPO 3110/22/P/P/06
z 5 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RPO 3110/22/P/P/06
Data
2006.12.05



Autor
Burmistrz Pruszcza Gdańskiego


Temat
Podatki i opłaty lokalne


Słowa kluczowe
modernizacja
podatek od nieruchomości
zwiększenie wartości


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy wskazania momentu od którego należy uwzględnić w podstawie opodatkowania podatku od nieruchomości zwiększoną wartość zmodernizowanych budowli.


POSTANOWIENIE

Burmistrz Pruszcza Gdańskiego działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm. ) i na wniosek C... (Polska) Spółka z o. o. dotyczący wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 4 ust. l pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844),

postanawia

Zwiększoną wartość budowli zmodernizowanych w ciągu roku podatkowego uwzględnia się w podstawie opodatkowania podatku od nieruchomości budowlanych od l stycznia roku kalendarzowego następującego po roku w którym dokonano modernizacji.

Uzasadnienie

W dniu 02. 10. 2006 r. C. (Polska) Spółka z o. o. wystąpiła do Burmistrza Pruszcza Gdańskiego o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, dotyczącej wskazania momentu od którego należy uwzględnić w podstawie opodatkowania podatku od nieruchomości zwiększoną wartość zmodernizowanych budowli.

Wnioskodawca składając oświadczenie, że nie toczy się wobec niego w przedmiotowej sprawie postępowanie przed Sądem, kontrola podatkowa ani postępowanie administracyjne, zadeklarował jednocześnie, że prowadzi prace modernizacyjne budowli powodujące zwiększenie jej wartości początkowej.

Podatnik we wniosku przedstawił swe stanowisko, że obowiązek podatkowy przy nie zmienionym sposobie wykorzystywania budowli, powstaje z dniem l stycznia roku następującego po roku, w którym zakończono jej modernizację. Organ podatkowy zgadza się z powyższym stanowiskiem.

Zgodnie z art. 4 ust l pkt 3 z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych podstawę opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 - stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień l stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia l stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm. ) „wartość początkowa budowli może ulec zmianie w trakcie okresu amortyzacji".

Okoliczność ta, wobec literalnej treści cytowanego wyżej art. 4 ust. l pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie ma znaczenia dla wysokości podstawy wymiaru podatku od nieruchomości od zmodernizowanych budowli. Nie spełnia też przesłanek wynikających z treści art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nie będąc zdarzeniem mającym wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku.

Stanowisko takie potwierdza, zachowująca swą aktualność, treść wyroku NSA w Krakowie z dnia 05. 02. 1998 r., sygn. akt I SA/Kr/973/97 opublikowanego we Wspólnocie 1998/32/26, stanowiącego, że cyt.: „brak jest podstaw do korygowania deklaracji podatkowej w podatku od nieruchomości wówczas, gdy dany podmiot (osoba prawna) dokona aktualizacji wyceny budowli w trakcie roku podatkowego".

Zgodnie zaś z art. 6 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatnik obowiązany jest skorygować deklarację w podatku od nieruchomości w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku.

W tej sytuacji należy przyjąć, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych jakkolwiek odsyła w zakresie obliczenia wartości stanowiącej podstawę amortyzacji do przepisów o podatkach dochodowych stanowiąc uregulowanie szczegółowe, precyzuje i określa moment na który ustalana jest ta wartość, tj. dzień l stycznia roku podatkowego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Burmistrza Pruszcza Gdańskiego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj