Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
III-1/415-15/06
z 20 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-1/415-15/06
Data
2006.04.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
pomoc finansowa
stypendia
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Możliwość zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodu od otrzymanego w 2005 roku z funduszu urzędu miasta stypendium


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8, z 2005 r., poz. 60, z późn. zmian.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 marca 2006 roku uzupełnionego 31 marca 2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej możliwości zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodu od otrzymanego w 2005 roku z funduszy Urzędu Miasta Gdańsk stypendium kulturalnego stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik, artysta plastyk jest posiadaczem kolekcji zegarów żuławskich. Na wniosek, z funduszy Urzędu Miasta Gdańsk przyznano podatnikowi w 2005 roku stypendium kulturalne. Otrzymane środki przeznaczone zostały na realizację prac konserwatorskich przy zegarach stanowiących własną kolekcję podatnika, która to kolekcja następnie została wypożyczona na wystawę w 2005 r. Zegarów Gdańskich w Muzeum Historycznym Miasta Gdańsk. Według przedstawionego w niniejszej sprawie własnego stanowiska – podatnik stwierdza, że z uwagi na cel i charakter wypłaconego stypendium (wykonanie prac konserwatorskich zabytkowych zegarów) do przychodu z tego tytułu mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu.

Stosownie do podstawowej zasady powszechności opodatkowania zawartej w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 14, z 2000 r., poz. 176, z późn. zmian.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem w świetle przywołanego powyżej unormowania każde, jak w niniejszej sprawie otrzymane stypendium – co do zasady – podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, z wyjątkiem zwolnionych wolą ustawodawcy wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych, określonych w art.21 ust. 1 ustawy bądź poprzez zaniechanie poboru podatku. I tak wśród zwolnień przedmiotowych zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy wolne od podatku dochodowego są jedynie: - stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (pkt 39),- świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznawane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (pkt 40),- stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380,- zł, z zastrzeżeniem ust. 10 (pkt 40b). Ponadto rozporządzeniem Ministra finansów z dnia 6 kwietnia 2005 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) oraz zwolnienia niektórych grup płatników z obowiązku pobrania podatku (Dz. U. Nr 74, poz. 651) przewidziano czasowe zwolnienie dochodów przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. poprzez zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych przez Agencję Nieruchomości Rolnych stypendiów na podstawie regulaminu przyznawania stypendiów uczniom uczęszczającym do szkół ponadgimnazjalnych – do wysokości nie przekraczającej rocznie kwoty 1.200,- zł. W przywołanym stanie prawnym w świetle stanu faktycznego otrzymane przez podatnika w 2005 roku stypendium kulturalne z funduszy Urzędu Miasta Gdańsk jako nie wymienione w zwolnieniach przedmiotowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie przepisów cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stypendia zostały zaliczone do przychodów z innych z źródeł. Zgodnie bowiem z treścią art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust.1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkom jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Zgodnie z generalną zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów zawartą w przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, kosztami uzyskania przychodów, z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W myśl zaś art. 22 ust. 9 pkt 3 tej ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Reasumując, jak wykazano wyżej uwzględniając przyjętą przez ustawodawcę systematykę źródeł i rodzaju przychodów uznaje się, że do przychodu uzyskanego w 2005 r. przez podatnika będącego w istocie darmowym świadczeniem (stypendium kulturalne) zastosowanie ma art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy - inne źródła co na gruncie cyt. powyżej przepisów tej ustawy całkowicie eliminuje możliwość stosowania jakichkolwiek kosztów uzyskania przychodu. Zatem kwotę wypłaconego w 2005 r. stypendium kulturalnego należy jako przychód z innych źródeł opodatkować w rocznym zeznaniu podatkowym za 2005 r. wraz z innymi dochodami osiągniętymi w tym roku na zasadach ogólnych tj. według obowiązującej skali podatkowej. Tym samym postanawia się jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj