Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-403b/06/AW/LS
z 25 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-403b/06/AW/LS
Data
2007.01.25



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
eksport towarów
przemieszczanie towarów


Pytanie podatnika
Czy dostawę towarów na rzecz kontrahenta z państwa trzeciego w przypadku, gdy faktycznie towar przemieszczany jest z terytorium Polski na terytorium innego kraju członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, należy traktować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona dokonuje dostawy towarów na rzecz firmy mającej siedzibę w Izraelu. Faktycznie towar zostaje natomiast przemieszczony z Polski do innego państwa członkowskiego, w którym znajduje się oddział odbiorcy.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż ww. transakcję należy potraktować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów a nie jego eksport.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju ( tj. Polski w myśl art. 2 pkt 1 ustawy) poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez;

  1. dostawcę lub na jego jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lun innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 17777/2005”.

Z kolei na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. W tym wypadku warunkiem uznania czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę jest więc, aby wywóz towarów z terytorium kraju (tj. Polski w myśl art. 2 pkt 1 ustawy) nastąpił na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty oraz był wynikiem dostawy towarów rozumianej zgodnie z art. 7 jako przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Ponadto aby daną czynność można było uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, nabywca towarów stosownie do art. 13 ust.2 ustawy musi być:

1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2)osoba prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osoba prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż w rozpatrywanym przypadku towar nie został wywieziony poza terytorium Wspólnoty, a zatem nie został spełniony warunek konieczny do uznania czynności za eksport towarów. Niewątpliwie w opisanej sytuacji został natomiast spełniony jeden z warunków koniecznych do potraktowania przedmiotowej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tzn. doszło do wywozu towarów z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego (Francji). Z opisu stanu faktycznego nie wynika jednak jednoznacznie, jaki status posiada nabywca towarów. Jeżeli spełnia on jeden z warunków wymienionych w art. 13 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotową transakcję należy uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Jeżeli nie, za dostawę na terytorium kraju (stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy) i opodatkować właściwą dla danych towarów stawką podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj