Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-330/06/MC
z 17 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-330/06/MC
Data
2006.11.17



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
modernizacja
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy Spółka, która została objęta Specjalną strefą Ekonomiczną i zobowiązała się do poniesienia w ciągu kilku lat wydatków inwestycyjnych, od momentu kiedy poniosła pierwszy niewielki wydatek inwestycyjny na monitoring hali produkcyjnej, uzyskała w ten sposób uprawnienie do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych do wysokości limitu określonego iloczynem poniesionych i kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych oraz współczynnika intensywności pomocy regionalnej?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 5 października 2006 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 11 października 2006 r.)


postanawia


uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka XXX Sp. z o.o. z dniem 14.09.2006 r. uzyskała pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE „Starachowice”, obejmujące produkcję mat gumowych. W dniu 16.09.2006 r. wpłynęły do Spółki faktury VAT za zakup rejestratora (monitoringu hali produkcyjnej) na kwotę 10 189,58 zł. netto.

W tym samym dniu dostarczono Spółce komplet wymienionych urządzeń, które następnie zostały zamontowane w dniach 16 – 17.09.2006 r. Zapłata za urządzenie nastąpiła w dniu 02.10.2006 r.

Teren, na którym zakład produkcyjny firmy XXX Sp. z o.o. działa i produkuje swoje wyroby został objęty Specjalną Strefą Ekonomiczną od dnia 22.06.2006 r.

Przystępując do SSE Spółka zdeklarowała poniesienie wydatków inwestycyjnych na wskazanym terenie w wysokości co najmniej 1,2 mln EUR w terminie do dnia 31.12.2012 r., między innymi w postaci nowej technologii wytwarzania wyrobów i składu bazowego surowca do produkcji mat gumowych.

Obecnie zakład produkuje wyroby według dotychczasowej receptury i „starej” technologii. Do dnia dzisiejszego jedynymi nakładami na działalność inwestycyjną był zakup wymienionego monitoringu produkcji, na hali, która docelowo zostanie objęta procesem modernizacji.

W omówionej sytuacji powstaje konieczność rozstrzygnięcia kwestii, czy dochód uzyskany ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych na terenie SSE po dacie uzyskania zezwolenia i w zakresie działalności określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu pomimo braku na dzień dzisiejszy zmian technologii i składu wyrobu, czy też objęcie zezwoleniem dotyczyć będzie dochodu uzyskanego w przyszłości ze sprzedaży mat wyprodukowanych w zmienionym przez modernizację procesie produkcyjnym.

W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka wnosi o zajęcie stanowiska w zakresie słuszności przyjętej przez Spółkę interpretacji.

W ocenie Podatnika sam fakt uzyskania pozwolenia i produkcja wyrobu na zasadach objętych zezwoleniem na terenie strefy w zakładzie, nie poddanym jeszcze procesowi modernizacji technologii, lecz po poniesieniu pierwszych nakładów na tę właśnie modernizację uprawnia Spółkę do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych do wysokości limitu określonego iloczynem poniesionych i kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych oraz współczynnika intensywności pomocy regionalnej.

Zdaniem Spółki jedną z przesłanek do przyjęcia takiego stanowiska jest § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie starachowickiej strefy ekonomicznej, zgodnie z którym „zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania pozwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej” po spełnieniu dodatkowych przesłanek. Podobne stanowisko w przedmiotowej sprawie zostało również zaprezentowane na konferencji „Zachęty inwestycyjne dla dużych przedsiębiorstw, ulgi w SSE”, która odbyła się w dniu 04.10.2006 r. w Łodzi.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten zawiera zatem wyraźne odesłanie do poszczególnych ustaw podatkowych w zakresie określenia zasad zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym, uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Artykuł 16 w/w ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy. Zezwolenie to określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności m.in. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej daną kwotę.

Na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) – dalej updop – wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. W sytuacji natomiast cofnięcia zezwolenia, o którym mowa powyżej, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 5 updop). W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę – w rozliczeniu zaliczki za miesiąc, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim miesiącu roku podatkowego – w zeznaniu rocznym.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2253 ze zm.) zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1) nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne – przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;

2) będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części (§ 3 ust. 4 w/w rozporządzenia).

Jak wynika ze złożonego wniosku, po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, Spółka poniosła wydatek inwestycyjny na zakup rejestratora monitoringu hali produkcyjnej. Zezwolenie, dopuszczające Spółkę do prowadzenia takiej działalności, nakłada na Spółkę obowiązek poniesienia wydatków inwestycyjnych w określonej wysokości (1,2 mln EUR) do dnia 31.12.2012 roku. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy dochód uzyskany ze sprzedaży wyrobów podlegać będzie zwolnieniu od podatku pomimo braku na dzień złożenia wniosku zmian technologii i składu wyrobu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy zauważyć należy, iż Spółka w miesiącu poniesienia pierwszego wydatku inwestycyjnego nabyła prawo do zwolnienia od podatku dochodowego. Przepisy, regulujące kwestie przedmiotowego zwolnienia, nie uzależniają bowiem prawa do nabycia takiego zwolnienia od uzyskania dochodu uzyskanego ze sprzedaży towaru wyprodukowanego w zmienionym przez modernizację procesie produkcyjnym, lecz od rozpoczęcia działań obejmujących dokonywanie zmian w produkcji lub w procesie produkcyjnym.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj