Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-96/06/BB
z 3 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-96/06/BB
Data
2006.10.03



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Zaległość podatkowa --> Definicja zaległości podatkowej


Słowa kluczowe
interpretacja izby skarbowej
interpretacja urzędu skarbowego
korekta podatku
usługi pogrzebowe


Pytanie podatnika
jaki jest zakres i sposob zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiocie obowiązku złożenia korekt i powstania zaległości.


POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa–Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 30.06.2006r (wpływ do tut. urzędu 03.07.2006r), uzupełnionego pismem z dnia 07.07.2006r (wpływ 07.07.2006r) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 30.06.2006r za nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Dnia 03.07.2006r wpłynął do tut. urzędu wniosek z dnia 30.06.2006r Podatnika o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiocie obowiązku złożenia korekt i powstania zaległości. Podatnik przedstawia następujący stan faktyczny:W dniu 17.12.2004r Strona otrzymała od tut. organu podatkowego interpretację nr US35/PP1/443-422/04/KP, gdzie zdaniem wnioskodawcy organ podatkowy udzielił informacji, iż udostępnianie przez Parafię osobom fizycznym placów w celu pochówku na cmentarzu będącym własnością Parafii, należy zakwalifikować jako usługi statutowe PKWiU 91.31.Następnie Dyrektor Izby Skarbowej pismem z dnia 07.02.2006r nr 1401/VR/052-136/04/AP/WD, 1401/VR/006-947/j04/AP/WD stwierdził, iż cyt. „Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście w odpowiedzi na pismo Strony z dnia 08.11.2004r nieprawidłowo stwierdza, że udostępnianie przez Parafię osobom fizycznym placów w celu pochówku na cmentarzu będącym własnością Parafii należy uznać za czynności zwolnione od podatku od towarów i usług. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie jeszcze raz podkreśla, iż czynności związane z pochówkiem zmarłych stanowią usługi pogrzebowe sklasyfikowane według PKWiU 93.03 i podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług...”.Przedstawiając powyższe, zdaniem Podatnika w/w czynności podlegają opodatkowaniu od dnia otrzymania decyzji Dyrektora Izby Skarbowej. W związku z czym, Strona nie musi dokonywać korekt deklaracji VAT za okres od maja 2004r do lutego 2006r, jak też nie powstają zaległości podatkowe.

W odniesieniu do powyższego organ podatkowy stwierdza, iż:

W dniu 17.11.2004r do tut. urzędu wpłynął wniosek Parafii z dnia 08.11.2004r o udzielenie interpretacji w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W w/w wniosku Parafia stwierdziła, iż udostępnianie przez nią osobom fizycznym placów w celu pochówku na cmentarzu będącym własnością Parafii, należy zakwalifikować zgodnie z symbolem PKWiU 91.31 jako usługi statutowe świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane i opłaty wnoszone za powyższe usługi zwolnione są od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 1 zał nr 4 poz. 10 ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług.
Odpowiedzi na w/w wniosek tut. organ udzielił pismem z dnia 17.12.2004r nr US35/PP1/443-422/04/KP o treści: cyt. „Organ podatkowy , iż nie jest organem właściwym w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, gdyż w myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002r w sprawie trybu wydawania opinni klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) zasadą jest, że zainteresowany podmiot – sprzedawca, producent bądź świadczący usługi sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usług), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzanych rozporządzeniem Rady Ministrów. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania i wydanie opinni interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ( ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź)”.
W związku z powyższym organ podatkowy stwierdził, iż cyt. „O ile klasyfikacja wskazana przez podatnika jest prawidłowa, to zgodnie z przepisem art 43 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU (91.31) stosuje się zwolnienie”.

Następnie Dyrektor Izby Skarbowej pismem z dnia 07.02.2006r r 1401/VR/052-136/04/AP/WD , 1401/VR/006-947/04/AP/WD udzielił odpowiedzi, iż w związku m.in. z w/w pismem z dnia 17.12.2004r nr US35/PP1/443-422/04/KP przekazanym w trybie art 14 b § 1 Ordynacji podatkowej stwierdza się, co następuje:
- wykonywane przez Parafię usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane ( wyłącznie statutowe) zaliczane do grupowania PKWiU 91 są zwolnione od podatku zgodnie z art 43 ust 1 pkt 1 zał 4 poz. 10 ustawy. Jednakże z powyższego zwolnienia, nie korzystają usługi związane z chowaniem zmarłych na cmentarzu parafialnym zaklasyfikowane według grupowania PKWiU 93.03 jako usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną. W/w usługi opodatkowane są stawką 7 %, zgodnie z art 41 ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług,zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, tut. organ w piśmie z dnia 17.12.2004r nr US35/PP1/443-422/04/KP nieprawidłowo stwierdził, iż udostępnianie przez Parafię osobom fizycznym placów w celu pochówku na cmentarzu będącym własnością Parafii należy uznać za czynności zwolnione od podatku. W/w organ stwierdził, iż czynności związane z pochówkiem stanowią usługi pogrzebowe sklasyfikowane według PKWiU 93.03 i podlegają opodatkowaniu 7 % stawką VAT.Po otrzymaniu w/w pisma Dyrektora Izby Skarbowej Podatnik w piśmie z dnia 30.06.2006r wnioskuje jak na wstępie.

W odniesieniu do powyższego organ podatkowy stwierdza, iż postanowienie tut. organu z dnia 17.12.2004r nr US35/PP1/443-422/04/KP zostało wydane na podstawie art 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) w brzmieniu jaki obowiązywał do dnia 31.12.2004r. Zgodnie z w/w przepisem naczelnik urzędu skarbowego zobowiązany był na pisemne zapytanie podatnika do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Dyrektor Izby Skarbowej w piśmie z dnia 07.02.2006r nr 1401/VR/052-136/04/AP/WD, 1401/VR/006-947/04/AP/WD działając na podstawie art 14b § 2 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2004r dokonał zmiany udzielonej informacji.
Stosownie do art 14a § 3 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2004r. zastosowanie się przez podatnika do informacji prawa podatkowego nie może mu szkodzić, jednakże nie zwalnia go z obowiązku zapłaty podatku. W takim przypadku nie wszczyna się postępowania o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się, nie nalicza się odsetek za zwłokę i nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług – w zakresie wynikającym z zastosowania się do informacji.
Z powyższego przepisu wynika, iż zastosowanie się do informacji nie zwalnia podatnika z zapłaty podatku, co oznacza, iż Podatnik winien dokonać rozliczenia sprzedaży, której dotyczy informacja: zgodnie z art 19 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. z uwzględnieniem momentu powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art 29 w/w ustawy regulującym podstawę opodatkowania.

Zatem w przypadku zastosowania się Podatnika w okresie od 05/2004r do 02/2006r do informacji organu podatkowego wynikającej z pisma z dnia 17.12.2004r nr US35/PP1/443-422/04/KP, w związku z pismem Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 07.02.2006r nr 1401/VR/052-136/04/AP/WD, 1401/VR/006-947/04/AP/WD Podatnik winien dokonać korekt deklaracji VAT-7 za w/w okres. W przypadku, gdy z korekty będzie wynikać kwota do wpłaty w wys. większej niż wykazana w deklaracji pierwotnej, to w przedmiotowej sprawie powstanie zaległość podatkowa, o której mowa w art 51 § 1 Ordynacji podatkowej .
Natomiast w przedmiotowej sprawie w myśl art 14a § 3 Ordynacji podatkowej nie zostaną naliczone odsetki. Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa obowiązujący od dnia 01.01.2005r, a wprowadzony art 27 ustawy z dnia 02.08.2004r Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1808). Zgodnie z w/w przepisem zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Stwierdzić jednak należy, iż w/cyt. 14b § 5 pkt 2 ma zastosowanie w sytuacji, gdy:organ podatkowy udzielił interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w drodze postanowienia ( art 14a § 4 w/cyt. ustawy), na które przysługuje zażalenie, organ odwoławczy zmienił albo uchylił postanowienie o którym mowa w art 14a § 4 w/cyt. ustawy w drodze decyzji ( art 14b § 5 Ordynacji podatkowej).

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj